Jump to content

Maritimt Vinter quiz


mateco

Recommended Posts

Ute blant BPs medlemmer finnes en utrolig kompetanse. Hvorfor ikke dele denne blant oss slik at alle kan dra nytte av kunnskapen.

 

Hvorfor ikke starte et maritimt vinter quiz?

 

Regler som følger:

Spørsmål må være av maritimt slag, være lettfattelig, formet med egne ord, og nummerert fortløpende.

Spørsmål-giver må vite fasit svar, som bør være enkelt og lettfattelig.

 

Når du svarer på et spørsmål, så start svaret ved først å referere til Spørsmålets nummer.

IKKE svar hvis du er enige i de foregående svar på samme spørsmål!

Spørsmål-giver gir sitt fasit svar ved å starte innlegg med ”Fasit svar #” og nummer på spørsmål, f.eks: ”Fasit svar #13”

 

Definer kategori i følgende tema: Navigasjon, Motor/teknisk, Sjømannskap, Elektronikk, Annet. (Flere forslag?)

Dette kan bli:

Spennende, engasjerende og lærerikt.

Svarene kan gi spørsmål-giver en annen vinkling og dermed et mer flerfoldig og utdypende svar.

Vi kurser hverandre til båtfører prøven.

 

Når våren kommer så kan kanskje BP-administrasjonen samle spørsmål og svar og gi ut egen quiz-bok/hefte. Kunne være greit å ha en slik bok/hefte når regnet høljer ned her på vestlandet!

Av den grunn er det derfor viktig å benytte ”egne ord” og illustrasjoner/bilder for å unngå evt. © rettigheter.

 

 

Jeg drister meg til å starte med følgende spørsmål:

 

Spørsmål #1

Kategori: Navigasjon

I åpent farvann cruiser du i marsfart på en bestemt kurs. På din babord side ser du et fartøy som har en kryssende kurs på tvers av din egen.

Du ser at hvis dere begge opprettholder fart og kurs så vil kollisjon være uunngåelig.

Hvordan forholder du deg i en slik situasjon?

Hva skal du IKKE gjøre, og hvorfor?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Spørsmål nr. 1

Jeg går ut fra at det er en båt som går for motor og ikke et nyttefartøy.

Jeg beholder fart og kurs, observerer og planlegger en nødsving mot styrbord dersom det andre fartøyet ikke overholder vikeplikten sin.

Jeg svinger ikke til babord for å krysse bak fartøyet. Dersom den andre da overholder vikeplikten og svinger styrbord er vi på kolisjonskurs.

 

Svar fra en som ikke har båtførerbevis og er spent på om det holder mål :-)

Redigert av NRK (see edit history)
Link to post

Fasit Svar #1

Du opprettholder kurs og fart fordi fartøyet på din babord side har vikeplikt for deg!

 

Du må ikke endre kurs til babord for på denne måten forsøke å gå aktenfor. Det vil kunne føre til kollisjon da fartøyet vil korrigere tilsvarende for å imøtekomme sin vikeplikt.

 

(Dette spørsmålet ble gitt til vår polske 1.styrmann av en CDI inspektør i forbindelse med en vetting/inspeksjon. Han svarte feil ved å ville turne til babord for å komme aktenfor)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Flott tråd. Jeg har vært i denne situasjonen som besrevet i sp. 1 mange ganger på lengre seilaser både i Kattegat og Skagerak. Jeg kjenner regelen, likevel er jeg litt spent på hva som vil skje. Standardprosedyren hos meg er da å plotte båten på BB med MARPA på radaren. Da får jeg alle opplysninger om nærmeste krysningspunkt (CPA) og tid til dette inntrer (TCPA). Noe i likhet med dette:

 

aissailboat.jpg

Link to post

Spørsmål #2

Kategori: Annet

 

En lettmatros har fått ordre av skipperen å klatre opp en mast. Masten måler 20 meter.

Denne lettmatrosen har svært dårlig kondis, så han makter å klatre bare 5 meter pr. time, for deretter å skli ned 4 meter. Hvor mange timer vil lettmatrosen bruke for å nå toppen?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Fasit svar#2

Lettmatrosen bruker 16 timer. Etter den 15’ende timen bruker han en time for å klatre 5 meter. Han NÅR da toppen men sklir ned 4 meter!

(Et lite lurespørsmål ! De fleste sier 20 timer!)

 

Etter IMO/ILO konvensjonens regelverk kan ikke lettmatrosen holde på med dette arbeidet i 16 timer. Han må ha hvile. Sannsynligvis er det ikke noen steder å hvile i masten, og det er derfor mest sannsynlig at han aldri vil nå toppen i og med at han må ned for å hvile.

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post

spm 4 . det er tiden fra dieselen blir trykt inn i kammeret til den anntenner årsaken kan være mange ting det . men feks dårlig forstøvningfra dysa . kald motor, kald diesel . tett luftfilter ..

kategori motor teknisk : hvorfor jobber en dieselmotor somregel på lavere turtall enn en bnsinmotor på max rpm ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Fasit svar #4

Tenningsforsinkelse er forsinkelsen mellom innsprøytings tidspunkt og tenningstidspunkt. Måles derfor i tid, gjerne i hundredels eller tusendels sekund.

Påvirkes av varm/kald motor, brennoljens Cetan tall, brennoljens temperatur/viskositet, kompresjon.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
kategori motor teknisk : hvorfor jobber en dieselmotor somregel på lavere turtall enn en bnsinmotor på max rpm ?

 

Jeg er kanskje litt ute å kjører, men jeg prøver med følgende svar:

Diesel trenger lengre tid til å forbrenne i sylinderen enn bensin/gass som har en momentan forbrenning.

Dessuten så har man full kontroll med tenningen i en bensinmotor i form av gnist fra en tennplugg i motsetning til en dieselmotor hvor man har en lite kontrollerbar tenning.

 

Er litt spent på fasit svaret!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Årsaken er at diesel har en mye større forbrenningsenergi en bensin pr. enhet. Dvs at det kan tas ut vesentlig mer enrgi på lavere turtall. Den høye energien vil derfor ført til altfor store belastninger på motoren også hvis turtallet ble økt ved for liten belastning. F.eks. mindre propeller, utvekslinger osv..

 

Jeg har vært med på å starte en diesel på land som løp løpsk uten belastning. Direkte utrivelig :smiley:

Link to post

Du går en lei du ikke har gått på en stund, men du er godt kjent og det er en klar natt. Du har god kontroll på hvor du er, kartplotter og blink fra lykter stemmer helt overens. Plutselig ser du et blinkende gult lys et par nautiske mil forut. Lyset later ikke til å flytte seg, og det ser ut til å ligge ganske nær havoverflaten. Hva ser du?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Du går en lei du ikke har gått på en stund, men du er godt kjent og det er en klar natt. Du har god kontroll på hvor du er, kartplotter og blink fra lykter stemmer helt overens. Plutselig ser du et blinkende gult lys et par nautiske mil forut. Lyset later ikke til å flytte seg, og det ser ut til å ligge ganske nær havoverflaten. Hva ser du?

 

Jeg ville tror at det blnkende lyset kunne være fra en livbøye eller en livvest. Eller også signalisering fra en liten åpen farkost. Iallefall verdt å undersøke nærmere!!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Tja Jeg er vel enig med "gunga din" om at det kan være et spesialmerke, det var egentlig ikke det jeg hadde i tankene men det kan sagt være det. Hva jeg tenkte på var havbruk, oppdrettsanlegg. Disse kan plutselig flyttes til nye lokasjoner, og skal ha et blinkende gult lys som er synlig på ca 2 nm, med blinkkarakteristikk på 3-5 sek.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Da kjem an på frekvensen lyset blinkar med, men er det ca. 2 blink pr. sek, altso omlag 120 blink i minuttet e ikkje forslaget om at da du ser kan vera ein ubåt so dumt. Vidare kan da vera ein livbåt, ei redningsflåte eller redningsvest, eller da kan vera eit utlagt flytande spesialmerke so ikkje e merka i kartet. Fritidsbåt eigarar driv vel ikkje å rettar kart i henhold til EFS'en, gjer dei vel :nono:

Link to post

Ok - det ble litt diskusjon om denne. La oss prøve oss med en enklere en: litt senere på samme turen, kommer det en brottsjø som tar med seg kartet og drukner kartplotteren. Gode råd er dyre, men du har et fyr på babord side og mens du sitter og vurderer alternativer skifter det fra rødt til hvitt, er du reddet nå? kan du bare styre rett inn i den hvite sektoren og være sikker på at veien er fri?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...