Jump to content

Tollvesenet forsøkte og selge ulovlige motorer


Wandalen

Recommended Posts

Hei

Fikk ikke lest om motorene - regner med de er fjernet fra nettsiden det ble henvist til i linken.

 

Vanligvis kan slikt utstyr tas inn i landet og brukes uten CE-merking hvis det har vært tatt i bruk innenfor eu/eøs - området før 1994. Hvis det ikke er tatt i bruk innenfor området, men feks har vært brukt i USA vil det være krav om samsvar med gjeldende standarder og dokumentasjon på dette.

Dette kravet gjelder imidlertid før utstyret skal settes i bruk eller omsettes, og ikke for å importere det.

En kan importere utstyr og samsvarsærklære det her i landet, men jeg tror det må foreligge en avtale med leverandøren om at du skal gjøre det.

Når en bygger sammen en enhet feks bestående av et redskap med en motor, så skal hele enheten ce-merkes sammen.

 

CE merkingen betyr at maskinen følger kravene eller er bedre enn de som settes i aktuelle standarder. Disse standardene skal være oppgitt i samsvarsærklæringen som skal følge produktet.

For de aller fleste produkter kan nesten hvem som helst ærklære at de samsvarer med de aktuelle standarder, men en må oppbevare dokumentasjon for dette i ti år og ta på seg ansvaret for at det stemmer.

Gjelder endel unntak for farlig utstyr som personløftere mm.

 

Tror jeg (så blir jeg ikke hengt fullt så hardt ;-)

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Det som plager meg mest i sånne saker som det her er at når de som virkelig burde vite hvilke krav som stilles ikke vet, hvordan i svarte kan da vi andre vite :headbang: :headbang: :headbang:

 

Et lite sidesprang men relevant nok likevel: For en del år siden hadde jeg et personlig firma og hver gang jeg spurte revisoren min om hvordan jeg skulle føre et eller annet var standardsvaret: Det var slik i fjor men jeg må se i boka hvordan det er i år... Det er snakk om et større velrenommert revisjonsfirma så spørsmålet blir det samme: Hvordan i svarte kan da vi andre vite :headbang: :headbang: :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg saken så godt at jeg kan hive meg på kritikken umiddelbart, men det fremkom ikke i avisen hvor motorene kom fra... Kommer de fra et beslag i en båt som har vært "registrert" i EU/EØS området så er det faktisk lovlig å selge, kommer de derimot fra et beslag som har sitt opphav utenfor området så stiller saken seg noe annerledes etter mitt syn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro du har rett i det, Sydvesten. Men dette er jo de som skal håndheve gjeldende regler og de bør jo vite hvor motorene kommer fra. Likevel klarer de å snuble i regelverket...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg om de har snublet eller ei, det kan vel tenkes de har trukket dem for å avklare dette slik at de ikke gjør noe ulovlig og at de evnetuelt kommer for salg senere igjen...

 

Forøvrig så er det ikke Tollvesnet som "håndhever" dette, det er sjøfartsdirektoratet og tollvesnet har kun en delegert myndighet til å sjekke dette med CE merking av båten samt sjekke at det ikke unndras avgifter.. Det kan jo tenkes at det i dette tilfellet gjelder forsøk på avgiftsunndragelse... Jeg synes i allefall at artikkelen i avisen er litt for unyansert til henge ut tollvesntet for "kriminelle" uten videre.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er det mye uklart. USA er utenfor EU, men amerikanske motorer importeres til Norge. USA CE-merker ikke sine produkter som er produsert over der. Det må importøren her sørge for. For å unngå problemet sidestiller man det amerikanske godkjenningssystemet med det europeiske, ellers blir det straks amerikanske importrestriksjoner på europeiske varer, og vise versa. Morsom vri! :lol: Men fosøker du deg med privatimport blir det verre. Du må selv bevise at godkjenningen matcher den europeiske. Heldigvis kan man få hjelp av eksportører i USA nå som har funnet en vei utenom. :crazy: Når varen er ny er det lettere enn hvis dette er brukt utstyr. Styr godt klar bruktimport hvis det ikke følger med originaldokumenter. Bare spør de som har prøvd seg som egenimportør av brukte USA-båter med motor. (Fra før 2006).

Link to post
Share on other sites

Motoren det var nevt sto i en SeaRay fra USA. Jeg er fra Fredrikstad så jeg har "hørt" litt om historien på forhånd. Båten ble levert Gøteborg og CE merket i Sverige av Svensk CE kontrolør. Da båten kom til Norge fant tollvesent ut ved etterkontroll da mva skulle betales at motoren(e) ikke holdt til Norske krav om støy utslipp osv osv.

Nå er jeg usikker på om Norge og Sverige har forskjellige krav til støy og utslipp? Det er jo det i hovedsak som er CE merking på motorer dreier seg om.

Snakket litt med den Svenske CE kontroløren (nevner ikke navn) Og han var overbevist om at et par navngitte personer i Norge hadde satt seg mål om og stoppe all innport av brukte båter fra USA, dog med noe humoristisk undertone.

Så det er kansje en grunn til at vi får nye regler fra 01.01.08 om at Norge må forholde seg til EU`s standar når det gjelder CE og ikke finne på masse egene krimskrams regler for og gjøre livet surt for Ola Norman.

Om den Svenske kontrolløren var litt slipphendt eller fulgte Svenske metoder for CE merking aner jeg ingenting om. :flag_sw:

Redigert av Wandalen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har jeg fått beskjed om at har trådt i kraft i fra 1 nov 07.fra et firma som ce godkjenner.Ringte sjøfarts dir og stilte noen spørsmål ang motorer,fikk beskjed om og henvende meg til et firma/instans som ce merker.Dette var ikke opp til dem lenger.

 

Jepp du har rett :yesnod:

1 nov 07

Link to post
Share on other sites

Snakket litt med den Svenske CE kontroløren (nevner ikke navn) Og han var overbevist om at et par navngitte personer i Norge hadde satt seg mål om og stoppe all innport av brukte båter fra USA, dog med noe humoristisk undertone.

Jeg har hørt det samme ryktet - men jeg får meg ikke helt til å tro at det kan være forankret i virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye styr var det ikke med import av amerikanske biler i sin tid.

 

Så venter vi bare på at USA skal åpne for import av utenlandske biler, der finnes ingen fleksibilitet. Kan omtrent glemme å ta inn en bil hvis modellen ikke sin tid var i salg i USA. Ble den kun solgt som sedan i USA? Kan glemme å ta inn stasjonsvognversjonen av samme bil, selv med identisk motor og annen utrustning. Eneste forskjell på USA-modell og EU-modell fasong på rattet? Så leit. Kan tas inn som demovogn, men må ut igjen eller destrueres etter 1 år.

Link to post
Share on other sites

Du må ikke komme med slike konkrete saker Penny, det kan "undergrave" hetsen/kritikken som er mot Norske myndigheter her....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...