Jump to content

Ny båt Skilsø 33


Blue_Dragon

Recommended Posts

Takk for utfyllende svar!

 

Henter du båten sjøveien? Er vel ikke den beste tiden værmessig....

 

Når, jeg sier når, vi skal oppgradere er det en aktuell båtstørrelse 30-35 fot. Sannsynligvis blir det en med kalesje i og med at båtene blir tat på land her i Kr.sand. Problemet er at vi er 5 i familien, ikke mange båter som har fem faste sengeplasser. Ja i tillegg til båtplass og lommebok....

 

Hyggelig at du velger lokale håndtverkere nok en gang! Flott du får bra oppfølging og blir levert iht avtale, ingen selvfølge i dag!

 

 

 

 

secao 1030, fin med 5 faste sengeplaser

Link to post

Jeg ser at du skal have en D4-300 i båden. Jeg har selv en D6-310 og har siddet og set lidt på forskellen. Boring mm. er jo den samme men der er to cylindre færre, så samlet slagvolumen må jo nødvendigvis være 50% mindre i D4'ern. Alligevel har de næsten samme ydelse - og så vejer D4'eren jo en cirka 100 kilo mindre, og det skader jo ikke.

 

Når ydelsen er den samme med markant mindre motorvolumen må det jo betyde, at der trækkes flere HK pr. cylinder ud af D4'eren. Kompressionen er den samme. Så det må være kompressoren, der er forskellen eller hvad?

 

En amatør-betragtning er at holdbarheden på D4'eren er mindre end på D6'eren når den skal yde så meget mere pr. cylinder. Men det er måske en myte?

 

Er der nogle motorkyndige, der har en holdning til dette?

 

 

Andy

Link to post
Flytter informasjonen over ny-båten over i en ny tråd...

 

I morgen skal motoren monteres. Båten er ferdig om 4 uker.

 

Still gjerne spørsmål

 

Jeg skjønner godt at du er spent nå kun få dager før du får båten levert fra Skilsø Baatbyggeri. Jeg var selv i samme situasjon for snart fem år siden. Da ventet jeg på min nye Skilsø 2003-modell som jeg hadde kjøpt ny. Jeg valgte en 33 FB med KAD 300 motor.

Jeg var flere ganger på plass i Arendal for å følge med på byggingen av båten. Jeg var alltid velkommen. I tiden etter at jeg fikk Skilsøen hadde jeg også god kontakt med Skilsø, og servicen var upåklagelig. Jeg ønsker deg lykke til med ny båt.

Link to post

Major Andy: kompressoren har ingenting med antall hk på D4 og D6. Kompressoren gir bare dreimoment i lavt turtall - den virker opp til 2000 rpm der turboen overtar. D4 er 4 sylindret versjon av D6 - det meste er likt

 

D4 300 har bla ny turbo og ny topp med bedre kjøling. Lurer litt på om den er i familie med D6 435.

 

At VP har endret turbo og topp gjør at jeg ser det som lite fornuftig å chiptune D4 260 - selvom det hevdes at de kan gi 300 hk om man gjør det (det står om chip tuning i Båtmagasinet siste utgave)

Link to post
  • 2 uker senere...

Båten ble prøvekjørt nå på fredag og det så veldig bra ut.

 

Det er et vanvittig fint håntverk på trearbeidet som er utført.

 

Motoren passet båten veldig bra med en enorm akselrasjon og topfart var i overkant av 33 knop. Båten gikk også veldig fint og stabilt i vannet.

 

Har desverre ingen bilder enda da han som skulle ta disse under byggeprossene ble syk, og vi glemte våre kamera på kjøkkenbordet i Kristiansand. Heldigvis så fikk vi låne kamera i fra Skilsø, men det tar noen dager før bilder kommer.

 

Jenta vår på 18 måneder sier Båt Båt nøn nøn hele tiden nå.

Link to post

Gratulerer med ny lekker båt :yesnod: Skjønner godt at det er morsomt å overta en slik båt. Lykke til med nyervervelsen.

 

Har dere rett aksel eller drev med mellomaksel?

 

Så vidt jeg vet er mellomaksel og drev kun aktuelt i Skilsø 33 Sport, der akterkabinen gjør at motoren ikke kan plasseres bak. Med 33 knops toppfart tipper jeg at Blue_Dragon har vanlig drev-installasjon med motoren plassert akter (under akterdekket).

Hilsen hos

Link to post

Også tillykke herfra med ny båd! Der er sket en vis udvikling fra min 2002-model :yesnod:

 

Er det løsningen hvor pantryet er i BB side og køkkenbordet er "forlænget" helt hen til vindueskarmen - altså modellen uden "co-pilot-sæde" i BB side?

 

Og er der bord eller dobbeltkøje for?

 

Fin løsning med ankerspillet gennem badeplatformen. Spillet sidder så bag den BB luge på agterplatformen?

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

FB har samme løsninger inne. Det er dog en del valg man kan gjøre selv.

 

Båten er kontinuerlig utviklet de siste årene.

 

Vi har valgt copilotsete for å ha seter i fartsretningen samt dobbeltkøye forran. Pantry er spesielt laget til denne båten for å få inn et 80l kjøleskap.

 

Når det gjelder "spillet" så sitter det helt til høyre i BB luge. Ser riktig fint ut denne ankervinsjen.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...