Jump to content

Hjelp til fjernstyring på Sabb G

Forland 23'

Recommended Posts

Eg drive å pussa opp ein 76 mod Innvær 23, og treng litt hjelp med idéar på korleis eg på ein lettvindt måte kan laga fjernstyring til motoren. Pr. i dag er det 2 styreposisjonar i båten men da gjeld kun styringa som besørgast av ein dobbel gjennomgåande hydraulisk pumpe frå Tenfjord. For betjening av motoren lyt eg gå ut og bøya meg ned til motoren dar spakane for gass, kobling og propellvridning er plassert i bakkant av motorkassa. Det er litt toskje å bøya seg ned og knota medan eg t.d. går til kai... Eg treng ikkje fjernstyring inne, for eg står alltid ute når eg manøvrerar ifm fiske eller gange til og frå kai, og gasshendelen e grei, dar kan eg berre bytte til lengre wire, men korleis kan eg få kobling og vridning opp på rorhusveggen? Er da mogeleg å laga te nåke system med rattpumpe på vridningen? Meiner eg har sett dette på fleire sabbar, men da var gjerne ikke type G? Nåken so har erfaringar? Og hugs, eg har ikke plass te nåke trekkstag-løysing då motorkassa e trong, og dørken ligg på nivå med motorfestene; type tradisjonell, ikkje sjøvlensande dørk.

Eg fann eit bilete på internett av ein tilsvarande båt, så skjønne dåke betre ka eg meine:

innvaer_bakvegg.jpg

Du kan vel ha trekkstagløsning for det? Sabb sin originalløsning er et stag som festes i omstyringsakslingen og går nedover, og en grov wire som går fra denne frem til spaken, under dørken (f.eks på utsiden av motorfestene) og opp dit du vil ha den. Koblingen trenger du egentlig ikke fjernstyring på, så lenge du har vridbar propell. Den kobles bare ut med foten etter at du har lagt til, med nøytrale vinger ligger du uansett i ro. Fungerte fint for meg de fem årene jeg hadde Sabb i alle fall. Alternativt kan du bare forlenge akslingen til omstyringen med en halvmeter, slik at du slipper å bøye deg. Det hjelper litt det også...

Ang. gasswiren så er det laget til for å koble en gasswire til inn på spaken du har nå, og videreføre denne til styreposisjon. Så denne delen er enkel.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei! Takk for svar. Eg har tenkt på det der med å forlengja, men då vert stonge fort brysamt i vegen heile tida. Sånn sett likar eg betre løysinga med pumpe og ratt på rorhusveggen. Du har rett i at koblinga ikkje er så viktig. Har HVP-15 gear på den båten eg brukar til vanleg og vripropellen dar gjer manøvrering til ein lek. Sende ein mail til Sabb om dei fortsatt sel fjernstyringssett men dei har ikkje svart enno. Så litt nærmare på gasshendelen og då så eg da du seie. Finn nok ei løysing, men eg trur eg ska prøva på ei pumpeløysing. Kan no ikkje vera so dyrt da vel? :rolleyes:

• 1 måned senere...

Har sett litt mer på dette..

Det står heller lite informasjon om den kontrollboksen eg "linka" te. Men på denne (FL02736) som ser nesten heilt lik ut på bildet bare denne har en brakett står det at bruker ultraflex-kabel. Det burde vel duge?

Sakset fra siden :

Kontrollboks dobbel,innf

Sidemontert

Laget av forkrommet messing

Kun en funksjon (gass eller gear)

For Ultraflex kontrollkabel C2, C8 og Czero

Tikoplingsett for kontrollkabel medfølger

fl02736.jpg

Og den andre :

Kontroll

Sidemontert kontroll for gass og gir.

Forkrommet messing

s451020.jpg

Noen som vet om forskjellen??

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Det er jo ikke for å geare, men for å vri vingene på propellen. Problemet er vel at wiren må være rimelig stiv for å dytte spaken tilbake igjen...

Tolka Bastard sitt innlegg som at det må brukast styrekablar både til gir og til vridning av propell, men kan hende eg missforstod litt :confused:. Er med på at vanlig kontrollkabel vert for tynn til å fjernstyre vridninga, lurte berre på om det måtte brukast styrekabel til å gire også. No skal det seiast at eg ikkje har noko særleg peiling på snekkemotorar, girkasser og vridbarpropell, men antar at det finst ein moglegheit for å sette i "fri" sjølv om det er vridbart anlegg...

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Ser ikke helt forskjellen.

Jeg ville kjøpt FL02733 til gassregulering. (kontollkabel)

Og styresnekke til omstyringa. med styrekabel FL02447 f.eks. Kontrollkabelen tror jeg vil bli for svak

Frikoblingen trengen man vel egentlig ikke og ha noen fjerstyring til.

Ps. er ikke gear i den forstand når man har vribart anlegg (omstyring)

Man har omstyring og frikobling.

Redigert av M/S Bastard (see edit history)

Sinten : Det fins ikke et gir på min Sabb men det finns på noen. På min er det kobling så gjør at du kan koble motor ut eller inn. Men til innvendig trenger jeg bare å kunne vri vingene. Er bare å stille vingene slik at det verken går fremover eller bakover for og så gå bak til motorkassen å ta av koblingen.

OK, såg for meg at du måtte fjernstyre frikopling også med tanke på når du skal leggje til og slikt (for båten vil vel vri seg ein del når propellen går rundt, sjølv om propellen er stilt heilt "flatt"?), tenkte ikkje på at dette kunne gjerast "utandørs" :crazy:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Har sett litt mer på dette..

Kontroll

Sidemontert kontroll for gass og gir.

Forkrommet messing

s451020.jpg

Den gangen jeg hadde min Sjømann 22 med Sabb G, bygde jeg en løsning basert på en slik 2 spaks-kontroll. Den hadde ganske lang slaglengde på den lengste spaken, nesten 180 grader tror jeg. Brukte noe Ultraflex eller lignende greier, både på gass og vridning av propellen. Måtte lage et solid feste til styrekabelen for vridningen, og det tok litt tid å tilpasse det til riktig slaglengde, slik at det virket likt begge veier. Spaken ble også ganske tung å betjene, men det funket greit til slutt.

Hei

om man brukere en vanlig styresnekke med teleflex kabel, så vil man ganske enkelt lage til en løsning som ligner på sveiveomstyringen (4,5tørn) som brukes på 22hk sabb, bare at man en vanlig styresnekke med kabel har 2,5 runder fra styrbord til babord når den er montert på ror. i stedet for ratt, så kan man bruke en sveiv. f.eks den hendelen som sitter på omstyringen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...