Gunda Startet 12.Desember.2007 Del på Facebook Startet 12.Desember.2007 Hallo ! Ønsker tips om følgende : Jeg har en Taylor bysse, modell 079D. Er koplet til separat tank (lampeolje). Ovnen har ikke vært i bruk på 3-4 år. Forsøkte nå å "fyre opp", men resultatet ble ikke som forventet ! Enormt med sort røyk gjennom skorsteinen... Håpet det skulle bli bedre etter hvert, men etter 10-15 minutter måtte jeg bare stenge av... Hva kan det være ?? Fyrte opp med rødsprit,og stilte inn antall "drypp" på oljen som beskrevet i bruksanvisningen (tror det var ca. 120/min). Lampeoljen har stått i tanken disse 3-4 årene; kan det ha noe med den å gjøre ?? Kondens ? Er sikker på at det finnes noen av dere som kan hjelpe med dette ! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 (redigert) Hei! Syntes det hørte mye ut med 120 dråper pr.min (2 dråper pr.sek), men står det i boken er det vel riktig. Disse ovnene er vel beregnet for diesel eller vanlig parafin. 079D betyr vel den er beregnet for diesel. Er usikker på hvordan lampeoljen vil virke inn på røkmengden. Kjenner ikke disse ovnene men mye røk er vanlig vis for lite luft i forhold til tilført brensel! Kanskje greit å høre med disse http://www.progressing.no/publikasjoner/diverse.pdf Redigert 12.Desember.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Denne er ment for dieseldrift ja. Men hvis den har brent parafin uten å sote tidligere er det vel ikke der feilen ligger. Jeg ville startet med å skru den i småbiter og gitt den en skikkelig vask. Ellers pleier min å ryke hvis den står for høyt stilt Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Håp Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Høres ut som den får for mye ja. Gjør den skikkelig ren før du prøver igjen. Jeg bryr meg ikke om dryppene, man ser fort om den brenner riktig. Det tar som regel et kvarters tid før den har stabilisert seg. Se også FAQ's hos Taylor http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/faqs.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.