Jump to content

Hjelp til fjernstyring på Sabb G


Forland 23'

Recommended Posts

Eg drive å pussa opp ein 76 mod Innvær 23, og treng litt hjelp med idéar på korleis eg på ein lettvindt måte kan laga fjernstyring til motoren. Pr. i dag er det 2 styreposisjonar i båten men da gjeld kun styringa som besørgast av ein dobbel gjennomgåande hydraulisk pumpe frå Tenfjord. For betjening av motoren lyt eg gå ut og bøya meg ned til motoren dar spakane for gass, kobling og propellvridning er plassert i bakkant av motorkassa. Det er litt toskje å bøya seg ned og knota medan eg t.d. går til kai... Eg treng ikkje fjernstyring inne, for eg står alltid ute når eg manøvrerar ifm fiske eller gange til og frå kai, og gasshendelen e grei, dar kan eg berre bytte til lengre wire, men korleis kan eg få kobling og vridning opp på rorhusveggen? Er da mogeleg å laga te nåke system med rattpumpe på vridningen? Meiner eg har sett dette på fleire sabbar, men da var gjerne ikke type G? Nåken so har erfaringar? Og hugs, eg har ikke plass te nåke trekkstag-løysing då motorkassa e trong, og dørken ligg på nivå med motorfestene; type tradisjonell, ikkje sjøvlensande dørk.

 

Eg fann eit bilete på internett av ein tilsvarande båt, så skjønne dåke betre ka eg meine:

innvaer_bakvegg.jpg

Link to post

Du kan vel ha trekkstagløsning for det? Sabb sin originalløsning er et stag som festes i omstyringsakslingen og går nedover, og en grov wire som går fra denne frem til spaken, under dørken (f.eks på utsiden av motorfestene) og opp dit du vil ha den. Koblingen trenger du egentlig ikke fjernstyring på, så lenge du har vridbar propell. Den kobles bare ut med foten etter at du har lagt til, med nøytrale vinger ligger du uansett i ro. Fungerte fint for meg de fem årene jeg hadde Sabb i alle fall. Alternativt kan du bare forlenge akslingen til omstyringen med en halvmeter, slik at du slipper å bøye deg. Det hjelper litt det også...

 

Ang. gasswiren så er det laget til for å koble en gasswire til inn på spaken du har nå, og videreføre denne til styreposisjon. Så denne delen er enkel.

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei! Takk for svar. Eg har tenkt på det der med å forlengja, men då vert stonge fort brysamt i vegen heile tida. Sånn sett likar eg betre løysinga med pumpe og ratt på rorhusveggen. Du har rett i at koblinga ikkje er så viktig. Har HVP-15 gear på den båten eg brukar til vanleg og vripropellen dar gjer manøvrering til ein lek. Sende ein mail til Sabb om dei fortsatt sel fjernstyringssett men dei har ikkje svart enno. Så litt nærmare på gasshendelen og då så eg da du seie. Finn nok ei løysing, men eg trur eg ska prøva på ei pumpeløysing. Kan no ikkje vera so dyrt da vel? :rolleyes:

Link to post

Hei.

Sabb solgte tidligere komplett forlengelses sett til omstyringen er ikke sikker på om de selger enda. Dette var av typen med vaier. du må montere en ny "arm" på omstyringshendelen denne går ut og i en knekk nedover. på den fester du vaieren. dette var en hurtigomstyring som var laget for at du lett kan manøvrere.

Link to post
  • 1 month later...

Er det mulig å bruke en kontrollboks fra Batutstyr.net (Produkt nr. S451020) for å få vridning av propell og justering av gass? Eller vil jeg få for lite slaglengde til å vri omstyringa helt med dette? Hvor mye vil evt et slikt system koste totalt og hva trenger jeg utenom vaier(e) og kontrollboksen?

Edited by Sleipner93 (see edit history)
Link to post

Aha.. Jeg skal se videre på dette når jeg kommer hjem fra skolen da.. Trudde den kontrollboksen brukte teleflex jeg.. Men det vil ikke funke med vaier altså.. Visst noen vet om noe brukt og billig som kan duge så tips meg gjerne :wink: (jaggu meg ikkje lett å skrive på mobil :lol:

Link to post

Finst det kontrollboksar som er berekna på styrekablar, eller må ein i såfall bruke vanlig styresnekke til å gire med? Vil det ikkje isåfall bli tungvindt å snurre på eit ratt for å gire?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Det er jo ikke for å geare, men for å vri vingene på propellen. Problemet er vel at wiren må være rimelig stiv for å dytte spaken tilbake igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har sett litt mer på dette..

 

Det står heller lite informasjon om den kontrollboksen eg "linka" te. Men på denne (FL02736) som ser nesten heilt lik ut på bildet bare denne har en brakett står det at bruker ultraflex-kabel. Det burde vel duge?

 

Sakset fra siden :

 

Kontrollboks dobbel,innf

 

Sidemontert

Laget av forkrommet messing

Kun en funksjon (gass eller gear)

For Ultraflex kontrollkabel C2, C8 og Czero

Tikoplingsett for kontrollkabel medfølger

 

fl02736.jpg

 

Og den andre :

 

Kontroll

 

Sidemontert kontroll for gass og gir.

Forkrommet messing

 

s451020.jpg

 

Noen som vet om forskjellen??

Edited by Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Det er jo ikke for å geare, men for å vri vingene på propellen. Problemet er vel at wiren må være rimelig stiv for å dytte spaken tilbake igjen...

Tolka Bastard sitt innlegg som at det må brukast styrekablar både til gir og til vridning av propell, men kan hende eg missforstod litt :confused:. Er med på at vanlig kontrollkabel vert for tynn til å fjernstyre vridninga, lurte berre på om det måtte brukast styrekabel til å gire også. No skal det seiast at eg ikkje har noko særleg peiling på snekkemotorar, girkasser og vridbarpropell, men antar at det finst ein moglegheit for å sette i "fri" sjølv om det er vridbart anlegg...

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Ser ikke helt forskjellen.

 

Jeg ville kjøpt FL02733 til gassregulering. (kontollkabel)

Og styresnekke til omstyringa. med styrekabel FL02447 f.eks. Kontrollkabelen tror jeg vil bli for svak

 

Frikoblingen trengen man vel egentlig ikke og ha noen fjerstyring til.

 

Ps. er ikke gear i den forstand når man har vribart anlegg (omstyring)

Man har omstyring og frikobling.

Edited by M/S Bastard (see edit history)
Link to post

Sinten : Det fins ikke et gir på min Sabb men det finns på noen. På min er det kobling så gjør at du kan koble motor ut eller inn. Men til innvendig trenger jeg bare å kunne vri vingene. Er bare å stille vingene slik at det verken går fremover eller bakover for og så gå bak til motorkassen å ta av koblingen.

Link to post

OK, såg for meg at du måtte fjernstyre frikopling også med tanke på når du skal leggje til og slikt (for båten vil vel vri seg ein del når propellen går rundt, sjølv om propellen er stilt heilt "flatt"?), tenkte ikkje på at dette kunne gjerast "utandørs" :crazy:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Har sett litt mer på dette..

Kontroll

 

Sidemontert kontroll for gass og gir.

Forkrommet messing

 

s451020.jpg

Den gangen jeg hadde min Sjømann 22 med Sabb G, bygde jeg en løsning basert på en slik 2 spaks-kontroll. Den hadde ganske lang slaglengde på den lengste spaken, nesten 180 grader tror jeg. Brukte noe Ultraflex eller lignende greier, både på gass og vridning av propellen. Måtte lage et solid feste til styrekabelen for vridningen, og det tok litt tid å tilpasse det til riktig slaglengde, slik at det virket likt begge veier. Spaken ble også ganske tung å betjene, men det funket greit til slutt.

Link to post

Hei

om man brukere en vanlig styresnekke med teleflex kabel, så vil man ganske enkelt lage til en løsning som ligner på sveiveomstyringen (4,5tørn) som brukes på 22hk sabb, bare at man en vanlig styresnekke med kabel har 2,5 runder fra styrbord til babord når den er montert på ror. i stedet for ratt, så kan man bruke en sveiv. f.eks den hendelen som sitter på omstyringen.

Link to post

Det holder vel med en kontroll med god slag lengde, er jo ikke mye tørn på en Sabb G :smiley:

 

Men jeg får se om jeg klarer å få fatt på noe brukt som ikke koster så mye! Noen som vet hvor jeg kan lete etter det?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...