Jump to content

Termostat Yanmar 3QM30


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Jeg demonterte lokket for termostaten og så til min overraskelse at det var to termostater der. De er like. Jeg syntes det var rart, for jeg har ikke hørt om det før. Når jeg i tillegg kikket i brukerhåndboken var det bare avbildet en termostat i det hullet som er lengst borte fra eksosutløpet. Skal det være termostat i begge hullene? Kanskje har en tidligere eier satt i begge hullene uten å være sikker på om det skal være slik? Dette høres jo litt rart ut, og noen synes kanskje jeg spør som en tulling, men er det noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Båten er kanskje ny for deg. Jeg hadde tilsvarende i en Viskund for noen år siden (saltvannskjølt), fant ut at jeg var nødt å ta ut begge termostatene hver høst før gjennomkjøring med frostvæske. Dette fordi motoren ikke blir varm på 30 sekunder og da slipper ikke frostvæsken til der den skal.... Dessuten er det kjekt å få renset termostatene og satt de inn med litt crc slik at de ikke "setter seg" i løpet av vinteren. Husk at det er en tappekran under manufoilen og en på siden av blokka. Disse bør åpnes før vinteren for derenering. Det er tynt gods i disse motorene så de tåler lite frostsprengning.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hever denne litt, jeg. Hva med motor/girolje? Jeg leste i manualen, men forstod ikke helt hva som menes. Hva gjør dere? Bruker dere samme olje på gir og motor? Evt. Hvilke?

 

Redigert: Jeg har jo spurt om dette før. Fikk gode svar da :smiley:

Redigert av Jostein_Nidelv 24 '81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...