mateco Startet 7.Desember.2007 Del på Facebook Startet 7.Desember.2007 Ute blant BPs medlemmer finnes en utrolig kompetanse. Hvorfor ikke dele denne blant oss slik at alle kan dra nytte av kunnskapen. Hvorfor ikke starte et maritimt vinter quiz? Regler som følger: Spørsmål må være av maritimt slag, være lettfattelig, formet med egne ord, og nummerert fortløpende. Spørsmål-giver må vite fasit svar, som bør være enkelt og lettfattelig. Når du svarer på et spørsmål, så start svaret ved først å referere til Spørsmålets nummer. IKKE svar hvis du er enige i de foregående svar på samme spørsmål! Spørsmål-giver gir sitt fasit svar ved å starte innlegg med ”Fasit svar #” og nummer på spørsmål, f.eks: ”Fasit svar #13” Definer kategori i følgende tema: Navigasjon, Motor/teknisk, Sjømannskap, Elektronikk, Annet. (Flere forslag?) Dette kan bli: Spennende, engasjerende og lærerikt. Svarene kan gi spørsmål-giver en annen vinkling og dermed et mer flerfoldig og utdypende svar. Vi kurser hverandre til båtfører prøven. Når våren kommer så kan kanskje BP-administrasjonen samle spørsmål og svar og gi ut egen quiz-bok/hefte. Kunne være greit å ha en slik bok/hefte når regnet høljer ned her på vestlandet! Av den grunn er det derfor viktig å benytte ”egne ord” og illustrasjoner/bilder for å unngå evt. © rettigheter. Jeg drister meg til å starte med følgende spørsmål: Spørsmål #1 Kategori: Navigasjon I åpent farvann cruiser du i marsfart på en bestemt kurs. På din babord side ser du et fartøy som har en kryssende kurs på tvers av din egen. Du ser at hvis dere begge opprettholder fart og kurs så vil kollisjon være uunngåelig. Hvordan forholder du deg i en slik situasjon? Hva skal du IKKE gjøre, og hvorfor? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Suzumar Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 (redigert) Spørsmål nr. 1 Jeg går ut fra at det er en båt som går for motor og ikke et nyttefartøy. Jeg beholder fart og kurs, observerer og planlegger en nødsving mot styrbord dersom det andre fartøyet ikke overholder vikeplikten sin. Jeg svinger ikke til babord for å krysse bak fartøyet. Dersom den andre da overholder vikeplikten og svinger styrbord er vi på kolisjonskurs. Svar fra en som ikke har båtførerbevis og er spent på om det holder mål :-) Redigert 7.Desember.2007 av NRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Fasit Svar #1 Du opprettholder kurs og fart fordi fartøyet på din babord side har vikeplikt for deg! Du må ikke endre kurs til babord for på denne måten forsøke å gå aktenfor. Det vil kunne føre til kollisjon da fartøyet vil korrigere tilsvarende for å imøtekomme sin vikeplikt. (Dette spørsmålet ble gitt til vår polske 1.styrmann av en CDI inspektør i forbindelse med en vetting/inspeksjon. Han svarte feil ved å ville turne til babord for å komme aktenfor) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
roaldbj Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Flott tråd. Jeg har vært i denne situasjonen som besrevet i sp. 1 mange ganger på lengre seilaser både i Kattegat og Skagerak. Jeg kjenner regelen, likevel er jeg litt spent på hva som vil skje. Standardprosedyren hos meg er da å plotte båten på BB med MARPA på radaren. Da får jeg alle opplysninger om nærmeste krysningspunkt (CPA) og tid til dette inntrer (TCPA). Noe i likhet med dette: Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Spørsmål #2 Kategori: Annet En lettmatros har fått ordre av skipperen å klatre opp en mast. Masten måler 20 meter. Denne lettmatrosen har svært dårlig kondis, så han makter å klatre bare 5 meter pr. time, for deretter å skli ned 4 meter. Hvor mange timer vil lettmatrosen bruke for å nå toppen? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mouche Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 16? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mateco Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Fasit svar#2 Lettmatrosen bruker 16 timer. Etter den 15’ende timen bruker han en time for å klatre 5 meter. Han NÅR da toppen men sklir ned 4 meter! (Et lite lurespørsmål ! De fleste sier 20 timer!) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Spørsmål #3 Kategori: Motor/Teknisk Hva menes med en diesel motors innsprøytningsvinkel? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
gimi Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 (redigert) Fasit svar#2Lettmatrosen bruker 16 timer. Etter den 15’ende timen bruker han en time for å klatre 5 meter. Han NÅR da toppen men sklir ned 4 meter! (Et lite lurespørsmål ! De fleste sier 20 timer!) Etter IMO/ILO konvensjonens regelverk kan ikke lettmatrosen holde på med dette arbeidet i 16 timer. Han må ha hvile. Sannsynligvis er det ikke noen steder å hvile i masten, og det er derfor mest sannsynlig at han aldri vil nå toppen i og med at han må ned for å hvile. Redigert 7.Desember.2007 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Spørsmål #3Kategori: Motor/Teknisk Hva menes med en diesel motors innsprøytningsvinkel? Innsprøytningstidspunktet. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
mateco Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Fasit svar #3 Det er den vinkelen veiva er i forhold til stempelets Øvre Død punkt når innsprøytning av drivstoffet starter Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Spørsmål #4 Kategori Motor/Teknisk Hva menes med en dieselmotors tenningsforsinkelse? Hva kan påvirke denne? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Spørsmål #5 Kategori: Navigasjon Hvilken farge representerer høyre side av skuta, og hvilken farge representerer venstre? Hvilken ”farge mot farge” representerer ”sikker seiling” ved møtende fartøy og ved innseiling i havn? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hifo Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 spm 4 . det er tiden fra dieselen blir trykt inn i kammeret til den anntenner årsaken kan være mange ting det . men feks dårlig forstøvningfra dysa . kald motor, kald diesel . tett luftfilter .. kategori motor teknisk : hvorfor jobber en dieselmotor somregel på lavere turtall enn en bnsinmotor på max rpm ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
mateco Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Fasit svar #4 Tenningsforsinkelse er forsinkelsen mellom innsprøytings tidspunkt og tenningstidspunkt. Måles derfor i tid, gjerne i hundredels eller tusendels sekund. Påvirkes av varm/kald motor, brennoljens Cetan tall, brennoljens temperatur/viskositet, kompresjon. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 kategori motor teknisk : hvorfor jobber en dieselmotor somregel på lavere turtall enn en bnsinmotor på max rpm ? Jeg er kanskje litt ute å kjører, men jeg prøver med følgende svar: Diesel trenger lengre tid til å forbrenne i sylinderen enn bensin/gass som har en momentan forbrenning. Dessuten så har man full kontroll med tenningen i en bensinmotor i form av gnist fra en tennplugg i motsetning til en dieselmotor hvor man har en lite kontrollerbar tenning. Er litt spent på fasit svaret! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Miss Amalie Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Årsaken er at diesel har en mye større forbrenningsenergi en bensin pr. enhet. Dvs at det kan tas ut vesentlig mer enrgi på lavere turtall. Den høye energien vil derfor ført til altfor store belastninger på motoren også hvis turtallet ble økt ved for liten belastning. F.eks. mindre propeller, utvekslinger osv.. Jeg har vært med på å starte en diesel på land som løp løpsk uten belastning. Direkte utrivelig Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Hallaron Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Du går en lei du ikke har gått på en stund, men du er godt kjent og det er en klar natt. Du har god kontroll på hvor du er, kartplotter og blink fra lykter stemmer helt overens. Plutselig ser du et blinkende gult lys et par nautiske mil forut. Lyset later ikke til å flytte seg, og det ser ut til å ligge ganske nær havoverflaten. Hva ser du? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Håp Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Ubåt? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 9.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Du går en lei du ikke har gått på en stund, men du er godt kjent og det er en klar natt. Du har god kontroll på hvor du er, kartplotter og blink fra lykter stemmer helt overens. Plutselig ser du et blinkende gult lys et par nautiske mil forut. Lyset later ikke til å flytte seg, og det ser ut til å ligge ganske nær havoverflaten. Hva ser du? Jeg ville tror at det blnkende lyset kunne være fra en livbøye eller en livvest. Eller også signalisering fra en liten åpen farkost. Iallefall verdt å undersøke nærmere!! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakten Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Kan også være et luftputefartøy (med defekte nav.lys) eller en livbåt. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Gunga Din Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 du ser ett "spesialmerke" (vet ikke ikke vad det heter på norsk) ser ut så her Specialmärke är i första hand inte avsett för navigering utan anger t.ex. kabel, mätinstrument eller gräns för område. lyset: Gult, dock ej samma karaktär som för kardinal, punkt- och mittledsmärken Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hallaron Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Tja Jeg er vel enig med "gunga din" om at det kan være et spesialmerke, det var egentlig ikke det jeg hadde i tankene men det kan sagt være det. Hva jeg tenkte på var havbruk, oppdrettsanlegg. Disse kan plutselig flyttes til nye lokasjoner, og skal ha et blinkende gult lys som er synlig på ca 2 nm, med blinkkarakteristikk på 3-5 sek. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Forland 23' Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Da kjem an på frekvensen lyset blinkar med, men er det ca. 2 blink pr. sek, altso omlag 120 blink i minuttet e ikkje forslaget om at da du ser kan vera ein ubåt so dumt. Vidare kan da vera ein livbåt, ei redningsflåte eller redningsvest, eller da kan vera eit utlagt flytande spesialmerke so ikkje e merka i kartet. Fritidsbåt eigarar driv vel ikkje å rettar kart i henhold til EFS'en, gjer dei vel :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Ok - det ble litt diskusjon om denne. La oss prøve oss med en enklere en: litt senere på samme turen, kommer det en brottsjø som tar med seg kartet og drukner kartplotteren. Gode råd er dyre, men du har et fyr på babord side og mens du sitter og vurderer alternativer skifter det fra rødt til hvitt, er du reddet nå? kan du bare styre rett inn i den hvite sektoren og være sikker på at veien er fri? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.