Jump to content

Saltvannskjøling på VP MD40


JodaRookie

Recommended Posts

Er det noen som har et tips?

 

Skulle kjøre igjennom saltvanns-systemet på motoren med ferksvann, for så å kjøre igjennom frostvenske. Koblet fra saltvannsinntaket i skroget, og puttet slangen i en 10l bøtte. Startet motoren, og slangen sugde straks vann. Etterfylte kontinuerlig vann i bøtta, så ikke kjølesystemet ikke skulle suge luft. Etter ca 30 sek. sluttet det å suge. Lot motoren kjøre inntil kjølevannstemp. nådde ca. 90 grader. (på instr.)

 

Spørsmålet er da, suger ikke saltvannskjølingen kontinuerlig vann? Den er vel ikke termostat-styrt? Mistenker vel egentlig at impelleren røyk!

 

Noen som kan si noe?

 

JodaRookie

Link to post

Jeg tror jeg ville vært svært forsiktig med å kjøre motoren i det hele tatt dersom den ikke suger av bøtta. I hvertfall ikke opp til 90 grader. Det som er skummelt er at ettervarmen når du stopper ikke bremses av ytre kjølesløyfe.

 

Ved ferskvannsrens og påfylling av køleveske i saltvannsinntaket, skal du aldri kjøre mer enn i korte korte intervaller.

Garantert at impelleren ble borte, og motoren skulle vært stoppet straks den ikke suger.

Link to post

Om impelleren er defekt så kan du kjøre motoren en stund til, dog uten belastning. Bare følg med på temperaturmåleren. Når du kjører så lenge at den begynner å koke blir det mye mer risiko. Impelleren din skal ikke knekke av så lite som et halvt minutt uten vann, så du må ha hatt en impeller som før konserveringen var s.g.s defekt. Åpne opp pumpa og sjekk/ bytt impeller. Er den ikke komplett så må du finne restene ved å følge slangene fra pumpa opp til varmeveksler. Disse bitene etter en defekt impeller kan blokkere vannstrømmen og gi deg flere problemer. Hvis der var fare for frost i sjøvannskretsen så kan vannet i impellerpumpa fryse og da drar du av senterbosset til impelleren. Vulkaniseringen ryker og impelleren går ikke rundt.

 

Cirkeline

Link to post
Om impelleren er defekt så kan du kjøre motoren en stund til, dog uten belastning. Bare følg med på temperaturmåleren. Når du kjører så lenge at den begynner å koke blir det mye mer risiko. Impelleren din skal ikke knekke av så lite som et halvt minutt uten vann, så du må ha hatt en impeller som før konserveringen var s.g.s defekt. Åpne opp pumpa og sjekk/ bytt impeller. Er den ikke komplett så må du finne restene ved å følge slangene fra pumpa opp til varmeveksler. Disse bitene etter en defekt impeller kan blokkere vannstrømmen og gi deg flere problemer. Hvis der var fare for frost i sjøvannskretsen så kan vannet i impellerpumpa fryse og da drar du av senterbosset til impelleren. Vulkaniseringen ryker og impelleren går ikke rundt.

 

Cirkeline

 

Helt enig i det du skriver, og når han har kjørt den til 90 grader og stopper motoren, så er det i utgangspunktet altfor varmt. Restvarmen får ikke avkjøling.

 

Har startet motor mange gangerpå land i forbindelse med arbeider, men da er impeller ute. Det gjør selvfølgelig ingenting.

Jeg kunne bare ikke se en eneste grunn til å kjøre motoren varm i forbindelse med kjølevannsservice. Det er litt rulett.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...