Jump to content

Maritimt Vinter quiz

mateco

Recommended Posts

Nei og nei og nei, så pinlig !!!! :cryin::cryin::cryin::cryin:

Dett MÅ da være tidenes innleggstabbe!!!! :cryin::cryin::cryin:

90 grader i VESTLIG retning!!!!!!! :nonod::nonod::nonod:

Her har jeg altså fra start skissert, og forklart, resonert og beregnet, argumentert og hærja på, hvordan båtene seiler i 90 graders VESTLIG retning !!!! :eek::eek::eek:

Jeg er så flau !! Nå graver jeg meg ned !!! :cryin::cryin::nonod::nonod:

Har gått over alle innlegg etterpå! Ingen som har kommentert kompassrosa mi, Takk folkens. Dere er jaggu snille som lar meg få fortsette uten å kommentere denne MEGA tabben!!! :flag:

-------------------------

Overbærenhet er da en dyd blant båtplassens debattanter! :lol:

Redigert av Safrane (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Hei igjen

Forferdelig var det ikke men at det er noen som leser BP som til tider best passer i kategorien små barn har du helt rett i. Jeg leser jo her :smiley:

Sendte forresten oppgaven videre til et miljø hvor jeg forventer de kan løse den helt eksakt. (Var før Gunga Din kom på banen). Får jeg noe fra den kanten skal jeg prøve å få den videre til G D

Jeg feilleste og forstod noe av oppgaven.

Jeg fikk tidligere i dag oversendt ROT data fra Gunga Din hvor han har beregnet ROT som svingegrader per minutt.

rot.jpg

Jeg tok en printscreen av exel-figuren men fikk ikke med det siste punktet. Det har ROT verdi 62,9 svingegrader/min ved 31.9 minutter.

Dette er en figur jeg er mer vant til å tolke og som viser at man i dette tilfellet har det ganske behagelig de første 15 minuttene av seilasen. Etter 25 minutter begynner nok noen å gi opp og seiler en helt annen retning.

I praksis hadde jeg nok seil mer motstrøms enn båt A og latt strømmen skyve meg nedover strømmen mens jeg rettet opp med akterenden mot strømmen, dvs nærmest speilvendt av hva B seiler.

Jeg foretrekker alltid å ha akterenden mot strømmen, da har jeg en rimelig grei kontroll på båten vår.

Synspunkter på dette - om jeg har klatrt å formulere meg forståelig.

Heisann igjen!! :flag:

Her slenger jeg ut en aktuell utfordring.

Tenkte vi kunne prøve på en oppgave som er meget relevant i disse tider, nemlig fukt beregning og tokning av Mollier diagram! Her frisker vi opp gammal kunnskap!! :yesnod:

mol.jpg

Du har vært i din båt og fyra opp varmen fra tidlig om morgenen.

På Hygrometeret/termometeret inne avleser du 25 grader C med en relativ fuktighet (RF) på 30%

Instrumentene utenfor viser 5 grader Celsius og en relativ fuktighet (RF) på 20%

Din tette uisolerte båt rommer 10 m3 luft totalt innenfor skroget.

Bruk diagrammet over og rund av til nærmeste strek (Gjelder også luftvekt i Kg/m3), og svar på følgende oppgaver:

A: Ved hvilken temperatur må flatene mot kulden ha for at luften inne kondenserer?

B: Hvor mye vannmasse finnes i luften totalt inne i din båt?

C: Hvis du lufter godt og erstatter absolutt all inneluften med uteluften, hvor mye vannmasse har du da fjernet totalt?

D: Du har 25 grader Celsius og en relativ fuktighet på 30%. Hvilken relativ fuktighet (RF) vil du få hvis du slår av varmen og venter til temperaturen har sunket til 17 grader celsius?

På denne tror jeg at jeg har de rette svara, men det får vise seg.

Den som intet våger intet vinner !! :lol::lol:

Lykke til !! :flag::flag:

PS: Du kan laste ned A4 Moillier diagram Her !

:sailing:

Mvh

Bjørn

Svar:

A=+14,3'C

B=6dl

C=5dl

D=50%

Mvh

Mask :sweat:

• 2 uker senere...

I og med at jeg dristet meg til å legge ute denne oppgaven (innlegg #57) så føler jeg meg tvungen til også å komme med min løsning!

Når det er sagt så er ikke nødvendigvis mine tolkninger korrekte og jeg setter derfor meget stor pris på en bekreftelse eller korreksjon !

Så her er altså mine løsninger på denne teoretiske oppgaven:

A: Luften vil kondensere på alle flater med 6 grader C eller lavere.

B: Luftas totale vannmasse 72 gram

C: Ved å skifte ut all innelufte med uteluft vil jeg ha fjernet totalt 59,5 gram vann

D: Luftas relative fuktighet (RF) vil stige til 50 %

Nedenfor gir jeg en forklaring på mine tolkninger av Mollier diagrammet ut ifra de gitte parametrene:

mol1.jpg

A: Ved hvilken temperatur må flatene mot kulden ha for at luften inne kondenserer?

Finn temperaturen 25’C på Y aksen (1) gå horisontalt mot høyre til du krysser linjen som angir RF 30% (2) (Blå linje), gå deretter loddrett til du krysser RF 100% (3), deretter horisontalt til venstre og les av temperaturen (4).

A: Duggpunkt for 25 ’C og RF 30% = 6 ’C. (ref. diagram)

mol2.jpg

B: Hvor mye vannmasse finnes i luften totalt inne i din båt?

Finn temperaturen 25’C på Y aksen (1) gå horisontalt mot høyre til du krysser linjen som angir RF 30% (2) (Blå linje), gå deretter vertikalt rett opp og les av luftas fuktighet i gram pr. Kg luft (3). Finn så luftas egenvekt i Kg/m3 ved å gå tilbake til (2). Følg deretter parallelt de svakt nedadgående strekene som angir luftas egen vekt til du krysser RF100% streken (4). Oppgaven sa at man runder av til nærmeste strek. 1,20 Kg/m3 –streken er nærmere enn 1,15 Kg/m3 -streken. Følg derfor RF100% streken til 1,20 Kg/m3 (5) (Blå)

B: Med temperatur på 25 gr.C og RF 30% vil luftas vanninnhold være 6gr/Kg luft.

Luften vekt avlese til 1,20 Kg/m3, dvs antall kilo luft om bord: 1,2 Kg/m3 x 10m3 = 12 Kg

Vannmassen blir da: 12 Kg x 6 gr/Kg = 72 gram

mol3.jpg

C: Hvis du lufter godt og erstatter absolutt all inneluften med uteluften, hvor mye vannmasse har du da fjernet totalt?

Gjør som tidligere og finn temperaturen 5 ’C på Y aksen (1). Følg deretter den horisontale streken til den krysser RF 20% kurven (Blå) (2). Fortsett med svak nedadgående strek parallelt med strek for luftas egenvekt (Blå) til RF 100% (3). 1,25 Kg/m3 er nærmeste, følg derfor RF100% linja til denne (4) og registrer 1,25 Kg/m3 som luftas aktuelle egenvekt.

Gå tilbake til (2) og følg streken vertikalt opp og avles vanninnhold i gr/Kg. (5) til 1 gr/Kg.

C: Uteluften med 5 gr.C og RF 20% vil lufta inneholde 1 gr/Kg luft

Luftens vekt avleses til 1,25 Kg/m3, dvs antall kilo uteluft blir 1,25Kg/m3 x 10m3=12,5 Kg

Vannmasse i uteluft blir: 12,5 Kg x 1 gr/Kg = 12,5 gram

Luft som fjernes vd total utskiftning blir 72 gr. – 12,5 gr. = 59,5 gram

mol4.jpg

D: Du har 25 grader Celsius og en relativ fuktighet på 30%. Hvilken relativ fuktighet (RF) vil du få hvis du slår av varmen og venter til temperaturen har sunket til 17 grader celsius?

Finn 25 ’C på Y aksen (1). Følg deretter horisontal strek mot høyre til du skjærer kurven for RF 30% (Blå). Angi et strek loddrett til er horisontal med strek for 17 ’C (3). Fra krysningspunkt følg RF kurven parallelt og les av RF (5)(Blå) til RF 50%

D: Relativ fuktighet avlese til: RF 50%

Som jeg nevner innledningsvis så setter jeg umåtelig pris på rettelser eller bekreftelse på tolkningene gjort i diagrammet!!

Tanken bak oppgaven er å sette fokus på Mollier diagrammets fortreffenhet til å forstå fuktens opphav.

Ved å tolke diagrammet riktig kan det gi viktig informasjon på hvordan man med enkle grep kan unngå mest mulig fukt om bord.

Mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Et skip ligger for anker utenfor en havneby.Det er fjære sjø. Over rekka og ned langs sida på skipet henger en taustige med trinn laget av tre. Den er 9 meter lang. Mellom hvert trinn på taustigen er det 30 cm. Ved lavvann henger taustigen slik at det nederste trinnet akkurat når vannflaten. Forskjellen på flo og fjære i denne havnen er nøyaktig 3 meter.

Spørsmålet er derfor: Hvor mye av stigen er fortsatt over vann når tidevannet har steget til full flo? :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Heisann igjen folkens! :flag:

Fortsetter oppfrisking av gamle hjerneceller med en lite geometri nøtt!

Du skal lage en kvadratisk luke på dekk. Størrelsen er ikke så viktig, men den må være helt kvadratisk med alle sidene like lange og nitti graders hjørner.

Den eneste plata du har og jobbe med er denne:

plate.jpg

Alle hjørner er rettvinklet og mål i cm!

Ved hjelp av ei sag har du muligheten til å kappe i biten med to rette kutt som deler plata i tre biter.

Disse bitene setter du så sammen igjen og får en helt kvadratisk flate.

Hvordan vil du kutte plata? (PS! Kun to rette kutt med saga!!)

Mvh

Bjørn

Mateco,

Trodde at vanninnholdet ble lest direkt ut i dl i toppen av diagrammet? Er ikke 72 gram veldig lite, synest bare det virker lite i forhold til det vannet som ligger i lufttørkeren som jeg har inne i stikk-kabinen på den lille skærgårdsjeepen min?

Det synes lite ja, det er jeg enig med deg i!! :yesnod:

Men dette er jo en, mere eller mindre, en kontinuerlig prosess som pågår inne i båten din!

Luften "tørker" interiøret ved oppvarming (luften anrikes med vann), deretter møter luften den kalde overflaten og kondenserer (luften utskiller vannet) f.eks. som dugg på ventilene. Duggen danner dråper som drypper ned tilbake på interiøret og fordamper igjen tibake til luften. Med andre ord en evig runddans i et hermetisk miljø. Den relative fuktightene holdes stabil men runddansen pågår!

Hvis man tenker som så at der kondenseres f.eks. 40 gram vann pr. minutt så blir det noe mengde over tid. Fjernes derimot vannet etterhvert som det kondenserer så vil man få en stadig tørrere inneluft og interiøret tørker opp!!

Og her kommer fuktfordriverne og ventileringen inn i bildet.

mvh

Bjørn

A kan minst regnes ut på to måter.

Enten tenker man på det som vektorregning med hastighet.

Da går båten på "skrå" nordover i 8 knop. 2 knop brukes for å kompensere og 6 knop brukes for å bevege seg østover.

v=f*t => 4/6 = 2/3 time = 40 minutter.

Alternativt kan man tenke at båten kjører 1nm nord i 8-2 knops fart som gir 1/6 time = 10 minutter for deretter å kjøre 4nm øst i 8 knops fart på 30 minutter. Tilsammen 40 minutter.

Når det gjelder B er den betydlig værre .Båten vil bevege seg langs en kurve slik Mulligan tegnet.

Her vil vektorkomponentene for fart Nord og Øst vil forandre seg med vinkelen mot punktet på land kontinuerlig under turen.

Jeg har forsøkt å tenke ut en måte å sette opp en funksjon for kurven uttrykt med v men har så langt ikke fått det til :headbang:

Man kjenner v ved start og slutt og kan finne v ved minimumspunktet på grafen. Stignignstallet kan også uttrykkes ved v og fartskomponentene.

Ideen var å integrere og finne funksjonen. Hmpf.. lenge siden jeg drev med sånt.

Forbannet oppgave.

Seiler med langturdrømmer

A kan minst regnes ut på to måter.

Enten tenker man på det som vektorregning med hastighet.

Da går båten på "skrå" nordover i 8 knop. 2 knop brukes for å kompensere og 6 knop brukes for å bevege seg østover.

v=f*t => 4/6 = 2/3 time = 40 minutter.

................Forbannet oppgave.

Hmmmm....!!

Er nok ikke helt enig med deg der cvikern!! :nonod:

Se forøvrig mitt innlegg #76-77

mvh

Bjørn

Heisann igjen folkens! :flag:

Fortsetter oppfrisking av gamle hjerneceller med en lite geometri nøtt!

Du skal lage en kvadratisk luke på dekk. Størrelsen er ikke så viktig, men den må være helt kvadratisk med alle sidene like lange og nitti graders hjørner.

Den eneste plata du har og jobbe med er denne:

plate.jpg

Alle hjørner er rettvinklet og mål i cm!

Ved hjelp av ei sag har du muligheten til å kappe i biten med to rette kutt som deler plata i tre biter.

Disse bitene setter du så sammen igjen og får en helt kvadratisk flate.

Hvordan vil du kutte plata? (PS! Kun to rette kutt med saga!!)

Mvh

Bjørn

Et lite hint!

Du trenger en STOR passer, blyant og linjal i tillegg til saga!!

Man kutter av den biten som stikker ut, deler den i to for så å sammenføye de to delenes kortside. Denne avlange firkanten legges så til på den store kvaratens side.

:nonod::nonod:

Husk at resultatet skal bli en helt kvadratisk flate med like lengder på alle sidene og rettvinklede hjørner! :wink:

Bjørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...