Jump to content

Stevnbeslag demotering..

Duett56

Recommended Posts

Det var det jeg trodde, problemet mitt er at jeg har en lekkasje her mellom skroget og stevnebeslaget. Stevnebeslaget ligger lenger ifra skroget i toppen(ca 7mm) etter et uprofft motor bytte for et par år siden. :nonod: Det er laget en kile formet gipsliknende materiale her, for å ta opp denne feilen. Er dette vanlig?

Målet mitt i vinter er å senke motoren slik at stevnebeslaget ligger plant med skroget.

Du har også to muttere på innsiden av skroget som boltene på cutless lageret er festet i. Noen ganger har jeg også sett at disse har vært støpt fast, andre ganger ikke. Selve hylserøret er skrudd fast i stevnlager. Anbefaler deg å fjerne stevnlager, slip rent hele området for deretter å vurdere hva som er mest hensiktsmessig.

Redigert av Hansi (see edit history)
Det var det jeg trodde, problemet mitt er at jeg har en lekkasje her mellom skroget og stevnebeslaget. Stevnebeslaget ligger lenger ifra skroget i toppen(ca 7mm) etter et uprofft motor bytte for et par år siden. :nonod: Det er laget en kile formet gipsliknende materiale her, for å ta opp denne feilen. Er dette vanlig?

Målet mitt i vinter er å senke motoren slik at stevnebeslaget ligger plant med skroget.

Hei,

Her skal du få et godt tips:

På den forrige båten demonterte jeg dette. Kilen som du refererer til gikk i stykker ved demontering. Hva den var laget av er jeg ikke sikker på.

Fikk med meg en fyr som har god greie på saker og ting.

Det han gjorde var som følger:

- Fjernet restene av den gamle kilen; pusset og gjorde rent.

- Smurte smørefett på anleggsflaten på stevnlageret (IKKE på skroget). Hvorfor leser du senere.

- Festet stevnbeslaget (med hylsen for å få riktig vinkel) i boltene sine men med klaring mot skroget både over og under

- Stappet så godt inn med stålplast (slik som benyttes for biloppretting) mellom skrog og stevnlager

- Etter en times herding ble stevnlager og hylserør forsiktig fjernet. Her kom fettet til anvendelse slik at stålplasten ikke festet seg til stevnlageret.

- Lot stålplasten herde til dagen etter; pusset litt og monterte alt sammen med sika mellom skrog og stevnlager.

- En suksesshistorie.....

Lykke til

Redigert av jo_no (see edit history)

Med det samme du har det ute burde du kanskje sjekke om det er noe du burde gjøre med lagerhylse eller akseltetning også.

Lagerklaringen sjekker du best ved å bevege akselen opp-ned og sideveis mens alt er på plass.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

- Stappet så godt inn med stålplast (slik som benyttes for biloppretting) mellom skrog og stevnlager

Vil stålplast tåle vibrasjoner over laaaang tid uten å sprekke eller løsne ? Hva med glassfibersparkel ?

Er stålplast de-facto produktet som brukes ?

Nysgjerrig, da jeg sannsynligvis skal ordne litt med det der i løpet av vinteren...

/Are

Vil stålplast tåle vibrasjoner over laaaang tid uten å sprekke eller løsne ? Hva med glassfibersparkel ?

Vel, ved nærmere ettertanke kan det ha vært glassfibersparkel.

Vi tok det vi hadde for hånden :rolleyes:

Uansett var det knallhardt å pusse..

NilsPils: Godt poeng. Hvis cutlesslageret er av type messing, er dette mye enklere å få ut når en kan jobbe med det på en arbeidsbenk.

Takk for mange gode svar, så dette er en vanlig måtte å ta opp skeivheter mellom skrog og stevnebeslag. Skal også bytte cutlesslageret (da propellakselen går veldig treigt rundt) og sette på olje smurt pakkboks. Blir så veldig mye fett rundt omkring etter den gammle.,vil ikke ha det slik lenger.

Motoren har jeg tatt ut for vinteren for å gå over den litt, lekker en del olje. Må bare finne ut hvor mye jeg må få senket motoren nå, for å få stevnebeslaget riktig.

Er stålplast de-facto produktet som brukes ?

Nysgjerrig, da jeg sannsynligvis skal ordne litt med det der i løpet av vinteren...

/Are

Til denne jobben vil jeg anbefale stoffet vi "Proffene" bruker :wink: Her kan du lese litt om dette stoffet som heter Chokfast. http://www.bulmarconsult.com/repres_chok.html

Legger ved noen bilder fra jobber der jeg har brukt av dette stoffet:

DSC00014.jpg

Montasje av Stainless Marine Lift til Suzuki 250DF, her var det bue i akterspeilet,så når vi hadde boret og skrudd fast Liften så gikk ikke løfteplaten pga for stort spenn mellom platene.

Denne støypen tåler ett trykk på ca 800Tonn :wink::yesnod:

P1030624.jpg

Montasje av Mekanord gear i 70 fots fiskebåt, griset litt hær :blush: men d var pga dårlig plass :yesnod: Dette gearet ble montert sammens med en Deutz BF8M 1015 MC på 604 hk ved 2100 o/min.

Stoffet koster naturligvis noen kroner,men gjør du det riktig så varer dette så lenge du vil det skal vare :yesnod::wink:

Ha en fortsatt fin kveld :cheers:

• 1 år senere...

Hei er litt beskymret med sprekke mellom stevnlageret når jeg har dratt det til,men likevel er det en gløppe på 4 mm mitt på stevnelageret har fylt på sika .Hvis jeg skal løsnehylsa innvendig.Skal jeg bare løsne denn ene klem skruen innvendig og de to bak på stevlageret. litt dårlig bilde sitter på venstre side.

sitter og grubler litt ,men da håper jeg innvendig er bare denne skruen så skulle dette være løst?føler meg ikke sikker på dette liker og ha dette i orden, skruen sitter til venstre bak den bakerste slange klemma. Tenkte og få hylsa litt lengre inn eventuelt. https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/015.jpg Eller er det ok som det er ser litt i havna flere som har det sånn.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...