Jump to content

Hydraulisk rorstyring som siger

arnbr0

Recommended Posts

Jeg har en liten kutter med rattpumpe og hydraulisk sylinder til roret. Jeg har lagt merke til at roret siger over hvis jeg har vind og sjø inn skrått forfra. Da må jeg stadig justere etter med rattet. Jeg har "levd" med det, men jeg synes det er iririterende. Kan noen si om dette er normalt for slike hydrauliske styremaskiner eller er det noen som har peiling på hva som kan være galt.

I kontrakten står det oppgitt Rolls Royce. Jeg mener å ha hørt at de overtok Tennfjord så det kan også være det. Jeg har ikke sett noe påskrift på rattpumpen da denne sitter vanskelig tilgjengelig. Som det fremgår av spørsmålet i første innlegget er jeg ikke sikker på om det er noen feil med styringen fordi jeg ikke har noe erfaring med hydauliske styringer fra andre båter. Er det normalt at man må justere hvis vind og sjø presser mot båten, eller skal det hydrauliske systemet være helt " stivt"

I skøyta til far har vi en Tennfjord styremaskin med lignende problem. Her har vi problemet at styremaskinen "slarker" fra side til side. Når vi hadde den på slipp kunne vi bevege roret litt begge veier og da følgte akslingen med. (Vi trodde nemlig at det var beslaget som gjorde dette, det var nesten helt tært bort grunnet mangel på anode til propell :eek: !) Dette gjør at den svinger fra side til side hele tiden som kan være rimelig irriterende (Godt vi har autopilot :lol: ) Vi har prøvd å lufte systemet uten at det ble noe veldig bedre. Jeg vet ikke så mye om denne Tennfjord'en men jeg tror at det er en sylinder som går i bue som ligger inni en sirkelformet boks. Tror faren min snakket med Tennfjord og kjøpte en svær delebok/manual (Den er J***** dyr rettere sagt rundt 1000,- :eek: ) Noen som kanskje har tips til hva som kan være feil her??

Er det en slik styremaskin du også har?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Her må jeg nok si meg enig i Roaldbj. Hydraulic er jo bare væske i et lukket system. Poenget med hydraulic er jo at væske ikke kan komprimeres. Fyller du et system med en olje der du har ett lite og ett stort stort stempel vil du fort merke at det er mye lettere å dytte det store stempelet ned enn det lille.

Det skal primært sett ikke være slark i et hydraulic system. Vis det er slark så lekker det tilbake en plass. Dette er desverre den eneste muligheten for at det er slark ikke noe annet.

Roret på båten min slarker ikke, men siger ved belastning. Det kan alikevell være av samme type som sitter i skøyta til faren din Sleipner 93. Forøvrig kan jeg nevne at ved rask restur på rattet oppstår det en serie med klikkelyder. Jeg hadde tenkt at jeg skulle prøve å fixe dette selv, men inser at det antagelig bør overlates til fagfolk. Jeg tar kontakt på adressen som jeg fikk oppgit av S Y EIMY

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...