Jump to content

Hirtshals - Langesund i januar?


vikers

Recommended Posts

Ser ut til at båtplass i Hirtshals for januar løser seg, og vi planlegger å hente kutteren i slutten av januar.

Er det galskap å legge ut over skagerak i en skøyte på 15 meter i januar, og eventuelt hva er minste anbefalte vind/bølger her? Litt rufsevær tåler vi jo, men det skal være langt på innsiden av det forsvarlige. Er det mer riktig å seile langs danskekysten opp til svenskekysten og så krysse over, eller bør det gå greit å krysse direkte over med en båt på denne størrelse og av denne typen?

 

Alt av sikkerhetsutyr blir selvfølgelig med på turen, men hvilken værmelding bør vi kikke etter?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å gå over mot mandal f.eks. eller lenger nord over.

Bare find en flott dag.

i natt var det speilblankt over havet fra Hanstholm til Egersund.

 

God tur,

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Takk for det svaret...det var et slikt jeg håpet på. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en rundt 85 nm fra Hirsthals til Langesund og med en 15 meters skøyte er vel dette grei skuring vil jeg tro... Den marsjer vel med en 9 knop vil jeg tro og da er dette unngjort på en 10-12 timer.. Sjekker du DMI så er en vel rimelig godt skodd for en slik tur

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis det blir dårligt vær så er grunnene rundt danskekysten ikke en plass å være. kom deg da ut på dypt vann. så får du mye fine bølger.

Om det er en liten kuling og du ikke får den rett i tryne så bør dere ikke ha problmer i det hele tatt.

Man en slik gammel båt, så bør jo dere ha med godt med D. filtere, å skifte. den har vel ligget i ro i lang tid. å da er det helt sikkert mye grums nede på bunnen i tanken.

en skikkelig lensepumpe hadde sikkert også vært på sin plass.

den kan begynne å lekke godt, hvis den ikke har vært på sjøen de siste årene ?

 

Så se på værmellingen og velg dag utifra hvor dere vil gå mot norge.

 

det er god langtidsvarler å få nå for tiden.

liker best denne

http://www.weatheronline.co.uk/sail.htm

velg Europa, Baltic sea, skagerak.

så har du for hver 3 time fremover.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kutteren er en trekutter bygd i 1962, og har vært i drift inntil for en måned siden.

Den ligger på vannet, og skal bare montere roret i styrhus, samt sveise på eksosen igjen. Ledningsnettet til starter/stopper og til lanterner, vhf, instrumenter etc... skal også sammenføyes, siden alt dette ble frakoblet ved bytte av styrhus.

 

Motoren er en Volvo Penta på ca. 80 hk., så all verdens av fart får vi nok ikke, men regner med at vi kommer greit over på en lang dag. Muligens er det bedre å gå til Skagen i første omgang, for så å ta rett over dagen etter (for mest mulig dagslys-seilas?)?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jada, :smiley:

 

Viftereimer, filtre, pumper og stor verktøykasse skal selvfølgelig med. Bilder skal komme etter turen..

Jeg blir med ned den 15. for å se skuta, og være med på forberedelser...greit med en taxfree førjulsshopping også. Tur med Colorline kostet jo bare 250,- så det hentes fort inn i taxfree`n.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei fra Hirtshals til Arendal er det 62 nm, det er det korteste mellom Norge og Danmark. Så legger du deg inn i gjestehavna og går videre til Skien neste dag - god tur.

 

Redigert: klusset litt med avstander

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det var jo en bedre idè. Takk skal du ha hallaron.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nå skal man ikke "skue hunden på hårene" men jeg var nedenom Stoa på søndag og skuet på det nye "praktskipet" til Kystlink og jeg fikk ikke noen umiddelbar reiselyst med det skipet av en eller annen grunn, kanskje fordi det var dagslys....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå skal man ikke "skue hunden på hårene" men jeg var nedenom Stoa på søndag og skuet på det nye "praktskipet" til Kystlink og jeg fikk ikke noen umiddelbar reiselyst med det skipet av en eller annen grunn, kanskje fordi det var dagslys....

har dom fått ordning på Fantasia eller har dom hyrt in noe annet ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Om den er i orden vites ikke, men den er i allefall godkjent.... jeg bare kikket på den fra kaia og følte ikke noe umiddelbart behov for å entre skuten....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mener de har leid denne Fantasia frem til mai neste år, da er vel Pride of telemark tilbake formoder jeg... om det fremdeles er likviditet igjen i Kystlink

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...