Jump to content

Nimbus 3003 , hva er trikset med å få av roret?

Tutti Frutti

Recommended Posts

Jeg har prøvd å løsne "staget" som det er vist bildet av. Med hjelp av en saksejekk har jeg sikkert flere hundre kilo press. MEN ... den vil ikke løsne. Staget er festet med 3 bolter som nå er skrudd ut, det kan se ut som om det er benyttet sikaflex eller lignende for å forsegle bolter og feste.

Jeg er bekymret for å bruke for mye makt. Jeg tror staget er av bronse/messing.

Er det noen gode forslag?

ror1.jpg

ror3.jpg

Du kan forsøke tre ting mens du samtidig har press på flyndrejernet med anordningen din:

1) Forsikrig oppvarming av området som ligger an mot kjølen, samtidig som du

2) fører smalt knivblad mellom beslaget og kjølen.

3) Se om du får inn et 10 mm stemjern aktenifra mellom kjølen og flyndrejernbeslaget og gi det forsiktige slag. Du må nok gradvis øke presset med jekken.

Det vil ta noe tid, men du vil til slutt få det av.

Utifra overskriften er det roret som skal av, eller?

Hvis så:

Har i likhet med andre her på bp demontert endel ror oppigjennom årene, men har aldri opplevd noe slikt at rorflyndren må demonteres fra skroget hver gang aksling og ror skal ut.....

vel, har sett noe som kan ligne, men da stod roret litt ut av senter for akslingen slik at den kunne trekkes ut selv med roret på plass.

Faren med å demontere den slik er at det er ikke så enkelt å få boltene 100% tett igjen. Hvis det i tillegg brukes sika imellom er muligheten for å rive av større eller mindre stykker med gelcoat tilstede hver gang det demonteres.... Tidkrevende er det og...

Nei dette var en pussig sak.... Sikker på at det ikke er noe som skal skues løst på overkant av roret og løfte det opp av hylsen i flyndren? Eller en bolt under roret?

Edited by Gudrun (see edit history)
1) Forsikrig oppvarming av området som ligger an mot kjølen, samtidig som du

Jeg har ventet med å bruke varme. (Siste løsning)

Enig med roaldbj sin metode. Tapetkniv med langt blad eller filekniven til mor, er bra verktøy her. :smiley:

Det er ikke plass nok for tapetkniv.

En lang ståltråd , eller enda bedre pianotråd. 2 listebiter som håndtak og så er det bare å "sage" sikaen opp.

Prøvde med 0,7mm ståltråd. Men den var for tjukk. Skal se om jeg får tak i tynn pianotråd.

Sjekk at det ikke er distansehylser i hullene der boltene satt, tror ikke det er det men en vet aldri.

Det er ikke distansestykker på flyndra.

Hei

Det kan vel ikke stå skruer fra insiden av kjølen og ned i flyndra?

Smaapala

Nei det er ingen skruer.

Utifra overskriften er det roret som skal av, eller?

Hvis så:

Har i likhet med andre her på bp demontert endel ror oppigjennom årene, men har aldri opplevd noe slikt at rorflyndren må demonteres fra skroget hver gang aksling og ror skal ut.....

vel, har sett noe som kan ligne, men da stod roret litt ut av senter for akslingen slik at den kunne trekkes ut selv med roret på plass.

Faren med å demontere den slik er at det er ikke så enkelt å få boltene 100% tett igjen. Hvis det i tillegg brukes sika imellom er muligheten for å rive av større eller mindre stykker med gelcoat tilstede hver gang det demonteres.... Tidkrevende er det og...

Nei dette var en pussig sak.... Sikker på at det ikke er noe som skal skues løst på overkant av roret og løfte det opp av hylsen i flyndren? Eller en bolt under roret?

For meg så ser det ut som det er selve flyndra som holder roret på plass. Det er ingen bolter å skru ut for å løsne roret. Jeg har tatt meg en tur rundt og sett på andre båter. Alle har bolter eller flenser som kan løsnes på en enkel måte. Det er bare meg som tilsynelatende har en tungvint løsning.

Roret mitt har et gjennomgående rør, hvor den nederste delen går igjennom et hull i flyndra og den øvre delen av røret ender opp i en vanntett hylse inne i båten, hvor en liten rorpinne er skrudd fast i ror-røret. Den lille rorpinnen som teleflex styrekabelen er festet, kan enkelt løsnes, har man også klart å løsne flyndra, så vil roret enkelt falle ut. (Tror jeg?)

Men jeg synes det er ganske tungvint, slik Gudrun påpeker. Jeg skal sende ePost til Nimbus i Sverige, for å dobbeltsjekke.

Edited by Sverre Olav (see edit history)

Med "flere hundre kilos trykk" på saksejekken burde det være vertikal bevegelse i roret, ikke minst fordi staget (flyndra) vil bøye seg i den sylindriske delen. (det er ikke konstruert for å ta opp krefter i den retningen)

Det ser ut som det kan være nok plass mellom roret og skroget til å løfte roret opp og frigjøre det fra staget i bunnen. Det er ikke mer leamikk enn rorpinnebeslaget på innsiden?

Hei, dette var merkelig. Roret er ikke skudd fast oppe og nede da? på selve roret? det tror jeg.

Når du ikke får løst det med jekka, sitter det sikkert faststøpt en aksel/bolt som går inne i kjølen, den er sikkert oversøpt inne i kjølen, så ikke bruke jekka mere, da kan du ødelegge for tusner.

Jonn

Hvis skroget og skroggjennomføringer mattes ned og festes med sikafleks, så får en god kjemisk forbindelse mellom delene. Det er da umulig å få ut gjennomføringen etterpå uten å varme opp gjennomføringen ganske mye.

Hvis en bare setter press på uten varme, så delamineres gelcoaten og glassfiberen, så fast sitter det.

Du må bare varme foran på heljernet, så detter det nok fra hverandre.

Ser ut som en Nimbus 3000?? Hade en sådan i många år. Rodret hänger i roderkvadranten inuti båten. Det är ett klämfäste kring roderaxeln och dessutom är det borrat en skruv halvt i halvt genom kvadrant och roderaxel. Men detta skall förbli sittande tills Du har fått bort det gjutna beslaget.

Den gjutna propellerskyddet sitter med dom tre skruvarna enbart. Förutom nämnda metoder med tapetknivar mm så kan man ju försöka slå in en skruvmejsel mellan plasten och beslaget bakifrån och framifrån.

Jag hade av det flera gånger.

Edited by ebonita (see edit history)

Hei ebonita,

Det er en Nimbus 3003 1990 model. Men jeg antar at 3000 og 3003 modellen er like på dette område. (Så da er det ihvertfall betryggende at jeg følger riktig prosedyre).

Jeg sendte dessuten ePost til Nimbus på formiddagen idag, og har allerde fått svar. (Det er bra service!!)

De bekrefter det som ebonita sier. Så da får jeg prøve alle de gode rådene jeg har fått her og samtidig prøve å ikke ødelegge for mye, slik Ole Petter er inne på.

Når jeg har fått den løs, så skal jeg gi rapport her. Takk for gode råd så langt.

Mvh

Sverre Olav

• 10 months later...

I fjor måtte jeg gi opp prosjektet med å løsne rorflyndra. (Den er festet med 3 bolter og limt med Sikafleks eller lignende)

Prøvde alt mulig unntatt varme. Dvs. jeg prøvde med noen små gass bluss jeg hadde, men det var for liten effekt , da flyndra er av massiv messing og veier ganske mange kilo. Tenkte å bruke noe kraftigere utstyr en det som er å få kjøpt på Biltema og Clas Ohlsson.

Så til spørsmålet: Hvor får man kjøpt/leid/lånt skikkelig gass utstyr i Oslo?