Jump to content

Manuelt ankerspill, hvor kjøpe, hvordan lage?


Hekksjø

Recommended Posts

Hallo, særlig Poseidon, men også alle dere andre!

 

Med nybegynnerkunnskaper og sterkt begrenset budsjett "scanner" jeg for tiden baatplassen-tråder og alle slags kataloger for å finne ut mest mulig om solide, lettbrukte og samtidig rimelige opplegg for anker og ankring, gjerne både forut og akter.

 

Båten er en fritidssjark som noen før oss i eierrekka har "hjemmebygd" på et tjukt og solid MOB-båt-skrog (halvplaner). Tradisjonell "lay-out" med bakken noe høyere enn hoveddekket, styrehus litt foran midtskips og stort, selvlensende arbeidsdekk akter. Ca. 90 cm fra arbeidsdekk og opp til håndrekkene. WA-opplegg så det går an å gå (og f.eks fiske fra) begge sider av styrehuset. Ikke badeplattform (ialfall foreløbig).

 

Nevner Poseidon spesielt fordi jeg tror han var den som nevnte noe om manuelt ankerspill i en gammel tråd - og som jeg oppfattet det: ikke å forveksle med manuell ankervinsj.

 

Finnes manuelt ankerspill? Lar det seg kjøpe? I tilfelle hvor? Er det lett å montere? Virker det greit i praksis? Er det laget for kjetting eller tau? Avsynger det shanties når man bruker det, eller må man synge selv?

 

Praktiske og økonomiske fakta: Idag finnes ombord en paraplydregg i et gammalt tau, som ikke ser ut til å være så innmari langt. Vi har neppe råd til elektriske systemer pr. idag.

 

Jeg trenger gode råd, folkens!

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du skriv ikkje kor stor båten er, eller kor ofte du skal ankra, eller om du blir aleina ombord (når ankeret skal opp).

 

Dersom du skal ankra under krevande tilhøve og/eller forlata båten er det kjetting som gjeld.

 

Eg har hatt manuelt ankerspel. Det tek så lang tid å "nikka" kjettingen opp, at eg pleide dra mesteparten opp med handamakt, og berre bruka spelet når sjølve ankeret forlot botn. Ankeret var på 10 kg.

 

Dersom båten ikkje er lengre enn 25-30 fot og de er to ombord. (ein til å kjøyra framover mens ein halar opp greiene)

rår eg til å kjøpa ein 10 kg brucekopi (anker), 50 m 6-8 mm kortlenka kjetting og laga til eitkvart som gjer det lett å "parkera" kjettingen på fordekket når du trekk den opp. Då er det lett å ta seg ein pause i halinga.

 

Det skader ikkje å kjøpa eit par solide arbeidshanskar òg.

 

Det er skreve mykje om kopiankre. Kjøper du eit slikt så gi det nokre solide slag med ei slegga før du brukar det...

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Takk for rådene, Ask!

 

Glemte størrelsen, ja: 22 fot, 6,50 meter.

 

Vi vil nok vanligvis være minst to ombord, men det kan jo være et sikkerhetspoeng i å gjøre mest mulig klart for "enmannsbetjening". Med økende erfaring tipper jeg lysten til å ta seg en tur, f.eks. for å se om fisken biter, kommer til å inntreffe oftere og oftere, selv om det ikke er påhyrbart mannskap i nærheten.

 

Ellers regner jeg med at ankring blir mest aktuelt de gangene noen ønsker å gå i land på en naturskjønn holme. Det er mange sånne i ytre Oslofjord.

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...