Jump to content

Nimbus 3003 , hva er trikset med å få av roret?

Tutti Frutti

Recommended Posts

• 5 måneder senere...

I våres klarte jeg endelig å løsne flyndra. Jeg benyttet saksejekk og varmet opp flyndra, slik at den løsnet.

Desverre ødela jeg deler av gelcoaten.

Hvordan reparerer jeg denne skaden?

Fjerner jeg alt løst materiale, pusser og smører på gelcoat, deretter 4 lag med primer?

Eller benytter jeg Epoxy fra Westsystem, med primer over. (for da trenger jeg vel ikke gelcoat).

bilde0.jpg

bilde1.jpg

Hvordan unngår jeg at gelcoaten blir ødelagt neste gang?

Tidligere er det tydeligvis benyttet en eller annen form for silicon eller sikaflex.

For å ta ujevnhetene når jeg monterer flyndra igjen, så må jeg benytte en eller annen tetningsmasse, hvilken skal jeg velge?

For å unngå at massen limer seg fast til flyndra, så kom jeg på følgende:

Jeg dekker flyndra innvendig med matpakke papir. Neste gang flyndra tas av, så sitter den hvertfall ikke fast!

Hva synes dere?

Sikaen er vel en del av festematriellet her.

Skjermer du feste av sika mot en av delene mister du jo noe av styrken på innfestingen.

Du har jo allerede erfart hvor bra dette sitter :yesnod:

Kutt heller flyndra og lag en skjøt med mekanisk feste slik at du kan demontere denne ved senere behov..

880

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Kutt heller flyndra og lag en skjøt med mekanisk feste slik at du kan demontere denne ved senere behov..

Dette har jeg ikke kompetanse på, men.....

Flyndra er jo allerede festet med 3 kraftige bolter. Jeg trenger vel ikke kutte den i 2, for så å skjøte den mekanisk, det blir jo dobbelt opp med fester og bolter.

Jeg er ikke sikker, men tror at massen (Sika/sillicon) er der for å ta opp ujevnheter, slik at fyndra er stabil når boltene skrus til? Derfor tror jeg at det ikke skal være materiale som limer, men kun stabilisererer mot ujevnheter og at den må være hard for å gi gi en stabil passform.

Hva er riktig og hvilken masse skal benyttes. Dette med å bruke gladpack/plast er jo også en god idè.

Maks varmebestandighet for polyurethan/Ms Polymer er ca 90-100 grader, så du må noe over denne temperatur for å svekke den noe særlig. (bare for å nevne det)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...