Jump to content

Julekampanje på AIS mottaker / sender


Hansi

Recommended Posts

Er ikke det en Class B Transponder da?? og ikke en ren mottaker

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at Simrad AI50 senderen/mottageren har lagt seg på så svært galt prisnivå. Merk at A150 i tillegg til sender/mottager også har egen skjem, men jeg synes nok skjermen var litt "kostbar". Jeg antar at prisen inkluderer egen GPS og egen senderantenne. Jeg lurer litt på hvilke tilkoblingsmuligheter systemet har.

For de som fra før av har kartplotter og/eller radar ombord, vil det nok være mest aktuelt med black box varianten av AIS sender & mottager, slik at informasjonen visers på kartplotter/radar. For de som ikke vil ha kartplotter og/eller radar kan muligvis A150 være aktuell. Men jeg tror ikke jeg har møtt de som har foretatt slik vurdering.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nå av den formening at AIS mottakere og transpondere bør koples opp mot PC/kartprogram, eller mot kartplotter.

Å bla opp 15.000 for å få en ekstra skjerm, som attpåtil er både liten og mangler kart blir vel litt for drøytt.

 

Nå er produsenter av kartplottere i full gang med å oppgradere software,

slik at kartplottere skal kunne vise class B transpondere.

C-Map kommer nå i desember med ny software til Seiwa m.fl. som ivartar dette.

 

Prisen på boksen fra True heading er det definitivt ikke noe å klage på.

Hadde jeg ikke hatt transponder fra før, ville benyttet meg av tilbudet deres.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Den som tilbys fra True heading er vel den samme som ProNav har på programmet.

Bortsett fra at fargen på housingen er forskjellig.

 

Jeg har selv en slik som fulgte med Poseidon II da jeg kjøpte. Den gir signaler inn på en C-Map Max kartplotter og det funker forsåvidt helt OK. Men jeg har tanke for å skifte den ut med en "A" variant som jeg har liggende på lager . . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en slik som fulgte med Poseidon II da jeg kjøpte. Den gir signaler inn på en C-Map Max kartplotter og det funker forsåvidt helt OK. Men jeg har tanke for å skifte den ut med en "A" variant som jeg har liggende på lager . . . .

Ja, men tar du imot class B med den plotteren ? Se f.eks om du ser Rygerdoktoren når dere måtte være i nærheten av hverandre, de har class B.

Ja, har du class A transponder så bruk den. Nyttefartøy som har class A får ikke fullgod informasjon fra class B transponderne med mindre

de (class A) oppgraderer software å AIS'en sin. Det er det vel de færreste som vet om og langt mindre bryr seg med å bruke penger på om de visste det.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, men tar du imot class B med den plotteren ?

 

Nei, jeg tror ikke at den tar imot andre med Class B, men jeg skal forsøke å ha det i tankene når jeg er ute. Det blir en ny D5LA-tur til Austevoll til helgen igjen . . . .

 

Den Class A som jeg har liggende er en Nauticast. Har du tilfeldigvis peiling på noe slikt? Jeg tenker på kvalitet, brukervennlighet, tilgangen på software, osv . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Om jeg kjøper denne AIS-CTRX fra True Heading fra Sverige så formoder jeg jeg at de programmerer denne med MMSI nummer og annet "kjafs" som er nødvendig... Dette er vel ikke noe en kan gjøre selv formoder jeg.. men ca. 5500 nok er jo ikke så aller værst pris det etter mine begreper..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om jeg kjøper denne AIS-CTRX fra True Heading fra Sverige så formoder jeg jeg at de programmerer denne med MMSI nummer og annet "kjafs" som er nødvendig...
Det er med et program du installerer på PC'en. Du kopler AIS'en til PC'ens serieport og starter programmet.

Så kan du i ro og mak skrive inn MMSI, båtens navn og kallesignal og så lagre dette til AIS'en. Enkel operasjon.

Eneste du MÅ passe på, er at du ikke skriver feil MMSI nr, du har kun en sjanse til å lagre det.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har med software som følger med utstyret ikke selv tilgang til å endre MMSI nummeret på min AIS sender. Dette ble programmert av leverandøren. Det er mulig at andre sendere har mulighet for programmering av MMSI, men det har jeg tidligere ikke hørt om før i denne tråden.
Din versjon er sikkert den riktige Roald. Du har jo den samme transponderen (TrueHeading/Pronav).

 

Jeg har Comar CSB200 og med den fulgte det med software som heter ProAIS og med det la jeg inn MMSI osv.

Ellers kan det brukes til å sjekke satellitt status, se liste over AIS targets mm.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

I følge manualen til Pronav programmerer man inn Navn, MMSI, Call Sign, mål, type etc etc. ved hjelp av medfølgende

PC software via seriell inngangen på AIS-CTRX

Om man gjør dette selv eller får forhandler til å utføre dette, spiller vel liten rolle.

Problemet er kanskje PC med seriell utgang for enkelte, de fleste har vel kun usb på sine bærbare idag.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...