Jump to content

Prøvd drivstoff E85 i båt?

ray

Recommended Posts

Hei sann :smiley: Det er en fristende tanke så klart for de som har bensin ombord. Veiledende pris på statoil er ca 8.58 pr liter. Det er jo bra. Men.. en får ca 30% høyere forbruk ved bruk av E 85 så da går jo den vinningen opp..

Effektøkningen er minimal ifølge ekspertene. Noen har tilogmed rapportert om slappere motorer nettopp fordi energinivået er lavere enn bensin(derav høyere forbruk) Men at motor går penere og blir vesentlig mer miljøvennlig er jo et kjempe pluss i disse dager :flag: Man kan kompansere med tildigere tenning pga høyere oktan tall(103ca) som jo kanskje kan gi en bitte liten økning.. Men som sagt dette er miljø fuel som er konstruert for og erstatte fosilt brennstoff og de er ikke helt der enda :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Seilbåten min bruker ikke så mye bensin, men jeg har den et sted hvor jeg mesteparten av tiden er avhengig av motor et godt stykke for å legge til, så litt bensin blir det jo etter hvert. Det går ikke an å konvertere en bensin påhengsmotor til diesel da :confused::blush: (Vedder på at svaret er nei :lol: ) Jeg har bunkersbåt med avgiftsfri diesel 2 min. unna :smiley:

Har vurdert å konvertere Marna'n til E85, bare å bytte dyse det. Ulempen er at det er så ufattelig vanskelig å få tak på ennå..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Hva er egentlig vitsen med E85?

Utenom miljøbløffen er det også som nevnt høyere oktan. SAAB har motorer som gir mer effekt når de kjøres på E85, men jeg tror at man takket være miljøargumentet har fått gjennom at avgiften regnes av den effekt og CO2 den har på bensin. Kjekt når staten gir rabatt for å kjøpe heftigere bil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...