Jump to content

Båtinstrumenter


Littleman

Recommended Posts

Jeg har en Honda BF75A motor. Til denne trenger jeg noen instrumenter til en båt jeg holder på å restaurere.

I "Owners Manual" står det at de kablene som ligger under kablene som går til motoren skal være til:

Trimmeter

Tachometer (RPM meter?)

Voltmeter

Hourmeter

I tillegg vil jeg gjerne ha en knopmåler.

 

Noen som har dette for salg, eventuelt noen som vet hvor dette selges billigst?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I utgangspunktet så burde du kjøpe nytt, siden du ønsker så mange instrumenter. For da får du alle like, og det er jo absolutt det peneste. "Tachometer" er turteller ja :smiley: Det er ganske varierende priser på instrumenter har jeg erfart. Tror det er lurt å finne ut hva du ønsker (utseende og merke, hvite/sorte), og deretter lete etter den beste prisen. Noen turtellere får du MED timeteller også..

 

Her er noen linker til nettforhandlere (klikk på navnene):

Øst båtutstyr

MARINESHOP

MARITIM

SEASEA

 

Mye å velge mellom :crazy:

 

Husk: hvis du skal ha knop måler, så må du selvsagt også ha en føler/giver i tillegg til instrumentet. Det er mange her inne som sverger til gps som den beste fartsmåleren... :yesnod: :yesnod:

 

Viking.

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Husk: hvis du skal ha knop måler, så må du selvsagt også ha en føler/giver i tillegg til instrumentet. Det er mange her inne som sverger til gps som den beste fartsmåleren... :yesnod: :yesnod:

 

Viking.

Du trenger ikke alltid ha egen giver til trykklogg, mange motorer har dette innebygget, pleier da stikke opp en liten slange med blindplugg ved siden av gir-overføringa helt nede ved undervannshuset. Men denne er dog ikke like nøyaktig som en ekstern giver, for ikke og snakke om GPS.

 

Faria-instrumenter er gode, stilrene, og forholdsvis billige instrumenter, det er vel egentlig kun biltema instrumenter du bør styre unna (hvertfall i båt, de ruster!)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for innspill alle sammen. Jeg fikk tak i alle instrumentene. Turteller m/timeteller, Knopmåler, Voltmeter og trimmeter.

Alle instrumentene var orginale Honda instrumenter og helt nye. Kjøpt på eBay fra Usa. kr 1.100 ink porto.

Sjekket her hos den lokale Honda forhandleren og bare turtelleren ville kostet ca 2.700 kr. :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...