Jump to content

Samme type veivlager på Sabb G og 2G?


kritrov

Recommended Posts

Så vidt jeg kan se av manualene er lagrene på G'en mellom veiva og veivhuset av typen SKF 32211, og lageret mellom veiva og veivstanga av typen SKF 31 53 93. Dette er rullelager som burde gå an å få tak i andre plasser enn hos Sabb, og sannsynligvis til en rimeligere penge. Ta en titt på denne fila. På 2G'en er det vel stort sett bare lagerskåler hele veien på veiva.

 

SKF-lager kan du kjøpe hos E.Lund Maskin eller hos SKF norge

 

Det kan være at SKF har endret delenummer på disse lagrene. Dersom du har anledning til det, kan du jo ta bilde av de gamle lagrene og sende dem i en mail til SKF sammen med delenumrene fra Sabb-manualen og beskrive hva de skal brukes til.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post

Mente det var to lagerskåler brukt til veivlager på denne motoren. Har ikke de gamle lagerne selv, da jeg kjøpte en hel masse deler, som skal settes sammen til en motor, og lagrene manglet. Har stempelene med veivstang, men mangler lagrene som fester veivstangen til veivakselen. Sendte mail til Sabb der han bla. skrev dette:

 

Du har nok en motor type H – 6-8 hk -der er det delt veivlager av en ganske tykk type.

 

Vi er utsolgt av dette lageret for tiden-uvisst om når vi kan levere.Leverandøren er nedlagt,- så vi må finne ny leverandør.

 

Har lager i overmåls type- + 0,5 mm. Men da må du slipe veivakslingen.Pris på dette lageret (art nr.006731) er 1030,-+ mva.

Redigert av kritrov (see edit history)
Link to post

Hmmm - I boka for Sabb H står delebetegnelsen 3G32F. I deleboka til Sabb 2G heter samme delen med gammel betegnelse S1-3G32Fb. Artikkelnummeret de viste til (006731) er ikke det samme som står i 2G-boka (006730), så jeg antar det her er snakk om forskjellige deler. Spurte du Sabb om dette?

 

Skal tro om det ikke lar seg gjøre å støpe slike lagre i kvitmetall, eller en annen egnet blanding. Jeg skal jaggu studere lagrene mine å se om det er skåler som går an å støpe i. Kunne vært morsomt å prøvd noe slikt?

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post

Spurte ikke Sabb om det nei. Har aldri tatt trukket et stempel på en Sabb, men på de andre motorene jeg har gjort det med, så har det altid hvert to lagerskåler til veivlager. Mener at det er samme stempel og stempelstang på 10hk og 22hk, så da bør vel veivlagerne være like også?

Sabb type H er vel ikke den samme motoren som type G?

Link to post

Nei - H har ikke rullelagere i veiv og ramme slik G har. H har dessuten mindre slaglengde 90 mm i motsetning til G'ens 120 mm. Om du vil studere forskjellene kan du laste ned bruk og delebøkene hos Sabb.

 

Tror nok Sabb med god grunn har gitt disse delene ulike artikkelnummer. Dersom delene kunne brukes om hverandre ville de nok hatt samme delenummer. En gang i tiden, - når disse motorene var i annenhver kystfiskebåt og du fikk Sabb-deler på samvirkelaget, må det jo ha vært viktig for Sabb å ha et ryddig delesystem. Både med tanke på deletilgjengelighet og hurtig ekspedisjon.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post

Takker for svar. Ble litt misforståelser når han fra Sabb sa at jeg hadde en Type H 6-8hk. Da trenger jeg et "to radig rullelager" ut i fra Sabb boken jeg har så må jeg visst demontere hele veivakselen for å skifte dette lageret, kan dette stemme?

kom til å tenke på at dersom det ikke er to lagerskåler slik som jeg trodde, så er det godt mulig at dette lageret sitter på veivakselen allerede, det må jeg undersøke når jeg får anledning til det.

 

Kristoffer

Link to post

En-sylindret type G har rullelagret veiv. Både ramme og rådelager er rullelager. Veivakselen må deles for at rådelager skal kunne skiftes. Dette er ingen jobb for amatøren og krever spesialutstyr og kunnskap.

 

To-sylindrede Sabb har meg bekjent glidelagret og trykksmurt veiv, men må legge til at jeg egentlig bare har kunnskaper om en-sylindret type G.

Link to post
Jeg trodde rådelager til G motoren ikke var å få tak i lenger nesten?

 

Ut i fra mailen jeg fikk fra Sabb så har de rådelager til type H, er usikker på om de har til type G også.

Rammelager er gått ut av produksjon, og skal du kjøpe dette nytt, så må du skifte hele veivakselen, som koster den nette sum 9010,- + mva dette er lagervare hos Sabb.

Redigert av kritrov (see edit history)
Link to post
  • 5 år senere...

Hei tar opp tråden med de lagrene til en 10hk sabb type g, da jeg sitter I den båten med rådebank :smiley: . Er det noen som har noe mere info om det er mulig å få tak I lagrene til hele veiva? Å om bolten som holder rådelageret er bare å presse ut, eller om skinkene må dras fra hverandre?Håper det er noen som kan hjelpe meg med noen svar..... :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...