Jump to content

Beskyttelse av baug

tom-ass

Recommended Posts

Ja, maritim og nettbaat har dem iallefall, til 650 og 690 kr.

Skruehull på hver 25'te cm. Er det bare å skru disse på da? Må jeg borre skruehullene først? Skal jeg bruke noe tetningsmasse (sika e.lign) rundt skruene? Jeg regner med at skruene ikke skal igjennom skroget da, men bør det borres først, for å hindre at ting sprekker?

Edited by tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Hva med å binde ett tau Tvers over mellom utliggerene en 1/2 meter fra brygga, så tar den imot istedet for betongkanten.

Jeg ville ihvertfall brukt sikafleks e.l. i skruhullene om du monterer stevnbeslag, slik at det ikke trenger vann inn i laminatet.

Edited by h2o (see edit history)

Hallais...Det heter kjølbånd, kjøljern eller stevnjern, hvertfall de tre versjonene jeg har hørt.

På Maritim har de slike og der heter de stevnjern.

Når du monterer det så må du borre hull før du skrur for ellers kan gelcoaten sprekker og da trenger det fort inn vann i laminatet.

Da jeg monterte et på en Askeladd i vår så smørte jeg på masse sikaflex nedi hullene og på selve kjølvernet slik at jeg limte og skrudde det på hvis du skjønner. Jeg bruke svart sikaflex og skroget er hvit så jeg fikk en tynn svart stripe mellom stevnjernet og skroget og den synstes jeg bare var tøff!!! :wink: