Jump to content

Hjelp til fjernstyring på Sabb G

Forland 23'

Recommended Posts

Beklager, Sleipner93, noen bilder fra det prosjektet har jeg ikke. Dette var noe jeg bygde på begynnelsen av 1980-tallet. Var vel ikke så mange som tok bilder av slike prosjekter den gangen tror jeg. :smiley:

Men jeg mener å huske at jeg brukte en litt kraftig kabel beregnet på gearoverføring. Jeg passet nok på å sørge for at selve funksjonen med vridningen av propellen gikk så lett som overhodet mulig også.

Som nevnt før, det funket, overføringen var litt treg, men ikke verre enn at jeg brukte den fast når jeg manøvrerte båten.

Angåande brukte delar:

Har du høyrt med skrotnisse her på forumet? Eg kjøpte to styresnekker og ein kontrollboks av han i fjor, kanskje han har meir på lur...?

Ellers dukker det jo opp ein del brukte kablar og styresnekker og slikt på finn.no med jamne mellomrom (pass på å leit både i kategorien "båtutstyr" og under "motordeler" då slike delar lett kan annonserast begge plassar). AutoDB.no er også ein god plass å leite. Legge ut ei "ønsks kjøpt" annonse her på BP er sikkert heller ikkje så dumt.

Viss du vil/må kjøpe nytt så trur eg Marineshop.no er billigast på slikt (var det når eg kjøpte kablar i fjor iallfall).

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

• 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Jeg sliter med akkurat samme problemet. På min sjark (en Myra 22) finnes det altså vaiere og kabler til både omstyringen og koblingen (tror det het ATX originalt). Problemet er at forrige eier knakk det siste endeleddet. Så vurderte jeg å flytte over endeleddet fra fjernstyringen for koblingen til omstyringen. Men der knakk jeg jammen vaieren. Dermed sitter jeg altså med et komplett ustyr til omstyringen, bortsett fra det siste endeleddet som er knukket - og et like fint og brukbart endeledd som jeg forsåvidt kunne ha brukt, men der er vaieren knekt inne i endeleddet og dette er umulig å få ut.

Finnes det noen som har et slikt sett? Kontakt meg på sindrus@gmail.com i tilfelle - jeg betaler gull og grønne skoger for dette.

-Sindre-

• 6 år senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg gjør det! Og skal bruke samme metode på frikoplinga som jeg brukte på omstyringa for seks år sida. I dag har jeg en 30hk, men det er det samme prinsippet som på den gamle 16hk jeg hadde. (Dytte og dra kontrollert i armene bak på motoren)  https://baatplassen.no/i/topic/62692-lage-omstyring-sabb-10/page-2

Redigert av Erik AN (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...