Forland 23' Startet 4.Desember.2007 Del på Facebook Startet 4.Desember.2007 Eg drive å pussa opp ein 76 mod Innvær 23, og treng litt hjelp med idéar på korleis eg på ein lettvindt måte kan laga fjernstyring til motoren. Pr. i dag er det 2 styreposisjonar i båten men da gjeld kun styringa som besørgast av ein dobbel gjennomgåande hydraulisk pumpe frå Tenfjord. For betjening av motoren lyt eg gå ut og bøya meg ned til motoren dar spakane for gass, kobling og propellvridning er plassert i bakkant av motorkassa. Det er litt toskje å bøya seg ned og knota medan eg t.d. går til kai... Eg treng ikkje fjernstyring inne, for eg står alltid ute når eg manøvrerar ifm fiske eller gange til og frå kai, og gasshendelen e grei, dar kan eg berre bytte til lengre wire, men korleis kan eg få kobling og vridning opp på rorhusveggen? Er da mogeleg å laga te nåke system med rattpumpe på vridningen? Meiner eg har sett dette på fleire sabbar, men da var gjerne ikke type G? Nåken so har erfaringar? Og hugs, eg har ikke plass te nåke trekkstag-løysing då motorkassa e trong, og dørken ligg på nivå med motorfestene; type tradisjonell, ikkje sjøvlensande dørk. Eg fann eit bilete på internett av ein tilsvarande båt, så skjønne dåke betre ka eg meine: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 (redigert) Du kan vel ha trekkstagløsning for det? Sabb sin originalløsning er et stag som festes i omstyringsakslingen og går nedover, og en grov wire som går fra denne frem til spaken, under dørken (f.eks på utsiden av motorfestene) og opp dit du vil ha den. Koblingen trenger du egentlig ikke fjernstyring på, så lenge du har vridbar propell. Den kobles bare ut med foten etter at du har lagt til, med nøytrale vinger ligger du uansett i ro. Fungerte fint for meg de fem årene jeg hadde Sabb i alle fall. Alternativt kan du bare forlenge akslingen til omstyringen med en halvmeter, slik at du slipper å bøye deg. Det hjelper litt det også... Ang. gasswiren så er det laget til for å koble en gasswire til inn på spaken du har nå, og videreføre denne til styreposisjon. Så denne delen er enkel. Redigert 5.Desember.2007 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Løsningen som Index beskriver ble/blir levert av Sabb. Alternativt kan du lage en hydraulisk løsning med sylinder og vanlig rattpumpe. Spørs hvor mye penger du er villig til å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Forland 23' Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Hei! Takk for svar. Eg har tenkt på det der med å forlengja, men då vert stonge fort brysamt i vegen heile tida. Sånn sett likar eg betre løysinga med pumpe og ratt på rorhusveggen. Du har rett i at koblinga ikkje er så viktig. Har HVP-15 gear på den båten eg brukar til vanleg og vripropellen dar gjer manøvrering til ein lek. Sende ein mail til Sabb om dei fortsatt sel fjernstyringssett men dei har ikkje svart enno. Så litt nærmare på gasshendelen og då så eg da du seie. Finn nok ei løysing, men eg trur eg ska prøva på ei pumpeløysing. Kan no ikkje vera so dyrt da vel? Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Hei. Sabb solgte tidligere komplett forlengelses sett til omstyringen er ikke sikker på om de selger enda. Dette var av typen med vaier. du må montere en ny "arm" på omstyringshendelen denne går ut og i en knekk nedover. på den fester du vaieren. dette var en hurtigomstyring som var laget for at du lett kan manøvrere. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Er det noen som har bilder av et slikt system? Og hvilke deler vil man trenge for å lage noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 (redigert) her ser dere den armen som er ettermontert på omstyringshendelen vaieren festes til denne. Redigert 5.Desember.2007 av kritrov (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Hei kritov, er det noen deler du er villig til å selge? (Omstyringsdelene) Kan du ikke sende meg en IM evt? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 (redigert) Er det mulig å bruke en kontrollboks fra Batutstyr.net (Produkt nr. S451020) for å få vridning av propell og justering av gass? Eller vil jeg få for lite slaglengde til å vri omstyringa helt med dette? Hvor mye vil evt et slikt system koste totalt og hva trenger jeg utenom vaier(e) og kontrollboksen? Redigert 9.Januar.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Du må vel ha teleflex på gearet ihvertfal Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Er ikke den kontrollboksen beregna for teleflex da? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 (redigert) Er vel til vaier den/kontrollkabel f.eks FL02355 vil tro du må ha styrekabel, denne f.eks FL02447 Og styresnekke B770200 Til gearet/omstyring Redigert 9.Januar.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Aha.. Jeg skal se videre på dette når jeg kommer hjem fra skolen da.. Trudde den kontrollboksen brukte teleflex jeg.. Men det vil ikke funke med vaier altså.. Visst noen vet om noe brukt og billig som kan duge så tips meg gjerne (jaggu meg ikkje lett å skrive på mobil Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Jeg vil tro vaier blir for svak, uten at jeg kan si det for sikkert Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Finst det kontrollboksar som er berekna på styrekablar, eller må ein i såfall bruke vanlig styresnekke til å gire med? Vil det ikkje isåfall bli tungvindt å snurre på eit ratt for å gire? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
index Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Det er jo ikke for å geare, men for å vri vingene på propellen. Problemet er vel at wiren må være rimelig stiv for å dytte spaken tilbake igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 (redigert) Har sett litt mer på dette.. Det står heller lite informasjon om den kontrollboksen eg "linka" te. Men på denne (FL02736) som ser nesten heilt lik ut på bildet bare denne har en brakett står det at bruker ultraflex-kabel. Det burde vel duge? Sakset fra siden : Kontrollboks dobbel,innf Sidemontert Laget av forkrommet messing Kun en funksjon (gass eller gear) For Ultraflex kontrollkabel C2, C8 og Czero Tikoplingsett for kontrollkabel medfølger Og den andre : Kontroll Sidemontert kontroll for gass og gir. Forkrommet messing Noen som vet om forskjellen?? Redigert 9.Januar.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Det er jo ikke for å geare, men for å vri vingene på propellen. Problemet er vel at wiren må være rimelig stiv for å dytte spaken tilbake igjen... Tolka Bastard sitt innlegg som at det må brukast styrekablar både til gir og til vridning av propell, men kan hende eg missforstod litt . Er med på at vanlig kontrollkabel vert for tynn til å fjernstyre vridninga, lurte berre på om det måtte brukast styrekabel til å gire også. No skal det seiast at eg ikkje har noko særleg peiling på snekkemotorar, girkasser og vridbarpropell, men antar at det finst ein moglegheit for å sette i "fri" sjølv om det er vridbart anlegg... Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
M/S Bastard Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 (redigert) Ser ikke helt forskjellen. Jeg ville kjøpt FL02733 til gassregulering. (kontollkabel) Og styresnekke til omstyringa. med styrekabel FL02447 f.eks. Kontrollkabelen tror jeg vil bli for svak Frikoblingen trengen man vel egentlig ikke og ha noen fjerstyring til. Ps. er ikke gear i den forstand når man har vribart anlegg (omstyring) Man har omstyring og frikobling. Redigert 9.Januar.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Sinten : Det fins ikke et gir på min Sabb men det finns på noen. På min er det kobling så gjør at du kan koble motor ut eller inn. Men til innvendig trenger jeg bare å kunne vri vingene. Er bare å stille vingene slik at det verken går fremover eller bakover for og så gå bak til motorkassen å ta av koblingen. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 OK, såg for meg at du måtte fjernstyre frikopling også med tanke på når du skal leggje til og slikt (for båten vil vel vri seg ein del når propellen går rundt, sjølv om propellen er stilt heilt "flatt"?), tenkte ikkje på at dette kunne gjerast "utandørs" Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
GeirFrode Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Har sett litt mer på dette.. Kontroll Sidemontert kontroll for gass og gir. Forkrommet messing Den gangen jeg hadde min Sjømann 22 med Sabb G, bygde jeg en løsning basert på en slik 2 spaks-kontroll. Den hadde ganske lang slaglengde på den lengste spaken, nesten 180 grader tror jeg. Brukte noe Ultraflex eller lignende greier, både på gass og vridning av propellen. Måtte lage et solid feste til styrekabelen for vridningen, og det tok litt tid å tilpasse det til riktig slaglengde, slik at det virket likt begge veier. Spaken ble også ganske tung å betjene, men det funket greit til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Geirfrode så du mener det vil gå greit med en slik kontroll og ultraflex vaier? Du har ikke et bilde av dette oppsettet evt? Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Hei om man brukere en vanlig styresnekke med teleflex kabel, så vil man ganske enkelt lage til en løsning som ligner på sveiveomstyringen (4,5tørn) som brukes på 22hk sabb, bare at man en vanlig styresnekke med kabel har 2,5 runder fra styrbord til babord når den er montert på ror. i stedet for ratt, så kan man bruke en sveiv. f.eks den hendelen som sitter på omstyringen. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Det holder vel med en kontroll med god slag lengde, er jo ikke mye tørn på en Sabb G Men jeg får se om jeg klarer å få fatt på noe brukt som ikke koster så mye! Noen som vet hvor jeg kan lete etter det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.