Jump to content

svart kryssfiner


tommin

Recommended Posts

Har brukt vanlig kryssfiner å lagd div. lister utvendig på båten. Disse ble så behandlet med owatrol. Båten brukes forøvrig i ferskvann. Problemet er at allerede etter et halvt års bruk, begynte finern å bli svart. Har blitt fortalt at dette kan være angrep av svartsopp. Noen som vet hva jeg kan behandle listene med for å unngå dette?? På forhånd takk. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Høres ut som du kun har brukt D1, kanskje antiparasitt med påfølgende behandling med d2 vil hjelpe, send en mail til owatrol de svarer deg garantert

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Før hadde jeg klokketro på Owatrol. Nå er bildet mer nyansert. Owatrol D1 er etter min mening rasende dyr whitespirit tilsatt ørlite grann olje. I tillegg er det minimalt med soppdreper. Hva betyr dette? Jo ved bare å bruke D1 får man i praksis ei treplate som er ypperlig mat for sopp - hvis temperatur og fuktighet ellers ligger til rette for det. Når man i tillegg ikke har snev av pigment, vil uv-strålingen ta knekken på treverket like fort som om det var ubehandlet.

 

Owatrol har ellers mange gode produkter, men D1 alene er ikke lurt. Og D1 ser for meg ut til å være 10% D2 og 90% whitespirit. Etter et mislykket stunt med 40 liter D1 på et eikegulv, 30 strøk vått i vått etter anbefaling fra Olsen og Wang, er D1 forlengst ute av mitt produktspekter. (men sikkert greit nok på dårlig broilerfuru)

 

Xylamon Extra er derimot en kjekk sak som første strøk. Men slik gift blir vel snart forbudt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Snart er passert Lotus, den er borte fra markedet :drink:. DESVERRE.

Uffda Amorosa..

Mange sa det samme om både giftigheten i bunnstoff og forbud mot utslipp av kloakk fra hytter, hus og industri langs Oslofjorden. ( båtkloakk ikke tatt med med hensikt ).

Samtidig er det et faktum at vannet i Oslofjorden er det renese på over 60 år...

 

Vær varsom med miljøet, vi har bare ett ...

 

Suzuki - med utdanning innen miljøteknologi...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

For å beskytte kryssfiner ville jeg faktisk ha brukt Epoxy, men det forutsetter at du gjør det på rent og godt tørt trevirke. Dersom du skal gjøre det på furu kryssfiner bør du også bruke en tynn glassfiberduk, den vil ikke bli synlig når den er mettet med epoxy. Furufineren vil ellers kunne sprekke opp og dermed trekke vann. Meranti finer ol. trenger ikke glassfiberduk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...