Jump to content

Problem med Taylor bysse, 079D


Gunda

Recommended Posts

Hallo !

Ønsker tips om følgende : Jeg har en Taylor bysse, modell 079D. Er koplet til separat tank (lampeolje). Ovnen har ikke vært i bruk på 3-4 år. Forsøkte nå å "fyre opp", men resultatet ble ikke som forventet ! Enormt med sort røyk gjennom skorsteinen... :eek: Håpet det skulle bli bedre etter hvert, men etter 10-15 minutter måtte jeg bare stenge av... Hva kan det være ?? Fyrte opp med rødsprit,og stilte inn antall "drypp" på oljen som beskrevet i bruksanvisningen (tror det var ca. 120/min). Lampeoljen har stått i tanken disse 3-4 årene; kan det ha noe med den å gjøre ?? Kondens ? Er sikker på at det finnes noen av dere som kan hjelpe med dette ! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Syntes det hørte mye ut med 120 dråper pr.min (2 dråper pr.sek), men står det i boken er det vel riktig.

Disse ovnene er vel beregnet for diesel eller vanlig parafin. 079D betyr vel den er beregnet for diesel.

Er usikker på hvordan lampeoljen vil virke inn på røkmengden.

Kjenner ikke disse ovnene men mye røk er vanlig vis for lite luft i forhold til tilført brensel!

Kanskje greit å høre med disse

 

http://www.progressing.no/publikasjoner/diverse.pdf

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne er ment for dieseldrift ja. Men hvis den har brent parafin uten å sote tidligere er det vel ikke der feilen ligger. Jeg ville startet med å skru den i småbiter og gitt den en skikkelig vask. Ellers pleier min å ryke hvis den står for høyt stilt

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...