-Matros- Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 roaldbj: går color fantasy i 20 knop? Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Hilmar 2 Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Det er ikke noe problem for den, Akkurat nå går den med 20.9 knop Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Mouche Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Her ser vi Color Fantasy i 20 knop passere et lasteskip i 10 knop. Dette er vel i et såkalt "trangt farvann" hvor alle vi andre har vikeplikt for nyttefartøy, så han trenger vel å holde sikker styrefart? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
roaldbj Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Det er fint med så gode dager som i dag på fjorden. Dette har gjort det mulig å få en god gjennomgang av radar og MARPA. Mange koste seg på fjorden i dag. Det er forresten lenge siden jeg har opplevd så mange som ikke bryr seg om å følge de mest elementære sjøveisreglene. Dette gjelder både ved innhenting og vikeplikt. Det er vel slik at mange lystbåtførere oppfatter sjøen som det siste "fristed" og vi vil kanskje aldri få felles oppfatning av hva som er sjøveisregler. Jeg har de siste årene blitt mer og mer defensiv på sjøen - og det er åpenbart at dette virker for meg. Min erfaring er at mange har problemer med å trekke gasshendelen tilbake og redusere turtallet. Det var endel dis på fjorden i dag - men åpenbart at mange storkoste seg. Jeg syntes at det flotte været i dag innbyr til å ta det med ro på fjorden. Jeg seilte omkring time etter time i 4 - 5 knop. Dette er østsiden av Bile rett utenfor Son. Jeg synes det er rart at ikke flere besøker øya på slike fine dager. Kajakkpadlere var faktisk i flertall på øya. Hyggelig å treffe så mange båter i Bevøysundet. Her er de fleste påpasselige med å følge sjøveisreglene. I Sonsbukta var det i dag store flokker med gjess. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Jeg er litt usikker på hvor grensene går for Oslofjorden. Dette er i alle fall et bilde fra ferjeseilasen ut til Hankø Fjordhotell i ettermiddag i strålende vær. Sikkert mange som har flotte bilder fra dette området, bl.a. fra Bloksberg? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Jeg er litt usikker på hvor grensene går for Oslofjorden. E linje mellom Færder fyr og Torbjørnskjær fyr er nok ganske passe. Så er det Skagerrak sønnafor. Og Hankø er klart i Oslofjorden Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Superkul Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Det ligger et tynt lag med snø her nå er vel borte i morgen håper jeg.. snø???????? det står du bor her i fredrikstad er det lokale snøbyger hehe her er det 12 gr i skrivende stund kl 23.50 og til mandag er det høstferie og da skal vi på båtur håper været holder seg høsten foreløpig har jo vært bedre en sommern tilsammen Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
horg Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 Ikke usannsynlig at det var snø i Fredrikstad 13.12.07 kl. 01:30 Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 min jæ&%#¤"#&% forban&%¤&%## %&/&¤%¤#¤ idiot haha kan jeg ha vært trøtt ??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
vanntrivsel Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) E linje mellom Færder fyr og Torbjørnskjær fyr er nok ganske passe. Så er det Skagerrak sønnafor. Og Hankø er klart i Oslofjorden Ok da er dette innfor linjen.Denne båteieren hadde med spann og skulle nok kikke etter sopp. Mye gammel skog på mange av øyene her på Hvaler . Kantarell er vel favoritten til folk flest. Den er lett å kjenne , smaker godt og kan plukkes sent på høsten. Sopp i sauser eller som stuing smaker jo godt. Redigert 26.September.2008 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Havgaapet, jeg blir imponert over bildene dine. Hva slags kamera og/eller instillinger bruker du når du laster opp bilder? Har lastet opp noen bilder selv. For det første virker mine bilder "blassere" i original, samt at de blir litt kornete når jeg skal krympe dem. Siden jeg ikke er spesielt fotografisk bevandret kjører jeg mitt Canon 300D m/efs18-55 linse på "grønn" innstilling. Mulig det er der feilen ligger. Kanskje du skulle stikke innom hyttebrygga en gang og kjøre ett lite kurs Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Salt Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Ok da er dette innfor linjen. Ja, de fleste ville vel si at "utafor" Hvaler (dvs S, SV og V) er Skagerrak. Innafor (N, NØ, Ø, SØ) er det vel Lera, Ramsøflaket, Singlefjorden og Sekken. Det fine bildet, det var vel et sted på innsida? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Gullfisk Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Ser ut som Tesebukt. Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Hei Grensen mellom Indre og Ytre Skagerrak går fra omkring Arendal og over til Skagen. Indre Oslofjord dekker området fra Oslo havn og ut til og med Drøbaksundet. Ytre Oslofjord dekket tidligere kysten av Vestfold og kysten av Østfold og ble avgrenset i nord av Drøbaksundet. Vi har nå byttet ut Ytre Oslofjord med Kysten av Østfold og Kysten av Vestfold. Kysten av Vestfold gir forholden i den vestlige delen av Ytre Oslofjord, mens kysten av Østfold gir forholdene på østsiden av Ytre Oslofjord. Delelinjen kan tenkes trukket som en midtlinje gjennom området fra omkring nord til omkring syd. Kristen Gislefoss Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Er du utenfor Tofteholmene, er du definnitivt ikke i indre Oslofjorden iht. værmeldingene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LarX Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 roaldbj:går color fantasy i 20 knop? med 4 stk motorer type Wartsila 8L46B, hver på 10605 hk gjør hun lett over 22 kn. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Utsyn fra Horten mot Bastøy. Ikke en fritidsbåt å se på fjorden på strekningen Horten - Moss i ettermiddag, kun to av de faste ferjene. Color Line for full fart sørover midtfjords. Gullholmen og Gullholmen fyrlykt ligger flott til. Jeg trodde at det var "ryddet" opp i Mossekanalen? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2009 Jeg synes at antallet RIB-sfarier har tiltatt på fjorden i sommer. Et lastefartøy i det fjerne... Men CPA og TCPA tryder på at det innen kort tid vil passere ganske nær. På tid med kursendring. Godt å kunne overvåke det hele også ved radaren. Det er enda en stund til badetemperaturen blir komfortabel i fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 På en liten tur på fjorden i dag observerte jeg denne flotte seilbåten. Den falt godt i min smak. Like ved Son, litt sør-vest ligger øya Bile. Her er noen utsnitt fra øya. Først teltcampere som har reist til øya. Her utsnitt av nord-østre del av øya. Her utsyn sørover. I bakkant sees Gullholmen fyr. Mye båter i området i dag. I sundet seilte en fritidsbåt ganske hurtig og lagde krappe bølger. Merk dere Color Line i bakkant som seiler sørover i 21 knops hastighet. Her har vi et medlem av BP som også besøkte Hortentreffet. Hyggelig å se hvordan barna koser seg. Motorene måtte få litt fart idag. Her er vi midt utpå fjorden i 26 knop, turtall på begge motorer 3400 RPM (ikke målt med tachometer). Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Siden det var så fin sol fra klar himmel i ettermiddag tok jeg en liten tur rundt øyene her inne i indre Oslofjord. Ved Festningskaia lå denne brasilianske jolla (er dette en såkalt fregatt?): Tok en tur innunder baugen. Imponerende høy og smal: For å stoppe rotter var disse tredd inn på trossene: I hjemmehavna i Frognerkilen har jeg stadig vekk fjærkre av denne sorten på besøk. Pene fugler, men ikke spesielt vennlig innstilte. De er svært bestemte når de ligger og venter på en brødbit eller to. Noen ganger vil de ikke flytte seg, og da må de jages bort så man kan få startet motoren og bakket ut. Da blir det mye hvesing og flaksing: Alle bilder er tatt med mobilkamera, så kvaliteten er ikke så bra. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Fine bilder FredrikW! Fint at du tok deg tid til å ta noen bilder fra turen din. Hygelig for oss andre å se hva som "leær" seg i andre havnebasseng. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
FredrikW Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 (redigert) Fikk tid til en liten båttur her inne i Oslo-bassenget før nattevakt i dag. Knipset noen bilder med mobilen. Sol fra blå himmel og helt vindstille. Litt kjølig i åpen båt på denne årstiden når farten kommer opp mot 30 knop, men til gjengjeld har man fjorden for seg selv, da! Kontainerskip på vei ut fra Ormsund Containerterminal. I bakgrunnen sees Ormøya og Malmøya. Noen av Oslo Havns båter som ligger ved Sjursøya. Brannbåten til høyre: Flere av Havnevesenets båter: I Oslo Havn sin Marina på Sjursøya ligger det tre slike ribber. Ca.30 fot lange og med 3X225 utenbordshester. Regner med at dette er beredskapsbåter som kan brukes ved ulykker etc: Seilbåt ved Sjursøya: Litt av siloanlegget på Sjursøya: Danskebåten bakker ut fra plassen sin før avreise. Et velkjent kulturbygg med omstridt design sees i bakgrunnen: DFDS har snudd og er på vei ut, så da er det bare å passe seg. Oppe i åsen til høyre og venstre bak skipet sees Ekebergrestauranten(til venstre) og den gamle Sjømannsskolen. Kongen sin båt ved vinterplassen foran Oslo VTS (rødt bygg i bakgrunnen til høyre): Cruisebåtterminalen med litt av Akershus Festning i bakgrunnen: En båt som forårsaker lange tråder her på BP. Her i havnepolitiets marina: En del av event-/partybåtene ved Rådhuskaia har fått vinterburka: Denne trawleren har ligget ved Aker Brygge i sommer. Er ikke denne helt lik Astor?: Vinterhavna på Aker Brygge begynner å bli full: Hekksjøterrorist: Avsluttet turen med å fylle 136 liter bensin til kr.1904,- på Fjordkiosken på Lindøya. Selvom det står "åpen" på skiltet har kiosken nå vinterstengt, men selvbetjeningspumpene funker: Redigert 15.Oktober.2009 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 (redigert) I dag ble det nok en båttur i knall høstsol. Denne gangen var planen å fiske litt. På vei ut Frognerkilen fikk jeg øye på en båt som lå svært dypt med hekken. Svingte bort og la til ved brygga for å se nærmere på saken. Da jeg kom ombord og løftet på en luke i dørken så jeg at begge(!) motorene sto halvveis under vann. En slik lekkasje kan vel fort bli verre jo dypere lekkasjestedet kommer, siden vanntrykket øker med dybden. Jeg har ingen lensepumper ombord som ikke er fastmontert, så jeg kalte opp Redningsskøyta. De lå på Borgen, men la umiddelbart turen innover til Oslo. Avtalte at jeg skulle bli på stedet til de kom, for å følge med på vannlinjen. Hvis lekkasjen hadde forverret seg ville de gitt full gass innover. Hva tror folket kan ha gått galt her? Båten hadde drev, og det er vel muligheter for vanninntrengning den veien. Eller er skroggjennomføringer eller at en slange har begynt å lekke mer sannsynlig? Da vi kom tilbake fra tur etter 2 timer lå fortsatt Stormbull der, og det så ut til at også eieren hadde kommet. Da hadde jeg ikke lyst til å tøffe bort for å spørre om årsak. Regner med at dette ikke helt var den sesongavslutningen han hadde håpet på. Kjipe greier... Ligger dypt med hekken og baugen i været: Stormbull kommer og legger til. Saken diskuteres: Lensing startes: Redigert 15.Oktober.2009 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Utrolig flott at du tok affære og reddet denne båten Hyggelig å se gutta på RS Stormbull i aksjon. Vi var innom der i går og tok en kikk på skøyta. Fikk vann i munnen av de tekniske installasjonene der. Om noen har 20 mill til overs så kan de sikkert få en sivil utgave Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 På Lørdag skal jeg få tatt litt bilder. Da skal jeg være med på brannøvelse med Stormbull Sånn er det når man er kompiser med mannskapet. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.