arnbr0 Startet 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2007 Jeg har en liten kutter med rattpumpe og hydraulisk sylinder til roret. Jeg har lagt merke til at roret siger over hvis jeg har vind og sjø inn skrått forfra. Da må jeg stadig justere etter med rattet. Jeg har "levd" med det, men jeg synes det er iririterende. Kan noen si om dette er normalt for slike hydrauliske styremaskiner eller er det noen som har peiling på hva som kan være galt. Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Hei har du sjekket at det er nok olje på rattpumpen og at det ikke lekker noen steder? Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Jeg har undersøkt dette flere ganger, men det har aldri vært nødvendig å etterfylle. Mon tro om ev. feil ligger i rattpumpen eller i hadraulisk sylinder ? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Har du sjekket om du har tilbakeslag ventiler på rattpumpen. Har du ikke det vil du oppleve at den siger. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Jeg tror ikke at du klarer å teste deg frem til om problemet skyldes dårlig tilbakeslagsventil i rattpumpa eller lekkasje i stemplet i styresylinderen. Jeg tror videre at du desverre ikke har noen annen løsning enn å tappe olja og demontere sylinder og pumpe og deretter sjekke hvor problemet ligger. Hvilket merke er det på sylinder og pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 I kontrakten står det oppgitt Rolls Royce. Jeg mener å ha hørt at de overtok Tennfjord så det kan også være det. Jeg har ikke sett noe påskrift på rattpumpen da denne sitter vanskelig tilgjengelig. Som det fremgår av spørsmålet i første innlegget er jeg ikke sikker på om det er noen feil med styringen fordi jeg ikke har noe erfaring med hydauliske styringer fra andre båter. Er det normalt at man må justere hvis vind og sjø presser mot båten, eller skal det hydrauliske systemet være helt " stivt" Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Poenget med hydraulisk styring hvor det er tilbakeslagsventil i pumpa, er at den skal være stabil. Du har åpenbart lekkasje et eller annet sed. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Rolls-Royce Marine AS Steering Gears Tenfjord 6264 Tennfjord 815 20 070 Her får du helt sikkert hjelp De har sikkert rep sett til ditt system Redigert 7.Desember.2007 av S Y EIMY (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) I skøyta til far har vi en Tennfjord styremaskin med lignende problem. Her har vi problemet at styremaskinen "slarker" fra side til side. Når vi hadde den på slipp kunne vi bevege roret litt begge veier og da følgte akslingen med. (Vi trodde nemlig at det var beslaget som gjorde dette, det var nesten helt tært bort grunnet mangel på anode til propell !) Dette gjør at den svinger fra side til side hele tiden som kan være rimelig irriterende (Godt vi har autopilot ) Vi har prøvd å lufte systemet uten at det ble noe veldig bedre. Jeg vet ikke så mye om denne Tennfjord'en men jeg tror at det er en sylinder som går i bue som ligger inni en sirkelformet boks. Tror faren min snakket med Tennfjord og kjøpte en svær delebok/manual (Den er J***** dyr rettere sagt rundt 1000,- ) Noen som kanskje har tips til hva som kan være feil her?? Er det en slik styremaskin du også har? Redigert 7.Desember.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Har vært skrevet mye om dette her på BP, f.eks. her Kontroll av hydraulisk styring. Prøv søkefunksjonen. Redigert 7.Desember.2007 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Her må jeg nok si meg enig i Roaldbj. Hydraulic er jo bare væske i et lukket system. Poenget med hydraulic er jo at væske ikke kan komprimeres. Fyller du et system med en olje der du har ett lite og ett stort stort stempel vil du fort merke at det er mye lettere å dytte det store stempelet ned enn det lille. Det skal primært sett ikke være slark i et hydraulic system. Vis det er slark så lekker det tilbake en plass. Dette er desverre den eneste muligheten for at det er slark ikke noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Roret på båten min slarker ikke, men siger ved belastning. Det kan alikevell være av samme type som sitter i skøyta til faren din Sleipner 93. Forøvrig kan jeg nevne at ved rask restur på rattet oppstår det en serie med klikkelyder. Jeg hadde tenkt at jeg skulle prøve å fixe dette selv, men inser at det antagelig bør overlates til fagfolk. Jeg tar kontakt på adressen som jeg fikk oppgit av S Y EIMY Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Kommer litt "klikkelyder" når det sveives hurtig på rattet vårt også. Ihvertfall når det har vært fullt babord/styrbord og man sveiver tilbake til midten... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2008 arnbr0 har du funnet noe mer utav dette? Vi har nylig skiftet gamle rustne rør som gikk fra rattpumpen ut med nye slanger. Det lekke litt fra disse rørene så det blir spennende og se om dette var feilen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.