Jump to content

luftfuktighet og relativ luftfuktighet?


nordan family 27

Recommended Posts

Har søkt litt på disse ordene uten helt å få svaret jeg er ute etter. Var på Clas O og kjøpte et sånt elektronisk hygrometer til under 200,- som jeg tenkte jeg skulle drasse ned i båten for å sjekke tingenes tilstand, ref en rekke tråder hvor andre har dette. Så jeg satte i batteriet og la den ved sidenav det "gammeldagse" hydgrometeret jeg har hengende på veggen. Det gammeldagse viser ca 55 % og jeg syntes i og for seg det var rimelig. Den fra CO viser en relativ luftfuktighet på 24 til 25 %. Så da er det noen spørsmål - måler disse i det hele tatt det samme? Antar fort at en av dem er feil. På en link fra en annen tråd her fant jeg følgende

Luftfuktighet angis enten som gram vann pr kilo luft eller som prosent relativ luftfuktighet (%RF eller %RH (engelsk: relative humidity)).

 

Luftfuktigheten inne avhenger av luftfuktigheten ute. Er det høy luftfuktighet ute, blir den også høy inne. Er luftfuktigheten ute lav, blir den relativt lav også inne, men det er alltid mange vannkilder inne så luftfuktigheten der gjerne blir høyere enn ute.

 

Luftfuktigheten er avhengig av temperaturen! 100% RF tilsvarer en absolutt fuktholdighet av ca 1 g/kg luft ved - 15o C og 14,5 g/kg luft ved + 20o C.

Kald luft ved minusgrader ute inneholder derfor lite vann selv om den relative luftfuktigheten er høy. 1 g vann/kg luft tilsvarer omtrent 7 % RF ved temperatur 20o C. Derfor kan luftfuktigheten inne også bli lav og særlig der temperaturen er høy, eller ved jevn ventilasjon med brukbart luftskifte .

Innendørs luftfuktighet mellom 10 og 20% relativ luftfuktighet er imidlertid ikke skadelig. Da kan det dog føles godt å drikke mye rent vann. Bruk av luftfukter kan kanskje gi en følelse av mere komfort, men kan også være til skade for innemiljøet.

 

Så er mine observasjoner på de to forskjellige måleapparatene forenlig? Er en eller begge feil?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har også et slikt Clas Ohlson elektronisk hygrometer, og det skal som ditt "gammeldagse" hygrometer måle relativ fuktighet. Men mitt CO hygrometer ble fort lagt i en skuff. Det viste bare tull, og med litt høy fuktighet, blanket det bare helt ut.

 

Mitt gammeldagse hår-hygrometer ser imidlertid ut til å fungere fornuftig. Jeg kalibrerer det en gang i blant med en justerskrue på baksiden. Det gjør jeg ved å pakke det godt inn i en godt våt klut (ikke så våt at det renner av den) og la det ligge der 10 - 15 minutter. Da skal det vise 100% relativ fuktighet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...