Jump to content

Flottørpumpe med kontrollampe - burde vært standard


nimbuster

Recommended Posts

Lensepumpe med flottør burde vært standard i alle båter over si 24 fot, lagt opp med en kontrollampe på dashbordet.

 

Jeg har ved flere anledninger lest, og også opplevd sjøvannslekkasjer, men ikke oppdaget da den oppsto. Dernest er oftest problemet at pumpene (pumpa) ikke har god nok kapasitet. Da er en kontrollampe verdifullt å ha, i synsfeltet. Det kan ofte være eneste mulighet til oppdage at en lekkasje har oppstått. Lampen skal da lyse rødt så fort lensepumpa starter......og gi skipper mulighet til å reagere.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, enig. En svært viktig funksjon. Om det ikke er originalutstyr fra båtleverandøren, er det jo en relativt enkel sak å legge opp selv. Maritim oa. har paneler med bryter, sikring og kontrollampe. Hvis du i tillegg kopler en akustisk alarm i serie, burde du være godt dekket.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Man kan jo legge en tynn ekstraslange fra pumpa opp til førerplassen og rette den mot ansiktet sånn at man får seg en dusj når pumpa begynner å gå.

Noe alá kontrollstrålen på en påhenger :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ett lite spørgesmål;lensepumpa mi har ett lys ved siden av bryteren som selvfølgelig lyser når den kjøres manuellt.Den står i automat pos.,og når jeg slår av hovedstrømsbryteren,så lyser lampen svakt.

Hva kommer det av?

Er redd det skal bety at den er avslått,slik at jeg tørr ikke slå av hovedbryteren.....

Bekreft/avkreft takk.

Link to post
Share on other sites

Min oppfordring går likevel til alle båteiere:

Sjekk alle lensepumpene, både de manuelle og de elektriske, enten de er automatiske eller ikke. Vurder om de du har er tilstrekkelig til å ta unna en sjøvannslekkasje. Se på mulighetene for å montere lyssignal som varsler deg dersom en pumpe starter.

 

Ikke lett på denne tiden av året, men husk det til våren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...