Jump to content

NMEA trøbbel ombord ?


GeirT

Recommended Posts

Det er endel interessant i nformasjon om NMEA på denne siden: http://www.holysmoke.org/gps/howto.htm

Her står bl.a. følgende: Your serial cable must have wires going to the Receive Data and Transmit Data pins (on a 9-pin "D" connector these are pins 2 and 3, respectively; on a 25-in "D" connector they are pins 3 and 2, respectively) and it should also be grounded (pin 5 on a 9-pin connector, pin 7 on a 25-pin connector). Connect the Receive Data and Transmit Data wires on the serial cable to the NMEA buss and then test the computer's COM port to see if any NMEA traffic occurs; if not, swap the connection at the NMEA buss. You may use the NMEA Sage Talker control to look for NMEA traffic.

Her er bilde av tilkobling:

 

nmea9pin.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttige og opplysende svar. I min ungdom så var et element i manndomsprøven å dele (rive over) en telefonkatalog med bare nevene. Gadd vite om en moderne variant av denne manndomsprøven vil bli å åpne en pakke fra Clas O. med bare hendene?

 

I hvert fall har det lykkes meg omsider å åpne denne pakken og går nå fortrøstningsfullt i gang med å varme opp loddebolten.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal til og koble nmea nå. Oppi huet mitt har det kommet opp et mulig problem. Jeg skal koble nmea fra plotter (Garmin 3010 c) til autopilot (Raymarine). Jeg ønsker også og koble nmea fra en annen gps (Furuno). Jeg har to nmea innganger på autopiploten. Vil dette fungere i praksis uten noe form for splitter ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noen dokumentasjon foran meg akkurat nå, så jeg må prøve å ta litt på husken. For det første må du sette opp Garmin GPSen slik at den sender ut signaler i NMEA format, og ikke i formatet til Garmin. Dessuten må du trolig også sette opp Furuno til å sende i korrekt format (hvilken Furuno har du?). Når det gjelder selve autopiloten kan det være greit å få vite hvilken type du har før vi leter videre i manualene våre.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg nå altså ikke har en serieport på min deilige nyinnkjøpte bærbare, har jeg tenkt på den muligheten å la hvert enkelt instrument få sin egen serieport, hver især og så koble til en USB til Serie overgang på hvert av instrumentene, så de får hver sin USB-port. Kartleseren vil dermed (forhåpentligvis) kunne lese hvert enkelt instrument fra hver enkelt USB-port. Inntil jeg kommer meg avgårde til Clas O. blir dette en teoretisk betraktning.

Link to post
Share on other sites

Det finns 2 NMEA-anslutningar på S3G och eventuellt ytterligare en på autopilotens manöverenhet (ST7002 eller ST8002?).

 

När jag kopplade upp mitt system med ST8002 och S2G och Garmin 2010 så fick jag rådet att ansluta huvud-GPS (=Garmin2010) till manöverenheten (=ST8002) för maximal funktionalitet på autopiloten. Så har jag gjort och det fungerar bra, autopiloten kan t ex styra efter Routes i Garmin. Jag har även en Raystar GPS i Seatalk-systemet, men jag vet inte vad den bidrar med.

 

Förslagsvis ansluter Du Garmin till autopilotens manöverenhet om den har NMEA-ingång, och så Du kan ju prova att ansluta Furunon till S3G NMEA-ingång. Vet dock inte riktigt vad den skall bidra med mer än som back-up.

Link to post
Share on other sites

Jeg legger ved et bilde av selve kontrollenheten til autopiloten i båten vår. Beklager at ledningene dekker til informasjonen om tilkoblingspunktene. Vi har montert rategyro i enheten. Vår autopilotenhet er koblet til en informasjonsbehandler ombord.

 

autopilot1.jpg

 

Det er lurt å se litt på dette om montering: http://www.raymarine.com/SubmittedFiles/Ha...lationGuide.pdf

 

Her finner du det meste om kobling av autopiloten: http://www.raymarine.com/SubmittedFiles/Ha...mmissioning.pdf

 

Vi har vår autopilot koblet opp til E-serien til Raymarine. Dette innebærer at jeg sender ruteopplysninger til autopiloten og vi går rett som en strek fra veipunkt til veipunkt. Jeg legger inn ruter til autopiloten via PC programmet Raytech RNS 6.0 til E-serien og som videre er i Seatalk kontakt med kontrollenehten for autopiloten. Det er sikkert mulig å sende ruteopplusninger fra både Garminenheten din og Furuno GPSen. Jeg har hatt den samme Furuno GPSen som du har. Den er svært god. Jeg husker ikke om det er mulig å lagre ruter på denne.

Link to post
Share on other sites

Det som er grunn til jeg spør er følgende. Garmin plotteren står på flybridgen og Furunoen står nede. Er det dårlig vær, og jeg ikke skal sitte oppe, behøver jeg ikke og slå på plotteren. Da kan jeg sitte nede og bare bruke Furunoen. Jeg rergner med at autopiloten "vil" ha en gps og "snakke" med ? Eller er det bare om du skal bruke ruter/ waypunkt ?

Nede har jeg tenkt og bruke pc til navigasjon.

Jeg har forøvrig en ST 8002 jeg kan koble nmea til.

Link to post
Share on other sites

Kanske kan Du dra nytta av följande saxat ur Raymarines Commissioning Guide (se länk hos Roaldb ovan):

 

"When connected to a NMEA navigator, S2 and S3 look at NMEA 1 first. If NMEA has no data, it looks at NMEA 2. If both channels have the same type of navigation data, NMEA is used."

 

Men hur sen NMEA-anslutningen direkt på styrenheten (ST8002) kommer in i sammanhanget vet jag inte. Prova och se!

 

Ulempen med det system som Du bygger blir att dagar med väder när Du vill växla mellan nedre och övre styrstället på båten så får Du inte önskad full funktionalitet. För detta behöver Du Raymarine E-serie som jag har förstått att Roaldb har. Men det handlar ju såklart om några s k BÅT-pengar till...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sitter her med 2 problemer:

 

I en annen båt skal jeg koble en hunninbird GR4 GPS opp mot en Raymarine kartplotter (husker ikke typen men)

Den har vært koblet til denne før.

 

I boka til den finner jeg:

 

Rød: 12V +

Svart: Ground

Hvit wire: NMEA ut

 

Men på Antenna er det:

En rød

en hvit

en grønn

og en blank wire (skjerming)

 

Noen som vet de forskjellige er?

 

Problem nr: 2

Mellom radaren min og kartplottern.

 

På radaren er det:

 

rød: NMEA (A)

Grønn: NMEA (B)

 

og på plotteren er det:

 

Svart: ground-

og gul* er TX+

 

Hvis noen kunnet hjelpe meg med disse 2 problemene hadde det vært fint :smiley:

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

På radaren er det:

 

rød: NMEA (A)

Grønn: NMEA (B)

 

og på plotteren er det:

 

Svart: ground-

og gul* er TX+

 

 

At det står NMEA A og B indikerer at det er balansert linje, RS-422.

At det står ground og TX+ indikerer RS-232-.

Ikke umiddelbart kompatible. Du bør ha en optokobler imellom.

Du kan prøve deg med 100 ohm mellom B og Ground og koble A til RX ikke TX.

Det kan virke, men ikke skyld på Mulligan dersom du svir av utgangen fordi den ikke har kortslutningssikring.

Link to post
Share on other sites

Det virker umiddelbart for meg at den situasjonen Hilmar 2 beskriver best løses med en multiplexer. Dette er et tema Geir T har inngående kjennskap til og han kan sikkert gi meget kvalifiserte råd.

Mulliugan har vel også jobbet med denne problematikken i flere år om jeg ikke husker feil.

Det virker på meg som at endel nyere multiplexere er lettere å håndtere enn de 4 - 6 år gamle systemene, er dette korrekt oppfattet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...