Jump to content

Legeskyssbåt revnet i fart


ivar

Recommended Posts

– Delaminering av skipsskrog er sånt som skjer. Det har skjedd også andre båter, er svaret vi får når vi ringer Sjøfartsdirektoratet i Bodø.

Dette er nesten det undeligste med det hele. At en skipskontroll kan si noe sllikt? Et skrog som delaminerer slik må jo ha hatt feil fra før som bør kunne være mulig å kunne oppdage?

Link to post

Slik som jeg leser det var det ikke vanlig delaminering i laminatet, men det ytterste laget i sandwichen som dro avgårde.

Dersom en får en liten revne i det ytre laget, vil en ved uheldige omstendigheter få et stort vanntrykk mellom lagene under fart som sprenger vekk det ytterste laget.

Jeg har aldri helt forstått at en kan spare mye vekt (og penger) ved en slik konstruksjon dersom en skal ta vare på sikkerheten. Jeg ville aldri ha sandwichkonstruksjon under vannlinjen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Nå tror jeg at man må roe seg ned litt og trekke pusten.

 

Har vi ikke blitt vant med avisens krigstyper og overdrevne katastrofe-alarmer for den minste ting.

 

Jfr. overskriften; Båten revnet........

 

Jeg kan se for meg en båt som revner på tvers og kollapser, gjør ikke dere det?

 

Har noen forslag på en riktigere og mer presis og nøytral overskrift?

 

Og når det gjelder D-laminering og andre skader, hvordan kan man tro at en ting varer evig og aldri svekkes av slitasje?

 

Ikke minst en glassfiberbåt ??

 

EMS, KM

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Ny overskrift: "Nyovermalt legeskyssbåt flasset maling i fart - Jotun stiller seg uforstående til hendelsen"

:lol:

 

Det er nok mere en bare malingen som har flasset her.....og som sjøfartsdirektoratet korrekt sier er det mange tidligere tilsvarende eksempler. Men, det er også et faktum at det ikke er så ille at det ikke bygges slike båter lenger.

Båter med sandwich konstruksjon som over mange år får mye juling i tøff sjø og høy fart må være godt bygget for å unngå dette. Dersom det blir regelmessig inspisert for delaminering og repearert med en gang vil det ikke kunne vokse til et slikt omfang.

Det er også eksempel på at glassfiberen holder på begge sider, men at den har delaminert og "knust" kjernen slik at det er bare mel det som er igjen nå glassfiberen til slutt også ryker eller man åpner opp for inspeksjon.

Link to post

Jeg kan se for meg en båt som revner på tvers og kollapser, gjør ikke dere det?

 

Ad. krigstyper!

Nå var det jo et bilde med som burde klare å forhindre at fantasien tar overhånd, vel?

Skaden i seg selv ER alvorlig og den mekaniske styrken i skroget er sterkt svekket i tilfeller hvor flytende

gjenstander kunne treffe i denne relativt porøse divinycellen.

Denne alene er svært sårbar for fysiske påkjenninger !

 

Tror nok også skipperen vet hva han snakker om her! :yesnod:

Link to post
Det er nok mere en bare malingen som har flasset her.....og som sjøfartsdirektoratet korrekt sier er det mange tidligere tilsvarende eksempler. Men, det er også et faktum at det ikke er så ille at det ikke bygges slike båter lenger.

Båter med sandwich konstruksjon som over mange år får mye juling i tøff sjø og høy fart må være godt bygget for å unngå dette.

 

En kort periode ble det bygget redningsskøtyer i sandwich - nå brukes bare aluminium såvidt jeg vet.

 

Alle materialer har jo sine fordeler og ulemper, SW gir stor styrke i forhold til vekt, men har ulemper som at det er vanskeligere å oppdage skader - og vanskelig/dyrt å reparere når skaden har skjedd.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Tror nok også skipperen vet hva han snakker om her! :yesnod:

 

Tror jeg også. Båten er forøvrig, så vidt jeg vet norges største legeskyssbåt. Og som til tider opererer (eller opererte) under forhold de fleste av oss holder oss hjemme i.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
En kort periode ble det bygget redningsskøtyer i sandwich - nå brukes bare aluminium såvidt jeg vet.

 

Alle materialer har jo sine fordeler og ulemper, SW gir stor styrke i forhold til vekt, men har ulemper som at det er vanskeligere å oppdage skader - og vanskelig/dyrt å reparere når skaden har skjedd.

 

Det var mye diskusjoner og meninger rundt dette på slutten av 80 tallet når SFT vurderte hvilke byggemetoder som skulle benyttes for den nye serien med minesveipere.

Som kjent landet de på å bygge de i Sandwich, og også de nye MTB'ene blir bygget i sandwich.

Link to post

Det er vel bare et år siden de fikk nye motorer. Båten er et flytende legekontor, som har sine faste dager rundt om i kommunen. Skroget har nok hatt enorme belastninger gjennom døgnkontinuerlig bruk i allslags vær gjennom over 20 år. Sender en honnør til manskapet som alltid har vært på plass enten det har vært på tur til fødeavdelingen i Bodø, med eldre på siste reis eller et avrevet øre etter en vanlig hverdagskrangel i norges vakreste kystområde.

Redigert av Høvdingen (see edit history)
Link to post
Det var mye diskusjoner og meninger rundt dette på slutten av 80 tallet når SFT vurderte hvilke byggemetoder som skulle benyttes for den nye serien med minesveipere.

Som kjent landet de på å bygge de i Sandwich, og også de nye MTB'ene blir bygget i sandwich.

Jeg kan godt røpe for deg hvorfor man kan oppleve delaminering i sandwitch hvis det benyttes ferdigstøpte kjernematerialer og lim. Det var intill for få år siden vanelig å benytte 2-komponent polyurethan. Dette er dødt under herding og får ikke tilstrekkelig mekanisk adhesjon. Nå benyttes 1-komponent som "tåke-vannes" og får en kontrollert eksansjon inn i kjernematerialet og dermed sikrer ikke bere en kjemisk, men også en mekanisk adhejon i kjernen. Dette produktet har også langt høyere fleksibilitet enn 2-komponent(det er selve SW-konstruksjonen som danner styrken) og tåler derfor påkjenningene i sjøen på en helt annen måte enn det gamle systemet. P.S. Dette gjelder selvfølgelig ikke for etter-skummet (selvekspanderende skum) SW-konstruksjon som muligens er teknikken som er benyttet på ambulanse-båten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Tipper det står D6er i den. Drittmotorer :flag_sw:

Svært usansynlig ...alt for små maskiner !!! Originlat mest sansynlig Detroit V8, eller V12 71 eller 92 serien, og deretter muligens remotorisert med MAN, MTU, CAT, el.... så kan bli noen gode maskiner tilgjengelige på bruktmarkedet snart ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Svært usansynlig ...alt for små maskiner !!! Originlat mest sansynlig Detroit V8, eller V12 71 eller 92 serien, og deretter muligens remotorisert med MAN så kan bli noen gode maskiner tilgjengelige på bruktmarkedet snart ....

Divemaster, med en motor fra denne båten vil du få 250hk mer enn du har nå fra dine to tilsammen. :sailing:

Legeskyssbåten M/S Rødøyfjord har 2 stk. 12 syl. V-motorer MAN D2842LXE hver på 900hk. Båten er 22m og gjør en fart på 30knop.

MAN V12

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...