Festina Lente IV Startet 9.Desember.2007 Del på Facebook Startet 9.Desember.2007 Jeg har fåt en NASA Navtex Pro Pluss i preang, og lurer på om den er kljekk æ ha- eller om kanskje en AIS hadde vært mere nyttig. er det noen som har erfaring med dette, trenger ræd om jeg skal bytte presangen eller ikke. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
roaldbj Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Navtex og AIS er to helt forskjellige systemer. Med NAVTEX får du regelmessig værmeldinger. Med AIS mottager får du beskjed fra båter i nærheten som har AIS sender. Dersom du ikke har behov for værmottak, er AIS å foretrekke. Dersom jeg skulle prioritert mellom de to for min egen del, ville jeg ha prioritert AIS. Værmeldingen får du regelmessig via VHF. Dette er mitt syn. Dersom du skal ha glede av AIS er det lurt å sette seg inn i noen tekniske begrep som CPA - nærmeste passeringspunkt til annet fartøy, og TCPA - tid til dette passeringspunktet inntrer. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Når det gjelder AISD kan du velge om du kun vil ha en mottager eller en kombinert sender/mottager. Jeg har hatt AIS-mottager ombord i tre år nå og har stor nytte av dette på hver eneste tur. Skal du kun ha mottager må ploptteren din være forberedt på AIS-mottak. Bruker du PC som plotter finnes det en rekke program i dag som har AIS i sitt oppsett. Du trenger da kun en mottager og en antenne for VHF i tillegg. Du kan også bruke din VHF-antenne som du kanskje har i dag , men montere en splotter i tillegg. Bringer her et kartbilde hvor jeg har lagt markøren over et fartøy som min AIS-mottager fanger inn. Bildet er faktisk fra i dag. Jeg bruker en 11" Lorenz-plotter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Festina Lente IV Svart 9.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Navtex og AIS er to helt forskjellige systemer. Med NAVTEX får du regelmessig værmeldinger. Med AIS mottager får du beskjed fra båter i nærheten som har AIS sender. Dersom du ikke har behov for værmottak, er AIS å foretrekke. Dersom jeg skulle prioritert mellom de to for min egen del, ville jeg ha prioritert AIS. Værmeldingen får du regelmessig via VHF. Dette er mitt syn. Dersom du skal ha glede av AIS er det lurt å sette seg inn i noen tekniske begrep som CPA - nærmeste passeringspunkt til annet fartøy, og TCPA - tid til dette passeringspunktet inntrer. Jeg vet godt forskjellen på Navtex og AIS, men var litt usikker på hva man egentlig har mest bruk for. Ja, det er igrunnen slik jeg tenkte også, men var litt usikker på hva du fikk inn av data på Navtex en. Du får vel navigasjonsvarsler også? Videre er jeg usikker på de værvarslene man får på Navtex en, er det værvarsler som gjelder hele kysten inn til indre Oslofjord, eller er det kun for kysten lengre ut?. Når det gjelder AISD kan du velge om du kun vil ha en mottager eller en kombinert sender/mottager.Jeg har hatt AIS-mottager ombord i tre år nå og har stor nytte av dette på hver eneste tur. Skal du kun ha mottager må ploptteren din være forberedt på AIS-mottak. Bruker du PC som plotter finnes det en rekke program i dag som har AIS i sitt oppsett. Du trenger da kun en mottager og en antenne for VHF i tillegg. Du kan også bruke din VHF-antenne som du kanskje har i dag , men montere en splotter i tillegg. Bringer her et kartbilde hvor jeg har lagt markøren over et fartøy som min AIS-mottager fanger inn. Bildet er faktisk fra i dag. Jeg bruker en 11" Lorenz-plotter. OK, så meningen er at man skal legge dataene fra AIS inn på plotteren, den kommer ikke med egen skjerm. Jeg vet sannelig ikke om plotteren min er istand til å ta inn de dataene, det må jeg sjekke opp. Jeg har en Garmin 2006, noen som vet? Hva ligger prisen på AIS mottager, evt sender/mottager på? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
roaldbj Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 For det første får du en NASA AIS med fullverdig skjerm som viser all AIS informasjon. Dernest får du i hele Oslofjorden NAVTEX informasjon, men i indre Oslofjord er den ikke så interessant, fordi NAXTEX hovedsakelig dekker de store havområdene som Kattegatt, Skagerak, Nordsjøen mv. - og forøvrig de virkelig styore havområdene. Min erfaring er at man i dag bør benytte den værvarslingen som er best tilpasset hvor man seiler. I store deler av Oslofjorden er eksempelvis internettinformasjonen fra www.yr.no å foretrekke. I Kattegat og Skagerak vil jeg utvuilsom benytte de danske værvarslingsmodellene. Jeg kjenner ikke Garmin 2006 og tør ikke si noe om potensialet i denne. En kombinert sender og mottager AIS enhet kan du i dag få for ca kr 8.000. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.