Fetter Klodrik Startet 7.Desember.2007 Del på Facebook Startet 7.Desember.2007 Dagens quiz ! Regina, Bavaria, X-Yachts, Elan, Sweden Yachts, Comfortina, Hanse, Hunter, Luffe, Albin, andre ? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Hanse 371 Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Enzo du har rett. Grattis Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Var det ikke den som hadde rusten/korrodert rorstamme som brakk i England for et par år siden. Har ikke sett så mange bilder av båter som går ned men jeg kjente igjen bildet fra et blad som jeg leste for et par år siden Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Korrodert ror-stamme. Mulige årsaker til dette var feilmontert autopilot, upresis maskinering. I artikkelen nevnes mange båter som har tatt tilsvarende havarier. Klarer du denne også ? Båten drev i en uke i Atlanteren før den ble reddet ! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Swan eller Sweden yachts er det jeg tenker på når du sier drev i Atlanteren men båten ser fransk ut Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Du er på sporet av riktig svar ! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 (redigert) Skal vi si at det er den Sweden yacht 42 som ble overlatt i atlanteren men som ikke sank og ble berget Redigert 7.Desember.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Feil land. Resoner videre ..... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Kap Verde var vel der den sweden yachten ble slept inn til , men vi snakker altså ikke om den båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Nei, denne båttypen er det laget langt flere av Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 (redigert) Da gir jeg opp , fortell historien , det ser forøvrig ut som en sun på rundt 45fot Redigert 7.Desember.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Helt riktig. Sun Ody ! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 peiling på dette du enzo . jeg ser bare en seilbåt jeg Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Catlina Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Eieren av den sunkne Irske Hanse 371 hadde boret et stort hull tvers gjennom rorstammen for å montere en egenkonstruert autopilotbrakett,vedkommende var allikevel heldig ,båten hadde tidligere krysset atlanteren,men den sank utenfor Howth i irskesjøen. Han seilte sammen med andre båter og ble raskt plukket opp. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Var det ikke til og med importøren av Hanse-båtene i England som dette skjedde med? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Nok en båt med rorproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Mulligan. Har du funnet ut noen info om denne båten , står ikke hvilken båt det var i avisklippet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Her. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 (redigert) Siden dette later til å være en tråd om rorhavari (og ikke seilbåtgjenkjenning) kan jeg nevne denne fra Shetland Race 2005. Vi lå litt foran dem i racet, men hørte dramaet på VHF. Roret datt helt av, og for å hindre (fur mye) vannintregning brukte de en boks med byggeskum til å fylle hullet etter rorstammen. Tidligere hadde en Reja 35 ( se også her) problemer. Året før var det en en first 35S5 som mistet roret, samt en annen stålbåt som fikk problemer med samme. RED for å få årstallene til å stemme - hukommelsen rotet det litt til... Redigert 8.Desember.2007 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Det står litt om slikt i siste Yachting World. Kjølhavari hender så godt som aldri, og da med ekstreme regattabåter, Men rorhavarier skjer oftere og oftere, og tilsynelatende med alle slags båttyper. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 To av de tilfellene jeg henviste til i forrige innlegg skjedde i brytende medsjø hvor brottet tok tak i hekken og snudde båten på tvers av bølgene (snakket med to av skipperne). Man gir da maks motror for å rette opp "slædden" (på bilspråket). Dette gjør at roret blir stående mer eller mindre på tværs av fartsretningen, mens farten (pga brottsjøen) kommer opp i 15 knop eller mer. Da knekker det. Den første av de nevnte båtene her hadde full-skeg, men det bøyde seg bare flatt inntil skroget. Lett å si at man bare skal la båten 'løpe' - og ikke tvangsstyre den i en sånn situasjon, men det kunne kanskje ha reddet roret. Roret virker jo heller ikke når det tverrstilles - kavitasjon og manglende vanstrømning gjør det til en brems og ikke et styreredskap, men når panikken napper litt i nakken gjør man ikke alltid ting helt etter boka...Eller man rekker rett og slett ikke reagere. (Absolutt ikke ment som noe kritikk av noen dette) Kanskje 'ABS' ror kunne vært noe- om man svinger så mye at roret glipper, så går det automatisk litt tilbake Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sun Flyer Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Korrodert ror-stamme. Mulige årsaker til dette var feilmontert autopilot, upresis maskinering.I artikkelen nevnes mange båter som har tatt tilsvarende havarier. Klarer du denne også ? Båten drev i en uke i Atlanteren før den ble reddet ! Dett er en sun odyssey 43. Samme skrog som den sun fast 43 jeg er i ferd med å kjøpe. Legg merke til at jeanneau lager rorhylsen så høyt over vannlinjen at båten ikke tar inn vann ved tap av ror. Noe å sjekke på aktuelle langturbåter? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Dett er en sun odyssey 43. Samme skrog som den sun fast 43 jeg er i ferd med å kjøpe. Legg merke til at jeanneau lager rorhylsen så høyt over vannlinjen at båten ikke tar inn vann ved tap av ror. Noe å sjekke på aktuelle langturbåter? Samme hos alle Beneteau båtene.(tror eg) og her er også roret laget i kustoff. og Beneteau sier det er 3 ganger strekere en rustfritt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Fetter Klodrik Svart 8.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Sjekk denne. Dette tror jeg er noe av det beste som finnes i markedet. http://www.jefa.com/rudder.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.