Jump to content

Hvilke båttype (seil) er dette ?


Fetter Klodrik

Recommended Posts

Eieren av den sunkne Irske Hanse 371 hadde boret et stort hull tvers gjennom rorstammen for å montere en egenkonstruert autopilotbrakett,vedkommende var allikevel heldig ,båten hadde tidligere krysset atlanteren,men den sank utenfor Howth i irskesjøen.

Han seilte sammen med andre båter og ble raskt plukket opp.

Link to post
Share on other sites

Siden dette later til å være en tråd om rorhavari (og ikke seilbåtgjenkjenning) kan jeg nevne denne fra Shetland Race 2005.

Vi lå litt foran dem i racet, men hørte dramaet på VHF.

Roret datt helt av, og for å hindre (fur mye) vannintregning brukte de en boks med byggeskum til å fylle hullet etter rorstammen.

 

Tidligere hadde en Reja 35 ( se også her) problemer.

 

Året før var det en en first 35S5 som mistet roret, samt en annen stålbåt som fikk problemer med samme.

 

RED for å få årstallene til å stemme - hukommelsen rotet det litt til...

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

To av de tilfellene jeg henviste til i forrige innlegg skjedde i brytende medsjø hvor brottet tok tak i hekken og snudde båten på tvers av bølgene (snakket med to av skipperne). Man gir da maks motror for å rette opp "slædden" (på bilspråket). Dette gjør at roret blir stående mer eller mindre på tværs av fartsretningen, mens farten (pga brottsjøen) kommer opp i 15 knop eller mer. Da knekker det. Den første av de nevnte båtene her hadde full-skeg, men det bøyde seg bare flatt inntil skroget.

 

Lett å si at man bare skal la båten 'løpe' - og ikke tvangsstyre den i en sånn situasjon, men det kunne kanskje ha reddet roret.

Roret virker jo heller ikke når det tverrstilles - kavitasjon og manglende vanstrømning gjør det til en brems og ikke et styreredskap, men når panikken napper litt i nakken gjør man ikke alltid ting helt etter boka...Eller man rekker rett og slett ikke reagere.

(Absolutt ikke ment som noe kritikk av noen dette)

 

Kanskje 'ABS' ror kunne vært noe- om man svinger så mye at roret glipper, så går det automatisk litt tilbake :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Korrodert ror-stamme. Mulige årsaker til dette var feilmontert autopilot, upresis maskinering.

I artikkelen nevnes mange båter som har tatt tilsvarende havarier.

 

Klarer du denne også ?

Båten drev i en uke i Atlanteren før den ble reddet !

 

scannedimage4.jpg

Dett er en sun odyssey 43. Samme skrog som den sun fast 43 jeg er i ferd med å kjøpe. Legg merke til at jeanneau lager rorhylsen så høyt over vannlinjen at båten ikke tar inn vann ved tap av ror. Noe å sjekke på aktuelle langturbåter?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Dett er en sun odyssey 43. Samme skrog som den sun fast 43 jeg er i ferd med å kjøpe. Legg merke til at jeanneau lager rorhylsen så høyt over vannlinjen at båten ikke tar inn vann ved tap av ror. Noe å sjekke på aktuelle langturbåter?

 

 

Samme hos alle Beneteau båtene.(tror eg) og her er også roret laget i kustoff. og Beneteau sier det er 3 ganger strekere en rustfritt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...