JodaRookie Startet 8.Desember.2007 Del på Facebook Startet 8.Desember.2007 Er det noen som har et tips? Skulle kjøre igjennom saltvanns-systemet på motoren med ferksvann, for så å kjøre igjennom frostvenske. Koblet fra saltvannsinntaket i skroget, og puttet slangen i en 10l bøtte. Startet motoren, og slangen sugde straks vann. Etterfylte kontinuerlig vann i bøtta, så ikke kjølesystemet ikke skulle suge luft. Etter ca 30 sek. sluttet det å suge. Lot motoren kjøre inntil kjølevannstemp. nådde ca. 90 grader. (på instr.) Spørsmålet er da, suger ikke saltvannskjølingen kontinuerlig vann? Den er vel ikke termostat-styrt? Mistenker vel egentlig at impelleren røyk! Noen som kan si noe? JodaRookie Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Jeg tror jeg ville vært svært forsiktig med å kjøre motoren i det hele tatt dersom den ikke suger av bøtta. I hvertfall ikke opp til 90 grader. Det som er skummelt er at ettervarmen når du stopper ikke bremses av ytre kjølesløyfe. Ved ferskvannsrens og påfylling av køleveske i saltvannsinntaket, skal du aldri kjøre mer enn i korte korte intervaller. Garantert at impelleren ble borte, og motoren skulle vært stoppet straks den ikke suger. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Miss Amalie Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Lite tillegg..... det er ikke termostat på saltsløyfa di. Da hadde impelleren hatt dårlige levekår. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Cirkeline Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Om impelleren er defekt så kan du kjøre motoren en stund til, dog uten belastning. Bare følg med på temperaturmåleren. Når du kjører så lenge at den begynner å koke blir det mye mer risiko. Impelleren din skal ikke knekke av så lite som et halvt minutt uten vann, så du må ha hatt en impeller som før konserveringen var s.g.s defekt. Åpne opp pumpa og sjekk/ bytt impeller. Er den ikke komplett så må du finne restene ved å følge slangene fra pumpa opp til varmeveksler. Disse bitene etter en defekt impeller kan blokkere vannstrømmen og gi deg flere problemer. Hvis der var fare for frost i sjøvannskretsen så kan vannet i impellerpumpa fryse og da drar du av senterbosset til impelleren. Vulkaniseringen ryker og impelleren går ikke rundt. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 Om impelleren er defekt så kan du kjøre motoren en stund til, dog uten belastning. Bare følg med på temperaturmåleren. Når du kjører så lenge at den begynner å koke blir det mye mer risiko. Impelleren din skal ikke knekke av så lite som et halvt minutt uten vann, så du må ha hatt en impeller som før konserveringen var s.g.s defekt. Åpne opp pumpa og sjekk/ bytt impeller. Er den ikke komplett så må du finne restene ved å følge slangene fra pumpa opp til varmeveksler. Disse bitene etter en defekt impeller kan blokkere vannstrømmen og gi deg flere problemer. Hvis der var fare for frost i sjøvannskretsen så kan vannet i impellerpumpa fryse og da drar du av senterbosset til impelleren. Vulkaniseringen ryker og impelleren går ikke rundt. Cirkeline Helt enig i det du skriver, og når han har kjørt den til 90 grader og stopper motoren, så er det i utgangspunktet altfor varmt. Restvarmen får ikke avkjøling. Har startet motor mange gangerpå land i forbindelse med arbeider, men da er impeller ute. Det gjør selvfølgelig ingenting. Jeg kunne bare ikke se en eneste grunn til å kjøre motoren varm i forbindelse med kjølevannsservice. Det er litt rulett. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.