Fusebox Startet 11.Desember.2007 Del på Facebook Startet 11.Desember.2007 (redigert) Hei, I forbindelse med DENNE TRÅDEN så lurer jeg på om noen vet om toppen til TAMD 40A er av støpejern eller aluminium. Om den er av aluminium, bør man vel da bruke RØD frostvæske som det fremkommer av tråden over ? /Are Redigert 11.Desember.2007 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Øya Svart 11.Desember.2007 Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 Mener på at denne er av støpejern. Byttet en for mange år siden. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 11.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 Tung som F*, eller lett som en fjær ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 11.Desember.2007 Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 jeg hadde en MD40 i 18 år. Den var det vanlig frostvæske på. Du kan være rimelig sikker på at det er støpjern. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 11.Desember.2007 Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 støpejern! Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Er det da hipp som happ, rød eller blå frostvæske ? Ellers takk for info :-) /Are Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 kan bruke begge deler mener jeg . vet om 40 motorer som går på blå hvertfall. jeg hadde tatt blå , for den er billigst å bytte ut :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Jeg benytter "Blåtind" frostvæske, kjøpt på Ergos. Denne er blå av farge og har påskrift på etiketten kan den kan benyttes for både bensin og diesel motorer og at den er godkjent for bruk på motorer med aluminiums topper. Skulle vel derfor passe for de fleste! mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekksjø Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Sjekka nettopp i Volvo Pentas produktblad (VP har lagt alt sånt ut på nettet). Jorg-1 har kjemperett: Støpejern! Gompe Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Jeg kikket gjennom det jeg fant hos VP og her på dokument arkivet, men der var den ingen henvisning til hvilket material i topp. Har du en link jeg kan titte litt på ? /Are Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond C Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Aliminiumstopp eller ikke, er det avgjørende for blå eller rød frostvæske ? Jeg har en VP MD21b, med aluminiumstopp, som har vært produsert siden tidenes morgen, nesten. I alle fall før det fantes rød frostvæske ? Min har i alle fall gått med blå væske lenge nå, uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Rød er longlife silikatfri frostveske som er godt egnet for motorer med alutopper men selvfølgelig også egnet til de gamle grønne i støpejern . Ved bytte fra blå/grønn til rød er det veldig viktig at det skylles med masse vann slik at det ikke er rester av blå/grønn i systemet før man fyller opp med rød. De to typene reagerer med hverandre og lager avleiringer. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekksjø Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Jeg kikket gjennom det jeg fant hos VP og her på dokument arkivet, men der var den ingen henvisning til hvilket material i topp. Har du en link jeg kan titte litt på ? /Are Hvis det var her du var hos VP, fant jeg iallfall en owners manual-pdf: http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...erators_manual/ Og her er det en oversikt over produktblad-pdf'er for en hel haug motorer: http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...engine/inboard/ Bl.a. ligger TAMD40B der. Og fra dens pdf-fil, sitat: "The engine block and cylinder head are made of cast-iron." Håper dette hjelper deg videre. Mvh Gompe Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 13.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Hei, Den første linken i forrige melding var den jeg manglet. Tusen takk ! /Are Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.