Jump to content

Båtinstrumenter

Littleman

Recommended Posts

Jeg har en Honda BF75A motor. Til denne trenger jeg noen instrumenter til en båt jeg holder på å restaurere.

I "Owners Manual" står det at de kablene som ligger under kablene som går til motoren skal være til:

Trimmeter

Tachometer (RPM meter?)

Voltmeter

Hourmeter

I tillegg vil jeg gjerne ha en knopmåler.

Noen som har dette for salg, eventuelt noen som vet hvor dette selges billigst?

Hei.

I utgangspunktet så burde du kjøpe nytt, siden du ønsker så mange instrumenter. For da får du alle like, og det er jo absolutt det peneste. "Tachometer" er turteller ja :smiley: Det er ganske varierende priser på instrumenter har jeg erfart. Tror det er lurt å finne ut hva du ønsker (utseende og merke, hvite/sorte), og deretter lete etter den beste prisen. Noen turtellere får du MED timeteller også..

Her er noen linker til nettforhandlere (klikk på navnene):

Øst båtutstyr

MARINESHOP

MARITIM

SEASEA

Mye å velge mellom :crazy:

Husk: hvis du skal ha knop måler, så må du selvsagt også ha en føler/giver i tillegg til instrumentet. Det er mange her inne som sverger til gps som den beste fartsmåleren... :yesnod: :yesnod:

Viking.

Edited by Viking. (see edit history)

Båt 1:  Uttern T55 / 115Mercury efi

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Husk: hvis du skal ha knop måler, så må du selvsagt også ha en føler/giver i tillegg til instrumentet. Det er mange her inne som sverger til gps som den beste fartsmåleren... :yesnod: :yesnod:

Viking.

Du trenger ikke alltid ha egen giver til trykklogg, mange motorer har dette innebygget, pleier da stikke opp en liten slange med blindplugg ved siden av gir-overføringa helt nede ved undervannshuset. Men denne er dog ikke like nøyaktig som en ekstern giver, for ikke og snakke om GPS.

Faria-instrumenter er gode, stilrene, og forholdsvis billige instrumenter, det er vel egentlig kun biltema instrumenter du bør styre unna (hvertfall i båt, de ruster!)

det er en slik ledning med blindplugg ved undervannshuset. Hvordan kobles da denne til fartsmåleren?

Mener at denne blindpluggen er av plastik og tror du kan kutte ende av den, da blir det en nippel du kan sette slangen på.

Hei

Takk for innspill alle sammen. Jeg fikk tak i alle instrumentene. Turteller m/timeteller, Knopmåler, Voltmeter og trimmeter.

Alle instrumentene var orginale Honda instrumenter og helt nye. Kjøpt på eBay fra Usa. kr 1.100 ink porto.

Sjekket her hos den lokale Honda forhandleren og bare turtelleren ville kostet ca 2.700 kr. :-)