Jump to content

Lanterner som funker? Noen?


NOR_Gandsfjord

Recommended Posts

En stadig kilde til frustrasjon er lanternene. Tilbakevendene problem på alle båtene jeg har hatt!

På båten nå står Hella lanterner av denne typen:  

Bilde

Ganske vanlige konstaterer jeg etter en rusletur langs brygga.

 

Jeg har den vanlige seilbåtvarianten med rød/grønn kombi i pullpit'en.

I litt sjø får denne seg en dukkert i ny og ne, noe den tydeligvis ikke tåler! Den er ikke vanntett, og kobberkoblinger som skal lede strøm har ikke godt av saltvann.

Lanternene (og båten) er 2000 modell.

 

Noen som har/vet om lanterner som tåler saltvann?

 

Jeg kjøpte en dyr trikolor til mastetoppen. Denne er skikkelig vanntett, med ordentlige gummipakninger - den funker. Fant ikke tilsvarende rød/grønn kombi. Nå blir ikke mastetoppen dynket i saltvann da, så sammenlikningen er vel urettferdig, men....

 

Er det meg det er noe feil med? Skal lanternene ha noe slags ukentlig vedlikehold for å holde koken?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det er ikke deg det er noe feil med. Jeg pleier å smøre inn koplingspunkter, pæreholder etc. med silicongrease Dow Corning C4. Bruker det på alt fra lanterner til batterisko. Siden jeg begynte med dette for 15 år siden har jeg aldri hatt elektriske problemer av noe slag. En liten tube holder i årevis. Brukte kilovis av stoffet da jeg jobbet i Nordsjøen, hadde mange koplingspunkter som ble spylt med sjøvann, beskyttet kjempebra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...