HaHa Svart 11.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 (redigert) Jeg ville kikket på og eventuelt prutet kraftig på denne Wasa 55. Den har vært til salgs et års tid. Ny motor og seil. En litt 'odde' båt, med mye plass på langs. Den har et langt slankt skrog og seiler raskt uten å være et overrigget 'flyvepap'. Redigert 11.Desember.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 Nyere båter som maxi 999 osv tør jeg ikke kjøpe, ................ ser du på denne skall du vare oppmerksam på rodret ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kaftein ØL Svart 11.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 Kjølen?. Men se på First 305, 325 flotte båter. Jeg glemte faktisk Rush 105. Scanmar båtene har godt rykte. Men som Gunga skriver sjekk kjølen. Kjenner 1 som har 345 og 1 som hadde den. Begge er/var fornøyd. De problemene folk prater om når det gjelder svaikjøl på scanmar 33 er noe overdrevet tullprat. Min gamle scanmar hadde "svajkjøl" (grøss, for et stygt ord). Det ordnet vi på to dager. Riktignok ikke noe morsom jobb, men absolutt ikke noe hokus pokus. Skal allikevel være sagt at flere plastverksteder tjener fett på disse opperasjonene. Har hørt om folk som prater om 30-40000 for å utbedre/forsterke svajkjøl på scanmar. Jeg driver tilfeldigvis et båtfirma, så jeg tør våge å påstå at jeg vet ganske godt hva jeg holdt på med da den svajkjølen ble utbedret, og jobben vi gjorde ble veldig bra. At noen kan bruke så mange timer på så lite har jeg liten forståelse for, men mye av jobben består isåfall av demontering og montering av innredning. Vi fjernet teakdørken som var ettermontert i denne båten og skjærte ut hele dørken så vi fikk fri tilgang til hele kjølsvinet og alt som trengtes. Skjærte vel en åpning på ca. en kvadrat i båten og laminerte igjen når vi var ferdig med kjølforsterkningen. Det ble helt strøkent og sparte sikkert flere titallstimer med demontering av dørk. Båten min hadde også flere grunnstøtinger på samvittigheten, bla. en i 7 knop av gamle eier rett i hardt smøgenfjell. Jeg hadde også en i 4-5 knop i fjellet en gagng. Allikevel vil jeg si at man kan sammenligne kjølinnfestingen på en scanmar i mot en hvilken som helst moderne båt, så er det ingen tvil om at den alt i alt er bra. Den har et dypt kjølsvin, som de fleste dyre kvalitetsbåter har, og tåler forbausende mye. 25 år med hard regattaseiling og flere harde grunnstøtinger vitner om en holdbar båt. Synes det er helt greit å ta en todagers reparasjon/forsterkning etter så mye og hard bruk. Eneste feilen med kjølinnfestingen fra båten var ny er rett og slett at den mangler et par-tre bunnstokker som går helt ned i kjølsvinet. Ville ikke latt det med "svajkjøl"-rykte veie noe som helst i forhold til valget av båt, men tror ikke jeg har lest en eneste scanmardiskusjon hvor dette ikke blir tatt opp. Innfesting av ror osv., som er veldig bra på bl.a. scanmar (opplevde rorhavari på en 999 en gang), er mye viktigere enn et rykte om svajkjøl som har oppstått på noen veldig få modeller etter 20-25 års bruk med div. grunnstøinger. De har også en flott utformet cockpit som fungerer kjempebra, både under seilas og i havn. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2007 Maxi 95 er nok ikke førsevalget for de som har seilt noe tidligere, mest pga trege seilegenskaper, men en kan lett forstå at båten appelere med tanke på volum og god plass generelt. En båt som ikke er nevnt er Hero 101 som både i sjø og seilegenskaper langt overgår Maxi 95, men ikke i pris skulle jeg tro. Skulle jeg ha sett etter en båt i denne prisklassen tror jeg Mixer ville ha stått høyt på lista mi. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 comfortina 32 mener jeg å ha hørt at det er et modellbytte som en bør holde seg til. "Modell" og "modell". På et eller annet tidspunkt i 1984 ble den bygget med høyere dørk og sarg i sittebrønnen. Det ga en større akterlugar. Og på et eller annet tidspunkt i 1983 begynte Comfortbåtar å levere den med Selden rigg istedetfor Isomat. Ga trimbar mastefisk og litt tyngre rigg. Ellers ble den bygget uforandret fra 1982 til 1999. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 12.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 (redigert) Har erfaring fra mindre maxi (68, 77 og 84, importerte noen slike fra sverige under studietiden og solgte videre), og har ett inntrykk av at Maxi 95 er minst like forutsigbar, og ingen må komme og si att maxi båtene har dårlig kvalitet. Ser man på bruktmarkedet av 20-30 år gamle båter er det fortsatt mange som er som nye. ...med 2 barn på under 4 år + innlandsfrue som skal lære seg alt om båtlivet. her mener jeg at jeg vil få mest båtglede ut av en maxi 95 (campingvogn på sjøen ). Høres kjent ut dette. For noen år siden kom jeg hjem med min første seilbåt, en Maxi 77, plukka opp frua, som aldri hadde vært ombord i en fritidsbåt før, og fikk henne til å legge til i Pollen i Arendal. Dette var slutten av juli og det var kjukt av båter der. Hun viste ikke hva hun gjorde, så hun hadde ikke noe å være nervøs for. Både 77'en og '95 en er stive underriggede båter som trenger noe vind for å flytte seg og dette er det vesentlige ankepunktet. M.h.p. utseende og stand, så er det 100% avhengig av hva båten har fått av vedlikehold. Min -95 så ut som en dass når jeg kjøpte den, men prisen var deretter. Som deg har jeg to små barn, yngtste fyller 4 i dag og storesøstra er 5. 95'en med stor og dyp cockpit samt et akterdeck de kan boltre seg på, er helt genial for små barn. Vi har et vennepar med en ny Bavaria 32, og de svært misunnelige på cockpiten. På den annen side så slipper jo han med ganske enkel båtpuss, han har ikke noe som skal oppgraders hele tiden. Nå kjenner jo ikke jeg ditt bruksmønster og hva du forventer å bruke båten til, men mitt råd er at du ser deg om etter en båt som ikke stikker så veldig dypt. Når du har to små barn blir det lite svailigging og mye til land, nærmest mulig en badestrand. Hos oss er det undertegnede som er ivrig på båten og frua blir med, men har ikke den samme iver. Da blir det gjerne sånn at har barna det bra, så har hun det bra, og har hun det bra så har jeg det bra. Og barna ... de har det bra så lenge det er er pluss 15 grader eller mer i vannet og det finnes en strand i nærheten. Nyere båter som maxi 999 osv tør jeg ikke kjøpe, da jeg synes de fortsatt er litt dyre, og jeg tror nok at bruktbåt prisene på seilbåt vil få en knekk ganske snart.For å sammenlikne må man godt over 400' for en maxi 999, mens en ok Maxi 95 med nyere motor, kan man få for ca 260'. Føler att 999 vil falle nesten ned til maxi 95 nivå om ganske få år, da de begge er i samme kategori gamle båter.. Noen synspunkter på dette?? Om litt nyere båter vil falle mer i verdi enn litt eldre båter, skal jeg ikke uttale meg om, men generelt tror jeg vi som har eldre båter må innse at vi ikke får så mye igjen for de lenger. Det begynner å bl en del "nye" bruktbåter og de presser selvsagt prisen nedover på de eldre bruktbåtene. Maxi 95 er nok ikke førsevalget for de som har seilt noe tidligere, mest pga trege seilegenskaper, men en kan lett forstå at båten appelere med tanke på volum og god plass generelt. En båt som ikke er nevnt er Hero 101 som både i sjø og seilegenskaper langt overgår Maxi 95, men ikke i pris skulle jeg tro. Skulle jeg ha sett etter en båt i denne prisklassen tror jeg Mixer ville ha stått høyt på lista mi. Tja... 95'en var et klart ønske for meg, enda det var min tredje seilbåt. Imidlertid var jeg klar over hva jeg kjøpte - hadde jeg siktet mot regatta og adrenalinkick i båten, hadde jeg valgt anderledes. Hero 101 var en båt jeg var innom i min prosess, men med to små barn var det et sterkt ønske om to adskilte lugarer. Det er lettere å legge krapylene da... Denne er jo åpen for pruting også, denne får du for 250' uten de store problemene. Med ny motor synes jeg dette er et godt kjøp. Legger du på 30' lapper til får du nye gode turseil, Redigert 12.Desember.2007 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Festina_Lente Svart 12.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 Den Maxien som Hallaron sikter til bør du evt sjekke grundig, har vært tilsalgs lenge og begynte på høy pris. Ville sjekket primært med tanke på fuktskader invendig, samt seil + +. Lå helt uten tilsyn hele ifjor vinter med seil på og sprekk i vindu. Dette bør gjenspeiles i prisen, men er prisen rett, så kan jo det meste fikses. Jeg gikk for en M95 med topp seil, interiør + endel ekstra utstyr fra 1981. Betalte 303' til sammenligning... Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 Se etter nyere motor/rigg/seil/varmer osv. Mye bedre å betale en god del mer for det. Motor - Både og. Motorer i slike båter vi diskuterer her har som regel ikke gått mange timene. Båtene blir vanligvis seilt. Er den ferskvannskjølt kan den gå i mange år enda. Rigg - Løpende vedlikehold. Bytte trinser o.l. Ingen grunn til å se etter en båt med skiftet rigg. Det betyr bare at selgeren har seilt riggen overbord. Seil - Enten har disse båtene en haug utblåste lurver, eller et sett heftige racingseil. Kan fort koste noen kroner. Varmer - Spanderte 1600.- på å bytte alt som leet seg i Wallasen. Er som ny. Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 12.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 En Diva 39 eller en Diva 35 ville jeg ha vurdert, for det prisleiet det her er snakk om. Det hører selvsagt til saken at jeg ikke har seilt så mye i Maxi 95. En Diva trenger definitivt ikke være i noe dårligere stand enn eks. en Maxi. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 Motor - Både og. Motorer i slike båter vi diskuterer her har som regel ikke gått mange timene. Båtene blir vanligvis seilt. Er den ferskvannskjølt kan den gå i mange år enda. Ikke timene som dreper motorene, dårlig vedlikehold, rust. Rigg - Løpende vedlikehold. Bytte trinser o.l. Ingen grunn til å se etter en båt med skiftet rigg. Det betyr bare at selgeren har seilt riggen overbord. Riktig det løpende vedlikehold er viktig. Men sjekk riggen grundig. S rigger varer skjelden lenge. Sjekk hvordan båten er riggen. Seil - Enten har disse båtene en haug utblåste lurver, eller et sett heftige racingseil. Kan fort koste noen kroner. Seil er kostbart ofte 10-20% av kjøps-summen. Alt avhengig av kvalitet. Varmer - Spanderte 1600.- på å bytte alt som leet seg i Wallasen. Er som ny. Ikke alle er fingernemme. En Diva 39 eller en Diva 35 ville jeg ha vurdert, for det prisleiet det her er snakk om.Det hører selvsagt til saken at jeg ikke har seilt så mye i Maxi 95. En Diva trenger definitivt ikke være i noe dårligere stand enn eks. en Maxi. Diva båtene er morsomme, litt den rake motsetningen til M95. Bra med fart og spenning. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
tomeriks Svart 13.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Takker igjen for mange gode tilbakemeldinger. Tror jeg heller litt mer over på familievennlige båter, fremfor regattamaskiner/gode seilere. Hva tror dere om denne?? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=7&tot=44 Fin seiltur hjem også :-) Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Eller denne. Ny motor. Rush 97 Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Mulligan Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Hva tror dere om denne??Fin seiltur hjem også :-) Egentlig en mastheadrigget versjon av Comfortina 32. Bortsett fra rigg og noen innredningsdetaljer er de like. Nedgang til to små akterlugarer helt akter. Du må klatre over sofaen for å komme til køya i forpigg. Det enorme stuerommet på Comfortinaen mangler. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Rush' en har nye seil og ny motor - skal du bytte det på en annen er det 100+30 lapper.... Det var veeeldig mye utstyr på den comforten, om alt er i orden er det bra, ellers er det mye å fikse på. Gammel motor trekker ned på Comforten - og det sto vel heller ikke noe om at det var nyere seil på den.... Hadde gått for Rushen tror jeg du får den sikkert for 300' nå som det er vintertid... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Mouche Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Eller denne. Ny motor. Rush 97 Båten er fra 1983 og den "nye" motoren er fra 1995. Den gamle motoren varte i 12 år, den "nye" motoren blir nå 13 år gammel. De "nye" seilene er allerede 5/6 år gamle. Tiden går fort? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nefertiti Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Comfortina er vel vel så utstyrt som eksemplene over, pga. seilegenskapene (riggen) ville jeg gått for Comfortina framfor Comfort. Comfortinaen vil jeg også mene er mer "kurant" (lettere å evt. selge). Separat inngang til akterkabin (Comfort/Maxi 95) kan vel sees på som en fordel eller ulempe alt ettersom. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Båten er fra 1983 og den "nye" motoren er fra 1995. Den gamle motoren varte i 12 år, den "nye" motoren blir nå 13 år gammel. De "nye" seilene er allerede 5/6 år gamle. Tiden går fort? Rushen kom vel med 2-sylindret 18 hk og saltvannskjølt. Så her har eieren oppgradert til ferskvanskjølt 3-sylindret på 27 hk. En slik 3GM Yanmar går lett 12 år til. Og motoren er i god stand den, for dette er min gamle båt. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
tomeriks Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Lenge siden jeg startet denne tråden.. Har fortsatt ikke kjøpt noen seilbåt. Er helt i den siste besluttningsfasen nå, og mener at Mamba 29 er den båten som vil gi oss mest for pengene.. Den er stor og romslig og godt utstyrt. Men; Har hørt at båten legger seg over ved stilleliggende (legger seg på skjeve).. Er det noen her med reel erfaring med dette?? Og hvor ille er det egentlig?? Er også åpen for andre synspunkter om denne båten.. På forhånd takk for gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Har tidligere hatt en Mixer - herlig båt , men den kom i flere versjoner, de mest solgte var cruiser og racing versjon. Min hadde såkalt "exclusive" innredning og racing rigg med "lensespetakler" racing riggen med lensetaklene var effektiv men ganske komplisert . Hadde nok gått for en standardrigg for cruising. Synes Mixeren var den beste båten fra den perioden, men den ble visstnok for dyr å produsere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.