nimbuster Startet 10.Desember.2007 Del på Facebook Startet 10.Desember.2007 (redigert) Lensepumpe med flottør burde vært standard i alle båter over si 24 fot, lagt opp med en kontrollampe på dashbordet. Jeg har ved flere anledninger lest, og også opplevd sjøvannslekkasjer, men ikke oppdaget da den oppsto. Dernest er oftest problemet at pumpene (pumpa) ikke har god nok kapasitet. Da er en kontrollampe verdifullt å ha, i synsfeltet. Det kan ofte være eneste mulighet til oppdage at en lekkasje har oppstått. Lampen skal da lyse rødt så fort lensepumpa starter......og gi skipper mulighet til å reagere. Redigert 10.Desember.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Ja, enig. En svært viktig funksjon. Om det ikke er originalutstyr fra båtleverandøren, er det jo en relativt enkel sak å legge opp selv. Maritim oa. har paneler med bryter, sikring og kontrollampe. Hvis du i tillegg kopler en akustisk alarm i serie, burde du være godt dekket. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
roaldbj Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Jeg vet ikke om det er noe CE-krav, men flere nyere båter gir lydsignal når lensepumpa går. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 10.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Tror ikke at en skal stole på at en hører lydsignal eller lyden fra pumpa, under fart. Dersom det da ikke er en summer montert på dashbordet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 De nyere båtene jeg kjenner til har summer montert ved kjøreposisjon. Jeg skal love at jeg merker når lensepumpa går. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Hei! Her er pumpevakta som jeg puslet sammen av deler fra roteskuffa sist vår. Relativt enkel sak som også har "hukommelse", slik at den sier fra dersom pumpa har vært i bruk når rederen ikke har vært ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Man kan jo legge en tynn ekstraslange fra pumpa opp til førerplassen og rette den mot ansiktet sånn at man får seg en dusj når pumpa begynner å gå. Noe alá kontrollstrålen på en påhenger Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nimbuster Svart 10.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 (redigert) Du har helt sikkert rett i det roaldb....jeg har bare ikke vært klar over det. Når en prøver å tenke sikkerhet, så finner en jo stadig "nye" løsninger som kan bedre sikkerheten over hele vannlinjen. Redigert 10.Desember.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 har en gammel sea ray,der er lysindikasjon på pumpene standard! Kvalitet vettu! Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 11.Desember.2007 Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 Rule sine lensepumpepaneler lyser når pumpa går, Jeg som har en slik automatisk pumpe medfører dette at den lyser ofte . Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
m/s draugen Svart 11.Desember.2007 Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 Ett lite spørgesmål;lensepumpa mi har ett lys ved siden av bryteren som selvfølgelig lyser når den kjøres manuellt.Den står i automat pos.,og når jeg slår av hovedstrømsbryteren,så lyser lampen svakt. Hva kommer det av? Er redd det skal bety at den er avslått,slik at jeg tørr ikke slå av hovedbryteren..... Bekreft/avkreft takk. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 11.Desember.2007 Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 Er redd det skal bety at den er avslått,slik at jeg tørr ikke slå av hovedbryteren..... Da kan det være tryggest å prøve ved å slå av hovedstrøm, for så å aktivere lensepumpen manuelt. Jeg sjekker lensepumpene på denne måten jevnlig for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Min oppfordring går likevel til alle båteiere: Sjekk alle lensepumpene, både de manuelle og de elektriske, enten de er automatiske eller ikke. Vurder om de du har er tilstrekkelig til å ta unna en sjøvannslekkasje. Se på mulighetene for å montere lyssignal som varsler deg dersom en pumpe starter. Ikke lett på denne tiden av året, men husk det til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.