Stubben Startet 12.Februar.2004 Del på Facebook Startet 12.Februar.2004 Hei alle motorkyndige. Jeg har på hånden en 33 fot stor båt med 275 hk Ford motor. Båt og motor er 1986 modell, men eieren kunne ikke si type/modell-betegnelse på motoren direkt over telefonen, fordi han aldri har sjekket/aldri hatt behov for å vite det, da motoren har gått som en klokke så lenge han har hatt den (5år). Jeg tviler ikke på eierens ærlighet men jeg skal se på denne båten på søndag og lurte på om noen av baatplassens medlemmer har noe kjenskap til denne motoren? Noe jeg må være spesielt oppmerksom på osv. Motoren har gått 2400 timer. lekker ikke olje, bruker ikke olje og røker ikke spesielt mye. Alt ifølge eier. Håper på positive svar. Glemte å skrive at topp turtall iflg eier er ca.2500rpm. Sitér dette innlegget Stubben. Pensjonist som nyter livet Link to post
ss Svart 12.Februar.2004 Del på Facebook Svart 12.Februar.2004 Kan det være en Ford 2728 m/turbointercooler tro?? Syntes likevel den var oppgitt med vel mange hk. Det er mange forskjellige varianter av denne motoren i markedet, men de er skjeldent over 250 hk. Prøv http://www.kingsmarine.no/. Det disse ikke vet om Ford er ikke hvert å vite . Du trenger nok likevel noe mer info om motoren før noen kan hjelpe... Sitér dette innlegget Link to post
Stubben Svart 12.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2004 Hei SS Takker for info. Har sendt email til Kings Marine med de opplysningene jeg har, så får jeg se om de kommer opp med noe. Sitér dette innlegget Stubben. Pensjonist som nyter livet Link to post
Nadheim Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 1986 modell marinemotor på 275hk som ikke bruker olje..... Hvor sannsynlig er det? Hvis selger ikke vet hva slags motor det er, er det et interessant spørsmål om vedkommende noengang har peilet olje. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 ........... fordi han aldri har sjekket/aldri hatt behov for å vite det, da motoren har gått som en klokke så lenge han har hatt den (5år).......... Litt Off Topic i forhold til spørsmålet om motoren, men likevel en tankevekker.....Det forundrer meg ofte, hvor lite egentlig folk vet om hva de har av utstyr og motor. Har snakket med adkillige båtselgere de siste 3 mnd. - og utrolig mange blir svar skyldig når man begynner å stille spesifike svar. Spesiellt gjelder dette motorer. Én båteier i Trøndelag visste ikke at motoren i båten hans hadde utvendig rør-kjølesløyfe i ferskvannskretsen sin! Han visste heller ikke hvor dypt båten stakk! En annen båteier svarte "åh, den er bred, den buer ut i midten" på mitt spørsmål om nøyaktig bredde på båten han skulle selge. Vedkommende skønte heller ikke sarkasmen da jeg svarte at "ja, båter pleier ofte å gjøre det...(bue ut på midten)"! Spørsmål om bredde på en båt er ikke så farlig hvis det dreier seg om en 12' jolle, men når båten kommer opp i 28' da vil jeg vite nøyaktig bredde..... Tilsynelatende helt elementære opplysninger er ofte ikke tilgjengelig. Må bare si at jeg blir nok så skeptisk når jeg møter slikt..... En skikkelig båteier er vel interessert i å vite mest mulig om sin båt? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Enig Walter_S Kjøpte båt i forfjor, der eiern påsto det var en VP MD1. Jeg nevnte at dette vanskelig var korrekt, da det da vitterlig var en 2 sylindret motor... eier foreslo da MD6, MD 7 osv osv, i kontrakta ble de skrevet " antagelig MD2 under motor" Jeg sjekka litt mer, og fant ut at det var en MD2 som satt der. Det som slår meg er hvor mye problemer jeg har med reservedeler som VET hva jeg skal ha. Åssen blir det da hvis man ikke har peiling på hva man skal deler til i det hele tatt ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Nå skal ikke jeg blande meg noe særlig inn vedr. Ford motorer, kjenner dem ikke. Stubben, er det bensin eller diesel? Dra 450 hk ut av en bensinmotor er ikke noe problem. Den dieselen Hulda har er trimmet ned til ca. 100 hk fordi jeg har senket turtallet. På 4000 rpm yter jernfokka ca. 160 hk, uten turbo og ladeluftkjøler. Man drar greit 300+ hk ut av disse motorene. Ford (USA) hadde/har noen 6,9L og 7,3L, hvis motoren du ser på er en USA-motor? Her er det mange muligheter. Tror du bør være veldig sikker på hva det egentlig er som sitter i båten. Vi hadde en nede hos oss som kom trekkende med noe som skulle være en prima motor. Det viste seg at det var en Volvo bensin V8 (USA-konvertering), under malingen bare rust og elendighet. Denne brukte heller ikke olje og gikk som en klokke. Det er det som er noe av problemet med en del av disse motorene, de går som klokker inntil de brått står i sju stein. Vær forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Motoren du snakker om er en Ford 2728, SABB motor mariniserte denne motoren den yter da 200 HK, kan enkelt oppjusterest til 240 HK ved å skifte dysespisser + oppjustering av diselpumpe. Kings Marine leverte også denne motoren, da i en utgave på 275 HK, større intercooler + div. Denne motoren ble også levert i utgaver på over 300 HK, men ikke i Norge. Har selv en slik motor i min båt, og er godt fornøyd med denne, bruker litt olje (som den også skal) Dette er en industrimotor som du kan stole på, står i mange yrkesbåter. Lykke til med båt kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.