Duett56 Startet 4.Desember.2007 Del på Facebook Startet 4.Desember.2007 Hei er det noen som har noen erfaring med demotering av stevnbeslag? Må den demonteres med hele røret som går innover i båten eller er stevnbeslag løst fra røret? Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Jeg mener røret er skrudd inn i stevnbeslaget. Sitér dette innlegget Link to post
Hoppsann Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Skiftet i fjor. Stevnebeslaget er skrudd sammen med hylsen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Duett56 Svart 4.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Det var det jeg trodde, problemet mitt er at jeg har en lekkasje her mellom skroget og stevnebeslaget. Stevnebeslaget ligger lenger ifra skroget i toppen(ca 7mm) etter et uprofft motor bytte for et par år siden. Det er laget en kile formet gipsliknende materiale her, for å ta opp denne feilen. Er dette vanlig? Målet mitt i vinter er å senke motoren slik at stevnebeslaget ligger plant med skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 (redigert) Du har også to muttere på innsiden av skroget som boltene på cutless lageret er festet i. Noen ganger har jeg også sett at disse har vært støpt fast, andre ganger ikke. Selve hylserøret er skrudd fast i stevnlager. Anbefaler deg å fjerne stevnlager, slip rent hele området for deretter å vurdere hva som er mest hensiktsmessig. Redigert 5.Desember.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Hylserøret er skrudd i stevnlageret. Løsne boltene i stevnlageret og pakkboksen + evt. innvendig flens så kan du trekke stevnlageret med hylserør ut. Gipslignende materiale? Høres helt crazy ut. Det er vel årsaken til lekkasjen da? Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 (redigert) Det var det jeg trodde, problemet mitt er at jeg har en lekkasje her mellom skroget og stevnebeslaget. Stevnebeslaget ligger lenger ifra skroget i toppen(ca 7mm) etter et uprofft motor bytte for et par år siden. Det er laget en kile formet gipsliknende materiale her, for å ta opp denne feilen. Er dette vanlig?Målet mitt i vinter er å senke motoren slik at stevnebeslaget ligger plant med skroget. Hei, Her skal du få et godt tips: På den forrige båten demonterte jeg dette. Kilen som du refererer til gikk i stykker ved demontering. Hva den var laget av er jeg ikke sikker på. Fikk med meg en fyr som har god greie på saker og ting. Det han gjorde var som følger: - Fjernet restene av den gamle kilen; pusset og gjorde rent. - Smurte smørefett på anleggsflaten på stevnlageret (IKKE på skroget). Hvorfor leser du senere. - Festet stevnbeslaget (med hylsen for å få riktig vinkel) i boltene sine men med klaring mot skroget både over og under - Stappet så godt inn med stålplast (slik som benyttes for biloppretting) mellom skrog og stevnlager - Etter en times herding ble stevnlager og hylserør forsiktig fjernet. Her kom fettet til anvendelse slik at stålplasten ikke festet seg til stevnlageret. - Lot stålplasten herde til dagen etter; pusset litt og monterte alt sammen med sika mellom skrog og stevnlager. - En suksesshistorie..... Lykke til Redigert 5.Desember.2007 av jo_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 (redigert) Med det samme du har det ute burde du kanskje sjekke om det er noe du burde gjøre med lagerhylse eller akseltetning også. Lagerklaringen sjekker du best ved å bevege akselen opp-ned og sideveis mens alt er på plass. Redigert 5.Desember.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fusebox Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 - Stappet så godt inn med stålplast (slik som benyttes for biloppretting) mellom skrog og stevnlager Vil stålplast tåle vibrasjoner over laaaang tid uten å sprekke eller løsne ? Hva med glassfibersparkel ? Er stålplast de-facto produktet som brukes ? Nysgjerrig, da jeg sannsynligvis skal ordne litt med det der i løpet av vinteren... /Are Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Vil stålplast tåle vibrasjoner over laaaang tid uten å sprekke eller løsne ? Hva med glassfibersparkel ? Vel, ved nærmere ettertanke kan det ha vært glassfibersparkel. Vi tok det vi hadde for hånden Uansett var det knallhardt å pusse.. NilsPils: Godt poeng. Hvis cutlesslageret er av type messing, er dette mye enklere å få ut når en kan jobbe med det på en arbeidsbenk. Sitér dette innlegget Link to post
Duett56 Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Takk for mange gode svar, så dette er en vanlig måtte å ta opp skeivheter mellom skrog og stevnebeslag. Skal også bytte cutlesslageret (da propellakselen går veldig treigt rundt) og sette på olje smurt pakkboks. Blir så veldig mye fett rundt omkring etter den gammle.,vil ikke ha det slik lenger. Motoren har jeg tatt ut for vinteren for å gå over den litt, lekker en del olje. Må bare finne ut hvor mye jeg må få senket motoren nå, for å få stevnebeslaget riktig. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Vil stålplast tåle vibrasjoner over laaaang tid uten å sprekke eller løsne ? Hva med glassfibersparkel ? Er stålplast de-facto produktet som brukes ? Nysgjerrig, da jeg sannsynligvis skal ordne litt med det der i løpet av vinteren... /Are Til denne jobben vil jeg anbefale stoffet vi "Proffene" bruker Her kan du lese litt om dette stoffet som heter Chokfast. http://www.bulmarconsult.com/repres_chok.html Legger ved noen bilder fra jobber der jeg har brukt av dette stoffet: Montasje av Stainless Marine Lift til Suzuki 250DF, her var det bue i akterspeilet,så når vi hadde boret og skrudd fast Liften så gikk ikke løfteplaten pga for stort spenn mellom platene. Denne støypen tåler ett trykk på ca 800Tonn Montasje av Mekanord gear i 70 fots fiskebåt, griset litt hær men d var pga dårlig plass Dette gearet ble montert sammens med en Deutz BF8M 1015 MC på 604 hk ved 2100 o/min. Stoffet koster naturligvis noen kroner,men gjør du det riktig så varer dette så lenge du vil det skal vare Ha en fortsatt fin kveld Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 (redigert) Hei er litt beskymret med sprekke mellom stevnlageret når jeg har dratt det til,men likevel er det en gløppe på 4 mm mitt på stevnelageret har fylt på sika .Hvis jeg skal løsnehylsa innvendig.Skal jeg bare løsne denn ene klem skruen innvendig og de to bak på stevlageret. litt dårlig bilde sitter på venstre side. sitter og grubler litt ,men da håper jeg innvendig er bare denne skruen så skulle dette være løst?føler meg ikke sikker på dette liker og ha dette i orden, skruen sitter til venstre bak den bakerste slange klemma. Tenkte og få hylsa litt lengre inn eventuelt. https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/015.jpg Eller er det ok som det er ser litt i havna flere som har det sånn. Redigert 9.Oktober.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.