Jump to content

Noen som vet om VP TAMD40 har aluminium topp ?..hvilken frostvæske


Fusebox

Recommended Posts

jeg hadde en MD40 i 18 år. Den var det vanlig frostvæske på. Du kan være rimelig sikker på at det er støpjern.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter "Blåtind" frostvæske, kjøpt på Ergos. Denne er blå av farge og har påskrift på etiketten kan den kan benyttes for både bensin og diesel motorer og at den er godkjent for bruk på motorer med aluminiums topper. Skulle vel derfor passe for de fleste!

 

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Rød er longlife silikatfri frostveske som er godt egnet for motorer med alutopper men selvfølgelig også egnet til de gamle grønne i støpejern . Ved bytte fra blå/grønn til rød er det veldig viktig at det skylles med masse vann slik at det ikke er rester av blå/grønn i systemet før man fyller opp med rød. De to typene reagerer med hverandre og lager avleiringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket gjennom det jeg fant hos VP og her på dokument arkivet, men der var den ingen henvisning til hvilket material i topp. Har du en link jeg kan titte litt på ?

 

/Are

 

Hvis det var her du var hos VP, fant jeg iallfall en owners manual-pdf:

 

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...erators_manual/

 

Og her er det en oversikt over produktblad-pdf'er for en hel haug motorer:

 

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...engine/inboard/

 

Bl.a. ligger TAMD40B der.

 

Og fra dens pdf-fil, sitat: "The engine block and cylinder head are made of cast-iron."

 

Håper dette hjelper deg videre.

 

Mvh Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...