Jump to content

Simrad CX33-E


Øya

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har (som flere andre her) en del erfaringer med Simrads CX-serie. (har selv en CA-44 - samme produkt - men en generation ældre)

 

Generelt er det et kvalitetsinstrument med god performance. Jeg tipper at det er et holdbart og stabilt instrument, der giver dig data du kan stole på både når det gælder plotteren og ekkoloddet. Kassen og knapperne på mit instrument virker som om det kan holde til professionel brug i årevis. Det har nærmest Franz Jäger-kvalitet...

 

Jeg synes, at der virker som om Simrads produkter er designet af meget ambitøse ingeniører. Desværre har de ikke haft psykologer og designere inde over interfacet og resultatet er et meget "videnskabeligt" og ikke særlig intuitivt brugerinterface. Her er Garmins produkter fx klasser bedre. Der er for mange menuer, man ikke kan finde uden at læse manualen (der ikke er særlig god) og for mange knapper der bruges på forskellige måder med mangel på konsekvens.

 

Når du endelig har lært at bruge instrumentet er det naturligvis enkelt nok. Der er bare en indlæringskurve, der er stejlere end nødvendigt.

 

Ekkoloddet har jeg aldrig lært at elske. Der var jeg meget gladere for min Garmin 3010. Plotteren er fin, kortene er detaljerende og præcisionen er stor. Men det er usædvanlig besværligt at lave ruter og der mangler en enkel måde at interface til PC samt et program til at gøre det med. (Jeg ved godt, at det kan købes som ekstraudstyr - men der er altså ikke godt nok når Garmin leverer begge dele som standard)

 

Skærmen er der ikke en finger at sætte på: Den en knivskarp og fuld synlig også i sollys!

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må igjen bare si meg enig med tidligere innlegg. Har en C?44 (husker ikke helt modellen) i min båt (2004 model). Den fulgte med båten jeg kjøpte. Benytter radar og kart. Simrad virker som et meget gjennomtenkt og bra produkt med et unntak. Det kunne vært mer brukervennlig. Har hatt både Garmin og Humminbird tidligere, og begge disse (særlig Garmin) var mer brukervennlige.

 

Men nå du først har lært deg bruker og hvordan alle funksjoner benyttes, er den veldig god. Nøyaktighet og meget god skjerm er 2 ting som betyr mye. Og her scorer Simrad topp-poeng. Men læringskurven kan være noe bratt. Men det tok ikke mer enn en lørdag med godt vær, en liten tur i fjorden og varm kaffe, så var den lært som alt annet.

Link to post
Share on other sites

Har brukt CX-33 E i tre sesonger nå. Er fornøyd med nøyaktigheten på GPS signalene med egnos korreksjon som svært skjelden svikter. Bruker mest kart og noe ekkolodd visning. Enkelt å finne det mest passende zoom nivå med å trykke på 1-9 knappene. Kan være treg til å vise båtsymbolet på kartet av og til. Noe som kan være litt vel spennende i ukjent farvann.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

... Kan være treg til å vise båtsymbolet på kartet av og til.

Dette er også et problem med CX44 og skal være løst/forbedret i en SW-oppgradering i Oktober iår. Ikke utenkelig at denne oppgraderingen også gjennomføres for CX33.

 

Ref. utdrag fra noen mailutvekslinger jeg har hatt med Support hos SIMRAD (veldig hyggelige og veldig responsive forresten):

 

... Og med den sidste nye software vil gentegning af kort under sejlads med høj hastighed stor set ikke blive bemærket. Dette var tidligere et problem for os. Skibet vil nu altid være synligt og opdateret på kortet.

Vores mål er at skibssymbolet skal forblive synligt og opdateret på kortet også mens der gentegnes kort ...

 

Denne SW-oppgraderingen skal også løse en "bug" med visning av drivstoff-forbruk:

 

... Den software som vi holder på med skulle gerne løse problemet med aflæsning af L/nm. Funktionen blev oprindeligt testet med 2 motorer og vi så derfor ikke at der var et problem når der var tale om enkelt motor.

 

 

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke CP33, men CP31 og CX33 er tilnærmet identiske. Samme innpakning og 6" skjerm. CX33 har litt flere funksjoner, bla. ekkolodd (CX33E). CX33 har også mere lesbar skjerm i sollys;

 

Fra CP31/CX33 brosjyren:

CX33 anbefales for montering utendørs der SunView-bonded skjerm eliminerer kondens og sikrer optimal lesbarhet. SunView-bonded glass gir svært god innsynsvinkel samt lesbarhet i sterkt sollys. SunViewbonded glass er slitesterkt mot riper og slitasje.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...