Framtia Startet 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2007 (redigert) Kom over en hjemmeside der eieren har vært veldig grundig i beskrivelsen av egen båt. Se f.eks beskrivelsen av elektronikken ombord Sarah Mange tips og ideer her... Redigert 4.Desember.2007 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
trikkern Svart 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 Well done! Usedvanlig detaljert og nidkjær dokumentasjon. Men det er ikke tvil om at dette er nyttig. Jeg gjør noe lignende. Prøver å dokumentere utstyret best mulig. Tar vare på tegninger, brosjyrer og beskrivelser og setter i mappe under skilleark. Jeg lager også en beskrivelse av evt. reparasjoner eller endringer som er utført. Begynte med det på forrige båt, og da den ble solgt var dette med god dokumentasjon noe som ble verdsatt av kjøper. Dette er i tråd med dagens regler om internkontroll og samsvarserklæring i huset og ellers i samfunnet, så hvorfor ikke i en dyr fritidsbåt. Kan også være nyttig ved evt. CE-godkjenning av importert bruktbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 Mulig jeg er teit, men jeg synes hele det anlegget så ut som et digert kråkereir. God dokumentasjon har liten nytte når anlegget er umulig å finne fram i. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 Her er en tilsvarende grundig side om en C&C 38 Landfall i kontinuerlig ombygging/oppgradering siden 2001: Stella Blue. I tillegg til tips vil de fleste av oss sikkert kunne finne trøst i at noen har det verre... Sitér dette innlegget Link to post
ptt Svart 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 Dette var spagetti , stakkars mann som tør og ta bilder av noe slikt Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 Mulig jeg er teit, men jeg synes hele det anlegget så ut som et digert kråkereir.God dokumentasjon har liten nytte når anlegget er umulig å finne fram i. Jeg vil vel si meg enig i det du sier Mulligan, men desverre ser det slik ut i svæææært mange båter. Hadde eieren brukt mer tid på å rydde opp i ledningene og mindre tid på å dokumentere rotet, så hadde vel det vært å foretrekke. http://www.reginasailing.com/ er en båt med mer orden på sakene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 (redigert) takk for tipset Ole Petter ser ut som en bra kombination noen som vet priset på en sådan? Redigert 4.Desember.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Blue_Dragon Svart 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 Hovedlinken her minnet nesten om Arngren sine sider. Men eier skal ha honør for arbeidet han har gjort, og man skal være glad i den båten man har. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 5.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Enig i spagettihaug, da. Det var ikke poenget. Men god dokumentasjon kan bli gull verdt. Nå er det også slik at ikke alle har samme greie på strøm, og det blir lett til at amatører spretter opp kabelbuntene når de skal lete etter hvor en ledning går, isteden for å bruke riktig målemetode. Da blir det gjerne et slikt resultat. Men det bør minnes på at elanlegget i båter også er en del av godkjenningsproblematikken både ved CE-godkjenning og ved evt. forsikringsansvar. Jeg vet om et tilfelle der det har vært avkorting i forsikringsoppgjøret etter båtbrann fordi man hadde tuklet med ledningene selv. (For lite tverrsnitt i forhold til strømforbruket). Så få helst en fagmann til å gå over anlegget før noe skjer. (Men også fagfolk setter pris på å finne dokumentasjon over anlegget) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 1.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2008 takk for tipset Ole Petter ser ut som en bra kombination noen som vet priset på en sådan? Mas IS 2 Comrod NOK 10 406,00 + MVA. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.