Jump to content

Koblingskjema for pumper med rele og nivåbryter?


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

 

Driver å planlegger koblingen av mine 3 lensepumper som står i hvert sitt rom bak i båten ved kjølen (3 adskilte rom).

 

Jeg tenker at jeg vil ikke la all strømmen gå via bryteren, men vil ha rele som gir pumpene god strøm.

Jeg har bryterpanel som kan stå på Off, auto og on.

I tillegg har jeg en nivåbryter som jeg tenkte å skulle stå i det midterste rommet.

 

Hvordan kobler jeg dette, noen som kan gjøre en rask kladd i mspaint eller lignende slik at jeg får en ide om hvordan koble disse?

 

All minus kobles til ett punkt..

Alle tre pluss ledningene fra pumpene samles til ett punkt på rele'et, og egen tykk strøm til batteriet.

Pluss fra nivåbryteren går via "auto" punktet på panelet og til rele'et, samt egen ledning fra "on" på panelet til rele'et.

Neste spørsmålet er hvilket rele skal jeg bruke, f.eks et fra biltema eller lignende kan vel brukes?

 

Kan dette stemme:

koblingskjema_3_pumper3.jpg

 

redigert: La opp sikringer i tegningen.. :-)

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Det saknas säkringar, men annars är kopplingsschemat nog teoretiskt riktigt.

 

Men det verkar tveksamt att låta alla länspumparna styras av en nivåbrytare i ett bottenutrymme? Om Du får läckage i ett annat av de länsade utrymmena så kommer ju ingen pump att aktiveras. Och förutsatt att Du sätter en säkring i vid batterierna så hänger hela pumpkapaciteten i en säkring??? Kortslutning i en pump slår ut dom övriga två friska samtidigt... Och reläer känns lite overkill i en länspumpskrets som ju helst bör vara så 'failsafe' som möjligt.

 

Nä, det är nog vettigast att ha separata kretsar med var sin säkring och separata nivåbrytare i varje pumputrymme. T ex Jabsco har inte alltför dyra sådana med kvicksilverbrytare som utan vidare kan driva en länspump utan att komplicera eldragningen med reläer. Och länspumpsomkopplaren kan Du nog oxå fundera på att eliminera. Jag tror inte att den fyller någon större funktion. Om man vill köra länspumpen manuellt kan man lyfta på flottören.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det saknas säkringar, men annars är kopplingsschemat nog teoretiskt riktigt.

Min lensepumpe er uten bryterpanelet, kun drives av flotør. Jeg har ingen sikring, om pumpa virkelig har behov for å gå, skal iallefall ikke ødelagt sikringen stoppe den!

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Min lensepumpe er uten bryterpanelet, kun drives av flotør. Jeg har ingen sikring, om pumpa virkelig har behov for å gå, skal iallefall ikke ødelagt sikringen stoppe den!

 

Det är ett sätt att resonera, men om man har flera länspumpar och eller annan säkerhetsutrustning ombord (t ex VHF) så uppkommer ju risken att den kortslutna pumpkretsen drar med sig de friska pumparna och annan säkerhetsutrustning....

Link to post
Share on other sites

Du må ha en nivåbryter for hver pumpe. Hvis ikke, blir det slik at ved vann i det ene rommet, vil de andre to pumpene gå tørre. Og det skal de normalt ikke gjøre. Sikring eller ikke sikring blir en vurdering av fordeler og ulemper. De fleste kommer vel til at det er best å droppe sikringene, eller ev. bruke ekstra store sikringer som kun bryter kortslutning. Jeg har seks elektriske lensepumper, tre manuelle og tre over nivåbryter - alle på separate kurser. Samtlige har kontroll-lampe ved styreposisjon, hvilket jeg anser å være helt nødvendig.

Lykke til!

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det saknas säkringar, men annars är kopplingsschemat nog teoretiskt riktigt.

 

Men det verkar tveksamt att låta alla länspumparna styras av en nivåbrytare i ett bottenutrymme? Om Du får läckage i ett annat av de länsade utrymmena så kommer ju ingen pump att aktiveras. Och förutsatt att Du sätter en säkring i vid batterierna så hänger hela pumpkapaciteten i en säkring??? Kortslutning i en pump slår ut dom övriga två friska samtidigt... Och reläer känns lite overkill i en länspumpskrets som ju helst bör vara så 'failsafe' som möjligt.

 

Nä, det är nog vettigast att ha separata kretsar med var sin säkring och separata nivåbrytare i varje pumputrymme. T ex Jabsco har inte alltför dyra sådana med kvicksilverbrytare som utan vidare kan driva en länspump utan att komplicera eldragningen med reläer. Och länspumpsomkopplaren kan Du nog oxå fundera på att eliminera. Jag tror inte att den fyller någon större funktion. Om man vill köra länspumpen manuellt kan man lyfta på flottören.

 

Hei, sikringer hadde jeg glemt selvsagt, men jeg vil ha en sikring for hver pumpe så om en pumpe skulle kortslutte så vil ikke alle stoppe.

 

Når det gjelder nivåbryter, så tok jeg bare en, fordi båten min tar normalt ikke inn vann i det hele tatt. Og det er størst mulighet for at om noe skulle gjøre at akterspeilet skulle gå dypt i vannet og det kommer vann inn via motorbrønnen, så er det dette rommet under brønnen som vil fylles først. Derfor klarer jeg meg med en nivåbryter her.

De to andre rommene er på siden i båten og har ingen hull ut mot vann på noen måte. skulle båten slå nedi og slå hull her så er jeg ombord og kan starte pumpene manuelt.

 

Grunnen til at jeg vil ha rele er at jeg er redd ledningene ville bli varme om de skulle gå fra bryterpanelet og helt til pumpa. Skulle det tas inn vann så vil jeg ha mest mulig effekt på disse.

 

Enig med "ebonita" her, og vil du ha en manuell bryter ligger du den/de i paralell med nivåbryterne.

 

Det pumpepanelet jeg har er det 3 stillinger for pumpe, av, på og automatisk.

Når jeg forlater båten står denne til automatisk og om det skulle komme inn vann, så starter pumpene i hvertfall.

 

Du må ha en nivåbryter for hver pumpe. Hvis ikke, blir det slik at ved vann i det ene rommet, vil de andre to pumpene gå tørre. Og det skal de normalt ikke gjøre. Sikring eller ikke sikring blir en vurdering av fordeler og ulemper. De fleste kommer vel til at det er best å droppe sikringene, eller ev. bruke ekstra store sikringer som kun bryter kortslutning. Jeg har seks elektriske lensepumper, tre manuelle og tre over nivåbryter - alle uten sikring. Samtlige har kontroll-lampe ved styreposisjon, hvilket jeg anser å være helt nødvendig.

Lykke til!

 

Sjangsen for at pumpene skal begynne å gå er minimale, er mer som en ekstra sikring. Jeg har manuell pumpe i tillegg.

Om de går tørre, så er det ikke værre enn at en pumpe kan skiftes, koster ikke så mye. Men slik det så ut nå så hadde det ikke vært bruk for pumpene enda bortsett fra når jeg spylte med hageslangen for å vaske baki der. :-)

Sikring er greit, for en kan få kortsluttning i pumpa og da er det bedre att en sikring ryker, denne skal ikke være så liten at den kan ryke bare ved bruk, men med kortsluttning så ryker den.

På pumpepanelet mitt er det lampe som lyser om pumpa går. Da vil jeg se om en av de tre pumpene startes.

 

Som sagt så blir disse neppe brukt, men mer en backup løsning.

 

En kan jo også legge opp en bryter pr pumpe slik at man kan manuelt skru av de to andre pumpene om kun den tredje trengs f.eks.

 

oppdaterte tegningen med sikringer.. :-)

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en manuell pumpe som kan brukes som lensepumpe til dalig, mens elektriske blir brukt ved behov om det skulle skje noe og trenge mer pumping enn manuell kan ta og kan ta seg av pumpingen inntil jeg rekker å komme frem til båten.

Så litt automatisk kan være kjekt å ha. :-)

 

Jeg ville aldri basert meg på kun elektriske pumper..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Unngå rele' ? Neppe.

Jeg har atskillig dårligere erfaring med nivåbrytere enn rele'er.

Har aldri hatt problemer med enkle signalrele' hverken i båter eller biler.

Nivåbrytere derimot.

Etter at jeg gikk over til å kun kjøre styrestrøm via nivåbryteren, og hovedstrøm gjennom rele'

til lensepumper har driftssikkerheten blitt en helt annen.

Sikringer er en selvfølge.

 

 

Link to post
Share on other sites

Unngå rele' ? Neppe.

Jeg har atskillig dårligere erfaring med nivåbrytere enn rele'er.

Har aldri hatt problemer med enkle signalrele' hverken i båter eller biler.

Nivåbrytere derimot.

 

Enig. Rele er bedre enn å dra mye strøm igjennom halve båten og igjennom bryterpanel osv.

 

Etter at jeg gikk over til å kun kjøre styrestrøm via nivåbryteren, og hovedstrøm gjennom rele'

til lensepumper har driftssikkerheten blitt en helt annen.

Sikringer er en selvfølge.

 

Med andre ord så er du enig i tegningen min og måten den er lagt opp på?

Der er det styrestrøm enten fra manuelle bryteren eller nivåbryteren som trigger om rele'et skal slå inn eller ikke. Som igjen starter pumpene.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Med andre ord så er du enig i tegningen min og måten den er lagt opp på?

Tja, ville vel splittet det opp og satset på seperate systemer med 3 rele'er og 3 nivåbrytere da.

Risikerer du ikke å tørrkjøre noen av pumpene for mye her ?

Eller er det et slags nødlensesystem med høy kapasitet du tenker på å lage kanskje ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, helt riktig.. var nødlensesystem jeg tenker på her.

Kjører 3 stk "LALIZAS 600/2200 LITER PR time" pumper. Så om det skulle bli krise og vannet komme inn, så kan jeg i teorien pumpe 6600 liter i timen, eller 110 liter i minuttet.

Burde kunne forsinke synking mens en finner alternative løsninger eller får gjort noe med problemet (hull eller lignende).

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar i all vennskapelighet:

 

Jeg arbeidet tidligere som skipselektriker på båtbyggeri i mange år. Mye service på båter som hadde trøbbel. UROLIG mye elendig koblingsopplegg å observere og i særdeleshet relestyringer. Jeg tør gjette på at majoriteten av baatplassen.no's medlemmer ligger på samme nivå. DERFOR fraråder jeg bruk av relestyringer og automatikk. Rart det ikke er flere båtbranner og veldig rart at myndighetene ikke skjerper kravene til elektro i fritidsbåter!

 

Automatiske lensesystemer er falsk trygghet. Å tro at automatisk lensing gjør båten synkefri mens du sover din søteste søvn om natten, er like lurt som å tro på julenissen...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen og jeg forstår hva du mener og tenker på.

Jeg legger ikke opp dette for å slippe å måtte sjekke båten og sikre den for synking.

Det er mer en ekstraløsning. Og rele'et blir plassert i en vanntett boks osv.

nivåbryteren vil også bli koblet til alarmen, så om den flyter opp så slår alarmen inn og jeg får varsel på sms

 

Når det er sagt, så driver jeg å leter etter ett CAD program eller lignende for å tegne opp og planlegge det elektriske i båten. Alle ledninger blir merket med tall og dokumenteres i egen perm.

Det nye elektriske skal være ryddig, rent og oversiktlig med skikkelige koblinger og rene kontakter som ikke irrer. Sikringer på alle kurser og hovedstrømbrytere er selvfølge..

Har kjøpt inn utstyr som rør og div. for å henge opp og samle ledningene skikkelig.

Så når jeg blir ferdig bør det fungere greit. :-)

Har koblet opp endel bilstereo og sånn så har litt erfaring.

Dokumentasjonen skal i hvertfall være alfa og omega her.. og settes inn i båtpermen med all info og avtaler, kvitteringer osv. så blir det noe spørsmål om elektriske, så har jeg oversikten :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...