Jump to content

Eik

880

Recommended Posts

Har nylig fått ca. 25 m2 med eikeplater. Dette er limtre i plater med div. dimensjoner. Platene har ikke kjerne av spon, men er rent trevirke. Stavene er av varierende bredde. Pga. plassmangel er dette lagret i garasjen. Her er det noe fuktigt på denne årstiden. Platene bøyer seg en del etter noen uker. Vil disse rete seg når de blir tatt inn i "tørr" luft  :headbang:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Huff dette gjør meg vondt.....

Imidlertid:

Platene vil nok gå noe tilbake når de tørker, men ikke nødvendigvis helt tilbake.

Du bør lagre liggende/horisontalt med strø mellom. Strø må ligge rett ovenfor hverandre oppover i lagene. Dersom du har råhet i garasjegulvet ditt (ev. grus?) bør du legge en pressenning i bunnen for å minimere fukt fra bakken.

Platene kan rettes ved å ligge på fuktig sagmugg. legg den siden som "skyter rygg"  opp. Den andre siden legges ned på sagmuggen. Følg med daglig. Vær også obs. på jordslag/garvesyre flekker etc.

Det beste er selvsagt å lagre materialer inne. Jeg sniker meg gjerne til å lagre under dobbeltsenga, eller bak sofaen. (ganske grei samboer)

Lykke til.

Stripset plank (limtre) er ofte limt med et lim som ikke egner seg i fuktige omgivelser, løsningen kan derfor om ikke annet nytter være å sage den opp for å lime sammen påny og til de bredder som passer ditt prosjekt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...