Jump to content

Anbefaling av seilbåt

tomeriks

Recommended Posts

Hei alle!

Denne tråden er startet før av andre, men de har etterhvert blitt utvannet med alt annet enn hva man ber om. Håper derfor vi kan holde oss til tråden jeg ber om hjelp til her..

Etter 1 år i motorbåt skal familien igjen ha seilbåt. Det er mange båter på markedet, og det hadde vært fint med litt hjelp til å velge riktig båt. Erfaringsdatabasen finnes, men jeg prøver allikevel.

Dette er hva jeg søker i en seilbåt:

Pris: 300-400 000,-

Familien er på 3, men bør ha gode overnattingsmuligheter for 5 personer (aktercabin/dobbelt stikk køye/forkabin). Ellers har jeg ikke så mange krav.

Seilegenskaper: Det er viktigere at båten er trygg og komfortabel for familien enn att den er rask.

Har luktet mest på Comfortina 32 og Maxi 95, men vil gjerne ha innspill til andre båter som kan være aktuelle.

Håper noen kan hjelpe meg litt her :-)) :smiley:

Heisan,

Hvorfor ikke ta dette som et eventyr, og samtidig få en super båt for lite penger samtidig?

Blir jo litt dyrere enn dere hadde tenkt i første omgang, men mer båt for pengene vil du nok ikke få..

Her er den . :smiley:

380 000,- (sikkert anledning til å prute litt til...

50 000,- for ny motor

80 000,- i moms + 4000,- i hk.-avgift

15 000,- i reparasjon og oppgradering

Sjøklar båt i Norge for 525 000,-

3 uker ferie, 3 mannskap som alle betaler 15 000,- så hjelper det litt på reisekassen, og andre ting. :smiley:

Opplevelsen og minnene har du hele livet.

Red.: "glemte" jo at det skulle ny motor på også... :lol:

Edited by vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Tanken er nok ikke så dum, men det må nok bli neste båt. Har en drøm om å delta i ARC en gang i fremtiden.Tror nok også at man må legge på en 0 på omkostningene for å få denne båten i grei stand.. Her var det mye plukk, og det skjuler seg nok flere feil når man begynner å utrette de som er.. Andre tips??

Det høre ut som du trenger en Albin Delta. Den er 31 fot og forbausende luftig og konfortabel under dekk. I motsetning til mange andre turseilere fyker den lett avsted på svak vind. Jeg seiler min Delta for det meste helt alene.

Var i ca samme situasjon som deg og endte opp med å legge litt mer i båt og kjøpe en Bavaria 32 fra 1997. Sikkert mulig å gjøre noen ok importkjøpt på disse også.

Comfortina er vel en båt i den prisklassen ja. Du burde vel også kunnne få en strøken Maxi 95 av modellen med vindskjerm også for den prisen. I det hele tatt er det en litt vanskelig prisklasse siden man havner midt mellom to generasjoner båter....

Det er en litt vanskelig prisklasse, ja. Vi hadde egentlig tenkt å gå for en ny Bavaria 33, men meningene om hva vi skal bruke penger på er 2 delt, så her går det på kompromisser. Fant denne på Finn.no http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde

Er Deltaen en god båt å bo i også? Synes brønnen og salongen virker litt liten ut i forhold til f.eks comfortina 32 og maxi 95..

Du burde kunne få en Maxi mixer til omtrendt den prisen du har nevnt. Tror at jeg ville kjøpt fra en av de store leverandørene. Prisen er vel på vei nedover for gamle båter iallefall ifølge meglere. Det er jo en hel flåte med nyere brukt som kommer nå om noen få år, men prisen på disse er forløbig litt høy.

Du burde kunne få en Maxi mixer til omtrendt den prisen du har nevnt. Tror at jeg ville kjøpt fra en av de store leverandørene. Prisen er vel på vei nedover for gamle båter iallefall ifølge meglere. Det er jo en hel flåte med nyere brukt som kommer nå om noen få år, men prisen på disse er forløbig litt høy.

Vet du hvor mye denne ligger på i Norge? I sverige ligger liste prisen tett oppunder 500'?

Maxi 95 med vindskjerm er forøvrig drømmebåten, men det er vanskelig å finne pene eksemplarer med vindskjermer som ser originale ut..

Har 95 uten vindskjerm (den er ikke til salgs). Og var ganske sikker på at jeg skulle montere vindskjerm, men jeg har latt det være frem til nå, fordi det er deilig å kunne legge ned sprayhooden og få vidt utsyn. Min kjære og jeg rager ikke mer enn 176-177 cm over bakken, og det er da greit å kunne legge ned sprayhooden for å få se godt fremover. En annen ting som taler for å ikke montere vindskjerm er at passasjen fra cockpit og frem på fordekket er ganke smal på siden av sprayhood/vindskjerm. Skal en ta med seg saker og ting av litt størrelse er det veeeldig greit at det ikke er noen rute / sprayhood i veien.

Finner du en M95 uten vindskjerm og gjerne vil ha skjermen, koster den 15 lapper tror jeg...

Bortsett fra dette er jeg svært fornøyd med 95'en som familiebåt. Den er noe "dorsk" i lite vind, men oppleves alltid som trygg og forutsigbar. Nå har jeg akkurat bestilt nye seil og gleder meg til sommeren når jeg skal få testet de...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg var strålende fornøyd med vår Albin 78 Cirrus og siklet en tid på Albin Nova 33 fot før vi endte med motorbåt. Jeg ville valgt en Nova før Delta, men det går på magefølelse og at den ser mye bedre ut. Novaen er kjent for å seile meget bra...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg hadde 90% sikkert kjøpt en comfortina 32 om jeg skulle handle båt mellom 3 og 400 000.- da får du veldig bra kvalitet og moderne løsninger for pengene og seilegenskapene er spennende , hadde også tittet litt på Rush 97 , mamba og Omega.

Akkurat nå er det ikke spesielt mye båter til salgsi den prisklassen men det fylles nok opp igjen på finn.no etter nyttår engang

Sjekk også scanmar 33. Jeg hadde en slik før, kjempebra båt! for 400 bør det også være muligheter for en Maxi 999 som også seiler bra og er forholdsvis lys og romlslig innvendig. Har seilt begge ganske mye, men endte selv opp med scanmaren da jeg likte cockpiten og skroget bedre.

Jeg synes du hadde valgt deg ut to svært ulike båter å se på.

M95 er mastheadrigget med den enkelhet og robusthet det medfører.

Comfortinaen har brøkdelsrigg med en svært trimbar mast.

Begge er sprøytestøpte, men Comfortinaen har en masse rettede fibre i forskipet for å ta opp krefter.

Jeg kjenner ikke så mye til M95, men jeg ser at den har mange tilhengere.

Comfortinaen er selv etter 27 år en potent båt. LYS 1.14 mot M95 1.07.

Men det er mye seil på den, 60 kvm mot M95 sin 47.

Den seiler på det minste heng, men må reves tidlig.

Ombord i M95 er det relativt ryddig under seilas, men ombord i Comfortinaen er det et salig kaos av tau og hal.

Ser du på en Comfortina, så sjekk forkant av roret for sprekker. Det er et svakt punkt. Sjekk også at innerlineren ikke har vært løs fra båten på ett eller annet tidspunkt. Bortsett fra dette er de bygget som en stridsvogn.

Et annet irriterende punkt er stigekabelen til tavla. Den er alldeles for liten, og skal du ha noe utstyr i båten, må det legges opp ny. Du kan ikke bytte den gamle da den ligger i et rør som er fast i innerliner.

Også er den nesten "jollete" å seile.

Litt gøy egentlig.

Selv om den går mykt og tørt.

Edited by Mulligan (see edit history)

Jeg er enig i at Comfortina 32 og Maxi 95 er veldig forskjellige båter. Comfortinaen er mye livligere å seile, men krever også mer. Om det er den store seilopplevelsen du jakter på er comfortina'en det riktige, men om det er en letthånterbar familiebåt med kjempestor cockpit, campingvogn på sjøen, du er på jakt etter, ville jeg kikket på Maxi 95. Maxi 95 burde også være noe billigere. Det kan fort trenges, tusenlappene løper fort når en begynner å utstyre båten...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Det har vært noen Mixere til salgs tidligere i år (En her i Stavanger). Jeg tror ikke den ble solgt, litt usikker. Muligens dukker det opp en Omega 34 jeg vet om for salg til våren. Har lagt litt av mine erfaringer i erfaringsbasen.

Maxi 95 var for sedat for meg når jeg var på jakt etter båt i ca. samme prisklasse. Ellers vurderte jeg de fleste andre som nevnt av andre.

Det dukker helt sikkert opp masse flotte bruktbåter i prisklassen til våren.

på Scanmar 33 se opp för svajkjöl

I og med du må se opp, er svaikjølen montert høyt oppe. :lol::lol:

Selvfølgelig, se opp for kjente svakheter på de forskjellige modellene. Vil tro at en "kjentmann" er greit og ha med på befaring på rundt 20 år gamle båter. Og da bør også båten besigtiges på land.

Vi sees!

den svajjer, men den henger kvar :wink::smiley:

Kjølen?. :cool:

Men se på First 305, 325 flotte båter. Jeg glemte faktisk Rush 105. Scanmar båtene har godt rykte. Men som Gunga skriver sjekk kjølen. Kjenner 1 som har 345 og

1 som hadde den. Begge er/var fornøyd.

Vi sees!

Takker for utrolig mange bra tips så langt, kom gjerne med flere. Har faktisk begynnt å få såpass mange konstruktive tilbakemeldinger at det er på tide med ett slags flytdiagram for å få oversikten :yesnod:

Kan nok kanskje virke litt spesiellt at jeg har kikket på så 2 vidt forskjellige båter som comfortina 32 og maxi 95, men grunnen er enkel. Har erfaring fra mindre maxi (68, 77 og 84, importerte noen slike fra sverige under studietiden og solgte videre), og har ett inntrykk av at Maxi 95 er minst like forutsigbar, og ingen må komme og si att maxi båtene har dårlig kvalitet. Ser man på bruktmarkedet av 20-30 år gamle båter er det fortsatt mange som er som nye.

Comfortina oppfatter jeg også litt på samme måte, men har ett inntrykk av at cockpitt kan bli litt åpen, og mye tauverk osv som flyter (som skrevet i tidligere innlegg..), så passer dette ikke så veldig bra med 2 barn på under 4 år + innlandsfrue som skal lære seg alt om båtlivet. her mener jeg at jeg vil få mest båtglede ut av en maxi 95 (campingvogn på sjøen :rolleyes: ). Men her har det kommet mange andre bra tips så det er bare å begynne å studere.. Franske båter har jeg aldri viet så mye oppmerksomhet, men det er kanskje på tide, spesiellt i denne prisklassen.

Nyere båter som maxi 999 osv tør jeg ikke kjøpe, da jeg synes de fortsatt er litt dyre, og jeg tror nok at bruktbåt prisene på seilbåt vil få en knekk ganske snart.

For å sammenlikne må man godt over 400' for en maxi 999, mens en ok Maxi 95 med nyere motor, kan man få for ca 260'. Føler att 999 vil falle nesten ned til maxi 95 nivå om ganske få år, da de begge er i samme kategori gamle båter.. Noen synspunkter på dette??