Jump to content

Fotos fra en liten tur på Oslofjorden idag.

opus

Recommended Posts

Det er fint med så gode dager som i dag på fjorden. Dette har gjort det mulig å få en god gjennomgang av radar og MARPA.

oslofjorden21sept2008a.jpg

Mange koste seg på fjorden i dag. Det er forresten lenge siden jeg har opplevd så mange som ikke bryr seg om å følge de mest elementære sjøveisreglene. Dette gjelder både ved innhenting og vikeplikt. Det er vel slik at mange lystbåtførere oppfatter sjøen som det siste "fristed" og vi vil kanskje aldri få felles oppfatning av hva som er sjøveisregler. Jeg har de siste årene blitt mer og mer defensiv på sjøen - og det er åpenbart at dette virker for meg. Min erfaring er at mange har problemer med å trekke gasshendelen tilbake og redusere turtallet.

oslofjorden21sept2008b.jpg

Det var endel dis på fjorden i dag - men åpenbart at mange storkoste seg. Jeg syntes at det flotte været i dag innbyr til å ta det med ro på fjorden. Jeg seilte omkring time etter time i 4 - 5 knop.

oslofjorden21sept2008c.jpg

Dette er østsiden av Bile rett utenfor Son. Jeg synes det er rart at ikke flere besøker øya på slike fine dager. Kajakkpadlere var faktisk i flertall på øya.

oslofjorden21sept2008d.jpg

Hyggelig å treffe så mange båter i Bevøysundet. Her er de fleste påpasselige med å følge sjøveisreglene.

oslofjorden21sept2008e.jpg

I Sonsbukta var det i dag store flokker med gjess.

E linje mellom Færder fyr og Torbjørnskjær fyr er nok ganske passe. Så er det Skagerrak sønnafor. Og Hankø er klart i Oslofjorden

Ok da er dette innfor linjen.Denne båteieren hadde med spann og skulle nok kikke etter sopp. Mye gammel skog på mange av øyene her på Hvaler . Kantarell er vel favoritten til folk flest. Den er lett å kjenne , smaker godt og kan plukkes sent på høsten. Sopp i sauser eller som stuing smaker jo godt.

p9220734vp8.jpg

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)

Havgaapet, jeg blir imponert over bildene dine. Hva slags kamera og/eller instillinger bruker du når du laster opp bilder?

Har lastet opp noen bilder selv. For det første virker mine bilder "blassere" i original, samt at de blir litt kornete når jeg skal krympe dem.

Siden jeg ikke er spesielt fotografisk bevandret kjører jeg mitt Canon 300D m/efs18-55 linse på "grønn" innstilling. Mulig det er der feilen ligger. Kanskje du skulle stikke innom hyttebrygga en gang og kjøre ett lite kurs :wink:

Hei

Grensen mellom Indre og Ytre Skagerrak går fra omkring Arendal og over til Skagen. Indre Oslofjord dekker området fra Oslo havn og ut til og med Drøbaksundet. Ytre Oslofjord dekket tidligere kysten av Vestfold og kysten av Østfold og ble avgrenset i nord av Drøbaksundet. Vi har nå byttet ut Ytre Oslofjord med Kysten av Østfold og Kysten av Vestfold. Kysten av Vestfold gir forholden i den vestlige delen av Ytre Oslofjord, mens kysten av Østfold gir forholdene på østsiden av Ytre Oslofjord. Delelinjen kan tenkes trukket som en midtlinje gjennom området fra omkring nord til omkring syd.

Kristen Gislefoss

• 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

oslofjorden20juni2009a.jpg

Jeg synes at antallet RIB-sfarier har tiltatt på fjorden i sommer.

oslofjorden20juni2009b.jpg

Et lastefartøy i det fjerne...

oslofjorden20juni2009c.jpg

Men CPA og TCPA tryder på at det innen kort tid vil passere ganske nær. På tid med kursendring.

oslofjorden20juni2009d.jpg

Godt å kunne overvåke det hele også ved radaren.

oslofjorden20juni2009e.jpg

Det er enda en stund til badetemperaturen blir komfortabel i fjorden.

oslofjorden21juni2009a.jpg

På en liten tur på fjorden i dag observerte jeg denne flotte seilbåten. Den falt godt i min smak.

oslofjorden21juni2009b.jpg

Like ved Son, litt sør-vest ligger øya Bile. Her er noen utsnitt fra øya. Først teltcampere som har reist til øya.

oslofjorden21juni2009c.jpg

Her utsnitt av nord-østre del av øya.

oslofjorden21juni2009d.jpg

Her utsyn sørover. I bakkant sees Gullholmen fyr. Mye båter i området i dag.

oslofjorden21juni2009e.jpg

I sundet seilte en fritidsbåt ganske hurtig og lagde krappe bølger.

Merk dere Color Line i bakkant som seiler sørover i 21 knops hastighet.

oslofjorden21juni2009f.jpg

Her har vi et medlem av BP som også besøkte Hortentreffet. Hyggelig å se hvordan barna koser seg.

oslofjorden21juni2009g.jpg

Motorene måtte få litt fart idag. Her er vi midt utpå fjorden i 26 knop, turtall på begge motorer 3400 RPM (ikke målt med tachometer).

• 3 måneder senere...

Siden det var så fin sol fra klar himmel i ettermiddag tok jeg en liten tur rundt øyene her inne i indre Oslofjord. Ved Festningskaia lå denne brasilianske jolla (er dette en såkalt fregatt?):

dsc02993.jpg

Tok en tur innunder baugen. Imponerende høy og smal:

dsc02989.jpg

dsc02990.jpg

For å stoppe rotter var disse tredd inn på trossene:

dsc02987.jpg

I hjemmehavna i Frognerkilen har jeg stadig vekk fjærkre av denne sorten på besøk. Pene fugler, men ikke spesielt vennlig innstilte. De er svært bestemte når de ligger og venter på en brødbit eller to. Noen ganger vil de ikke flytte seg, og da må de jages bort så man kan få startet motoren og bakket ut. Da blir det mye hvesing og flaksing:

dsc02975.jpg

Alle bilder er tatt med mobilkamera, så kvaliteten er ikke så bra.

• 2 uker senere...

Fikk tid til en liten båttur her inne i Oslo-bassenget før nattevakt i dag. Knipset noen bilder med mobilen. Sol fra blå himmel og helt vindstille. Litt kjølig i åpen båt på denne årstiden når farten kommer opp mot 30 knop, men til gjengjeld har man fjorden for seg selv, da!

Kontainerskip på vei ut fra Ormsund Containerterminal. I bakgrunnen sees Ormøya og Malmøya.

dsc03009.jpg

Noen av Oslo Havns båter som ligger ved Sjursøya. Brannbåten til høyre:

dsc03012.jpg

Flere av Havnevesenets båter:

dsc03013.jpg

I Oslo Havn sin Marina på Sjursøya ligger det tre slike ribber. Ca.30 fot lange og med 3X225 utenbordshester. Regner med at dette er beredskapsbåter som kan brukes ved ulykker etc:

dsc03015.jpg

Seilbåt ved Sjursøya:

dsc03018.jpg

Litt av siloanlegget på Sjursøya:

dsc03019.jpg

Danskebåten bakker ut fra plassen sin før avreise. Et velkjent kulturbygg med omstridt design sees i bakgrunnen:

dsc03022.jpg

DFDS har snudd og er på vei ut, så da er det bare å passe seg. Oppe i åsen til høyre og venstre bak skipet sees Ekebergrestauranten(til venstre) og den gamle Sjømannsskolen.

dsc03023.jpg

Kongen sin båt ved vinterplassen foran Oslo VTS (rødt bygg i bakgrunnen til høyre):

dsc03024.jpg

Cruisebåtterminalen med litt av Akershus Festning i bakgrunnen:

dsc03028.jpg

En båt som forårsaker lange tråder her på BP. Her i havnepolitiets marina:

dsc03030.jpg

En del av event-/partybåtene ved Rådhuskaia har fått vinterburka:

dsc03032.jpg

Denne trawleren har ligget ved Aker Brygge i sommer. Er ikke denne helt lik Astor?:

dsc03036.jpg

Vinterhavna på Aker Brygge begynner å bli full:

dsc03037.jpg

Hekksjøterrorist:

dsc03039.jpg

Avsluttet turen med å fylle 136 liter bensin til kr.1904,- på Fjordkiosken på Lindøya. Selvom det står "åpen" på skiltet har kiosken nå vinterstengt, men selvbetjeningspumpene funker:

dsc03008.jpg

Redigert av FredrikW (see edit history)

I dag ble det nok en båttur i knall høstsol. Denne gangen var planen å fiske litt. På vei ut Frognerkilen fikk jeg øye på en båt som lå svært dypt med hekken. Svingte bort og la til ved brygga for å se nærmere på saken. Da jeg kom ombord og løftet på en luke i dørken så jeg at begge(!) motorene sto halvveis under vann.

En slik lekkasje kan vel fort bli verre jo dypere lekkasjestedet kommer, siden vanntrykket øker med dybden. Jeg har ingen lensepumper ombord som ikke er fastmontert, så jeg kalte opp Redningsskøyta. De lå på Borgen, men la umiddelbart turen innover til Oslo. Avtalte at jeg skulle bli på stedet til de kom, for å følge med på vannlinjen. Hvis lekkasjen hadde forverret seg ville de gitt full gass innover.

Hva tror folket kan ha gått galt her? Båten hadde drev, og det er vel muligheter for vanninntrengning den veien. Eller er skroggjennomføringer eller at en slange har begynt å lekke mer sannsynlig? Da vi kom tilbake fra tur etter 2 timer lå fortsatt Stormbull der, og det så ut til at også eieren hadde kommet. Da hadde jeg ikke lyst til å tøffe bort for å spørre om årsak. Regner med at dette ikke helt var den sesongavslutningen han hadde håpet på. Kjipe greier...

Ligger dypt med hekken og baugen i været:

tung_i_hekken_1.jpg

tung_i_hekken_2.jpg

tung_i_hekken_3.jpg

tung_i_hekken_4.jpg

Stormbull kommer og legger til.

hjelpen_kommer.jpg

fendring_klargjoeres.jpg

legger_til.jpg

fortoeyer.jpg

Saken diskuteres:

saken_diskuteres.jpg

Lensing startes:

lensepumpe_klargjoeres.jpg

inspiserer.jpg

starter_lensing.jpg

lensing.jpg

Redigert av FredrikW (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...