880 Startet 13.Februar.2004 Del på Facebook Startet 13.Februar.2004 Har nylig fått ca. 25 m2 med eikeplater. Dette er limtre i plater med div. dimensjoner. Platene har ikke kjerne av spon, men er rent trevirke. Stavene er av varierende bredde. Pga. plassmangel er dette lagret i garasjen. Her er det noe fuktigt på denne årstiden. Platene bøyer seg en del etter noen uker. Vil disse rete seg når de blir tatt inn i "tørr" luft Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
M/S Bastard Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Du bør lagre platene med strø i mellom. Er de bøyd så forblir de bøyd. Regner med at de står på høykant Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 17.Februar.2004 Del på Facebook Svart 17.Februar.2004 Huff dette gjør meg vondt..... Imidlertid: Platene vil nok gå noe tilbake når de tørker, men ikke nødvendigvis helt tilbake. Du bør lagre liggende/horisontalt med strø mellom. Strø må ligge rett ovenfor hverandre oppover i lagene. Dersom du har råhet i garasjegulvet ditt (ev. grus?) bør du legge en pressenning i bunnen for å minimere fukt fra bakken. Platene kan rettes ved å ligge på fuktig sagmugg. legg den siden som "skyter rygg" opp. Den andre siden legges ned på sagmuggen. Følg med daglig. Vær også obs. på jordslag/garvesyre flekker etc. Det beste er selvsagt å lagre materialer inne. Jeg sniker meg gjerne til å lagre under dobbeltsenga, eller bak sofaen. (ganske grei samboer) Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Februar.2004 Del på Facebook Svart 17.Februar.2004 Stripset plank (limtre) er ofte limt med et lim som ikke egner seg i fuktige omgivelser, løsningen kan derfor om ikke annet nytter være å sage den opp for å lime sammen påny og til de bredder som passer ditt prosjekt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
camcha2 Svart 8.Juni.2004 Del på Facebook Svart 8.Juni.2004 Hei Er det noen som vet om hvor en får kjøpt eik plater til å lage inredning av? Selger båt produsenter noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2004 Del på Facebook Svart 8.Juni.2004 Oslo Finnerfabrikk AS, har det meste av finnerplater i forskjellige materialer, tykkelser og kvaliteter. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.Juni.2004 Del på Facebook Svart 10.Juni.2004 fikk finert eikeplater på et lokalt snekkerversted. Dette tror eg ble mye billigere enn å kjøpe ferdige plater. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.