Jump to content

Radar


Per

Recommended Posts

Var på båttur i helgen :seeya:

Herlig. Men i går, søndag, var det et innmari dårlig vær. Og selv om Oslofjorden er bred og uproblematisk, var det forferdelig skummelt. Mørkt var det, 0 sikt, kun en hvit vegg så jeg. Da var jeg sjeleglad for noe som kalles radar. Uten den hadde jeg aldri kommet meg hjem. Kartmaskin var jo greit nok å ha, men det var radaren som var redningen. Men skummelt var det når danskebåtene innhentet meg. Så dem aldri, men radaren fortalte at de kun var noen hundre meter borte. Jeg var glad da jeg var fremme.

Så hvis noen har tenkt til å brenne av mere penger på båtutstyr, tenk etter om kanskje radar er tingen..

Link to post
Share on other sites


Per: Da var jeg sjeleglad for noe som kalles radar. Uten den hadde jeg aldri kommet meg hjem.

Hei Per*

 

Ikke for å kverulere, men jeg begynner snart å lure på om vi overlater for mye til elektronikken. Og er blitt altfor avhengig av den. Har vi virkelig behov for alt dette utstyret ombord i en "Lystbåt"? Vi har jo snart det samme utstyret i en liten Lystbåt, som man har i en Supertanker som går på de 7 hav.

 

Ikke at jeg er missunnelig på at Du har radar, men generellt sett er dette kanskje noe å tenke på. Det gikk vel som oftest bra før og, uten både GPS, Kartplotter og Radar?

 

Ikke at jeg vil gå baklengs inn i framtiden, og tilbake igjen til gamle dager, men det er kanskje et tankekors som vi kan få til en debatt rundt.

 

Og jeg tror nok sikkert at Du hadde kommet Deg velberget hjem uannsett, uten radaren og jeg Per.

 

:cheers:

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Helt enig der, han hadde nok kommet trygt hjem  :lol:

Selv har jeg Radar, Autopilot, kartplotter, og ikke minst pappirkart.

Kjempefint å kikke på kartplotteren for så å sette kusen på autopiloten, for deretter å kikke på radaren og ta ett blikk på plotteren, og skulle jeg da finne det for godt så finner jeg frem papirkartet.

Gøy ikke sant  :cool:

Hvermansen får kose seg som best en kan (gjorde ihvertfall jeg da jeg hadde Sørlands snekke)  :cheers:

:cool:

Link to post
Share on other sites


BK:Selv har jeg Radar, Autopilot, kartplotter, og ikke minst pappirkart.

Kjempefint å kikke på kartplotteren for så å sette kusen på autopiloten, for deretter å kikke på radaren og ta ett blikk på plotteren, og skulle jeg da finne det for godt så finner jeg frem papirkartet.


*Hei*  

 

Du ser vel ut av og til og?

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt en har bruk for radar er jo avhengig mange faktorer.

 

For min del har jeg behov for radar av følgende grunner:

* Har jevnlig behov for å bruke båten når været ikke er "familieturvær"

* Ferdes i trafikkert led

* Tåken dukker jevnlig opp som "troll i eske"

 

Har for tiden ikke radar men den kommer nok snart....... I min forrige båt berget radaren meg flere ganger. En ting er å finne veien, det går jo greit med GPS og plotter men der er jo andre båter ut også......

 

Bruker båten som "bil #2" og tar gjerne sjøveien til jobb når bilen okkuperes til andre ting. I tiden litt før 07:00 møter jeg "alltid" bare en båt på vei til jobb men en morgen i fjor høst så jeg 7 båter på radaren men bare en visuelt. Denne var en rimelig stor fraktebåt som gikk så sakte at den ikke lager et snev av bølger...... Det er ikke så kjekt å oppdage en slik båt 3 meter foran baugen....... Har opplevd så tett tåke at jeg ikke ser mitt eget dekk og det bare 5 minutt etter at sikten var 8-10 mil.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sorry, så det var tåke Per mente, det gikk ikke opp for meg før nå. Jaja, jeg må visst slutte å skrive innlegg sent om kvelden når jeg er trøtt ja.

 

Ja, å være på sjøen i tett tåke er ikke bare, bare nei. Har vært i Karmsundet noen ganger med tett tåke jeg og, og er like redd for å bli rent i senk av andre båter, hver gang.

 

Jeg har da gått på sakte fart, og lyttet som bare det. Ja, har satt motoren helt ned på tomgang, og brukt ørene så godt jeg har kunnet. De fleste litt større båter i hvert fall, bruker jo tåkelur. Men det er skummelt med 0 sikt ja.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Egentlig synes jeg det er rart at så få prioriterer rader. Når man først har bestemmt seg for å bruke en formue på elektronikk og har anskaffet gps, plotter, pc, ekkolodd, logg, sonar, vindmåler, autopilot, navtex og gud vet hva så kjøper man likvel ikke radar som vel er det nyttigste av disse instrumentene.

 

Radar er jo dyrt, og selv har jeg aldri hatt en men har man penger til full pakke med kartplotter og kart burde man også prioritere en radar. Hjelper jo ikke så mye med plotter når du er skipsleia og tåke kommer og kartene er jo ikke 100% de heller.

 

Personlig mener jeg at radar er blandt det mer nyttige utstyret man kan ha ombord og at man heller kan "kutte" andre steder om man synes det blir litt mye mick-mack.....

Link to post
Share on other sites

Hei Baat-Guru

 

Dette har sikkert mye med hvor og hvordan man bruker båten sin å gjøre, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for en radar. Kan derfor ikke si meg enig med deg i at radaren er det nyttigste instrumentet ombord.

 

I min seilbåt har jeg følgende el. dingser å holde styr på:

 

- GPS

- Logg

- Dybdemåler

- Vindmåler

- VHF

- Autopilot

- El ankervinsj

- Landstrøm m lader

- PC med kartprogram

- (TV og radio)

- (varmeapparat)

 

Dette er mer en nok. Jeg føler meg ikke på noen måte avhengig av alt dette utstyret, borstett fra autopiloten hvis jeg skal seile alene.

 

Med dette ombord mener jeg å være godt rustet for mitt behov, og  jeg føler ikke at det er noe jeg savner.

 

Skulle jeg seilt nedover i Europa ville jeg vurdert en radar.

Link to post
Share on other sites

.....Hmmm... Hva gjelder elektronikk/elektrisk utstyr ombord, kan jeg si at jeg kunne ha greid meg uten dette i 95% av tiden. Men de resterende 5% ville jeg ikke vært det foruten.

 

Er ikke i tvil om at enkelte vil si at "*ditten datten* er kjekt å ha utstyr" som ordentlige skippere greier seg uten. Javel, det kan jeg leve med.

 

Og hva så?

 

Jo - jeg har ikke radar. Men jeg skjønner Baat-Guru når han snakker om hvor viktig radaren er. Jeg tror det er helt riktig for ham å prioritere radar, slik han bruker båt i de farvann han ferdes i. Kanskje burde jeg for min del bruke radar enda mer enn ham, om vi byttet våre "båtliv".

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Vil nok kanskje si at GPS og ekkolodd er vel så viktig som radar, men synes nå likvel det er svært rart at ikke flere proriterer dette. Spørs selvsagt hvordan du bruker båten og på hvilken tid av året da....ser du på fiskere og andre "proffer" er jo radar noe av det første som kommer ombord....

Link to post
Share on other sites

Det er klart at måten man bruker båten på har betydning for behovet for radar.  

 

Jeg er en båtbruker man kan kalle for godværsbruker, er det dårlig vær holder jeg meg trygt og godt i en havn.  I de 42 årene jeg har hatt båt, er det vel kun et par ganger jeg kunne tenkt meg radar. Det har begge gangene vært når tåka  :puke: plutselig har kommet rullende når man minst ventet det.  Dette var før GPS og kartplottere sin tid, og hadde jeg hatt min Garmin 2006C de gangene jeg følte det var et behov, tror jeg behovet hadde opplevdes betydelig mindre.  

 

FLIII har en operativ radar ombord, gammel og diger, men den virker.  Jeg har aldri hatt behov for å slå den på, bortsett fra å kontrollere at den er operativ.  I de minuttene jeg prøvde den i vår, fant jeg ut at den brukte vanvittig mye strøm  :cheers: (egnet til å kortslutte Tokke kraftværk om det hadde vært tilkoblet), så her er det godt at engelskmennen jobber når den skal brukes.

 

Admiralen har ved et par anledninger i de to sesongene vi har hatt båten ymtet frempa at "de svære greiene der trenger vi vel ikke, er det vanskelig å montere det vekk? :lol: Det tar da sånn plass, også så stygt da."  Anmodningene har selvfølgelig blitt avvist  :nono: med at "på ett eller annet tidspunkt kommer du kanskje til å være glad for at det gamle makkverket fra 1971 står der".

 

For min del må konklusjonen på radarspørsmålet bli, jeg trenger den ikke vanligvis, men siden den står der, får den få lov til det.   :lol: Men en ny radar, det blir det neppe.  Jeg får prøve å holde liv i den vi har så lenge som mulig.  Den blir kjørt opp og testet en gang i året, gjerne på vårparten.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Seila til Portugal i fjor - uten radar. Det kjem eg IKKJE til å gjere igjen. Lite festleg å stå på vakt om natta og plutseleg oppdage ein svært fiskebåt nokre meter frå baugen (Det var nok ein del lenger, men følelsen ...) På kysten er radar eit av dei viktegaste hjelpemiddela, kanskje viktigare enn GPS også. Skodda gjem drivande fort, og med sjøkart, radar, logg og kompass har ein oftast bra kontroll. (Har to GPS ombord likevel..) Når ein bruker mykje pengar på båt, bør radar vere blandt det prioriterte, i alle høve om ein bruker båten litt uttafor øyane.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Hei Folkens .

Radaren er et godt hjelpemiddel , og for de som føler at dette er et innstrument de kunne tenke seg(vis mann har råd til en slik innvestering) ja så for al del .

 

Så gjennstår det bare å si :

Til dere som har Radar KOS dere på sjøen , og til dere som ikke har Radar JA KOS dere på sjøen dere også.

 

For på sjøen er vi like store/små alle sammen med eller uten Radar.

 

M.v.h.

Captain.

Link to post
Share on other sites

Har dere lagt merke til en ting... Det er (nesten) bare båter MED radar som HAR radarreflektor.

 

Forklaringen er jo ganske enkel: De som har radar vet hvor lett det er å justere bort småbåter fra radarbildet  :rolleyes: og med småbåter mener jeg ikke bare 14 fot Askeladder men også gjerne båter over 30 fot........ :nono:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisan .For det første hakke jeg peil ,men har hørt .At dem til 12 -15000 lapper er for dårlige i evt litt bølger så funker dem dårlig .Så det lønner seg og gå opp til 20 -25.000 har jeg hørt da som sagt  .Men brukte er det jo stadig og finne på www.Finn.no , sett mange der jeg som jeg har hatt lyst på , men kan it få alt på en gang  :nonod: En annen ting er vel , også noe jeg har hørt  ,at dem billige radarane er sikkert ok til bruk i fritidsbåten .en kompis har en furuno radar som han kjøpte brukt til 8.000- og syntes den er ok jeg da men ,er kansje menyen og antenna som det skortter på når dem er i den rimelige klassen ? Men jeg skal nå ha en slik brukt en jeg ettervært som jeg for innvilget søknaden  :wink:

 

PS:Se under salg fra levrandører her på forumet , Malfix har en som sikkert er ok i snekka , men nå kommer sikker gutta som kan detta men litt mere info om dem "billige" er greie nok .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte den billigste radaren jeg kunne finne for 11 år siden, en Furuno 1621 med 6"  LCD display. Den har fungert utmerket hele tiden og den ser det meste, inkl. staker. Radar-domen har en diameter på 38 cm. Jo større desto bedre. Skulle jeg kjøpt ny idag, ville jeg fremdeles kjøpt en billig radar, men jeg ville være litt forsiktig med radarer med de aller minste antennene.

 

Men skal du ha glede av den når du virkelig behøver den, kreves det trening, trening og atter trening.

 

Jeg ville tro man får enda mer for pengene idag, med en haug med tilleggsfunksjoner som man slett ikke har bruk for, men bare blir forvirret av. Skal man bruke radaren som leketøy, er det sikkert gøy.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

En billig radar som for eksempel Furuno 1621 etc er bra nok i massevis for en lystbåt. En radars ytelse bestemmes hovedsakelig av radarens høyde over havet, antennestørrelsen, målets høyde  og i mindre grad effekt når vi snakker lave standhøyder.

Radarens og målets høyde over havet er aller viktigst, generelt kan man si at radaren ikke ser lenger enn du ser med øyet i fri sikt uansett hvor mye effekt du har på radaren, dvs til horisonten. Antennens størrelse har med romlig oppløsning å gjøre slik at en stor antenne gir bedre skille mellom to mål i samme peiling. Det viktigste for en lystbåtradar er å kunne vise eventuelle hindringer i tåke eller mørke. Når det gjelder clutter (støy) fra bølger er det et problem i lystbåt uansett da den i slingring vil bevege seg så mye i forhold til horisontalplanet at sjøstøy er umulig å prosessere vekk. Så kjøp deg en rimelig radar, den vil gi deg det du trenger de sjeldne gangene du har bruk for den.

 

Bjarne Isfeldt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...