baatsman Startet 13.Desember.2007 Del på Facebook Startet 13.Desember.2007 (redigert) Jeg snakket med en i havnen, som har en bekjent i forsikringsbransjen. Det var snakk om at det skulle komme nye regler at ventilene skulle stå åpne om vinteren. Jeg spurte hvorfor, det samme hadde han gjordt. Fått til svar at det var værre med lukket gjennomføring med vannperler i som fryser, mens ved åpne vil ekspanderingen skje oppover i røret. Dette gjelder ved å ha båten på vannet. Stusset litt på det, men tanken er ikke helt gal. Hva mener dere. Understreket red. Redigert 13.Desember.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Enig med forsikringsselskapet, men kom på at alle mine står i åpen posisjon... Når en kuleventil står åpen, vil det alikevel være vann i kula, som kan sprenge ut ventilen, og man får seg en overraskelse når man sjøsetter til våren... Best å sjekke alle skroggjennomføringer FØR man glir ut av krana, i tilfelle man vil fort opp igjen! Men: Det siste som gikk igjennom mine skroggjennomføringer var frostveske, så da går det vel bra! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Enig med forsikringsselskapet, men kom på at alle mine står i åpen posisjon... Hmmmmm..............mulig du missforstod her. Poenget var at det er bedre at ventilen står åpen. Får du isdannelse i ventilen vil isen ekspandere inn i slangen. Er ventilen lukket så vil det være vann låst inne i kulen og du kan få frost spregning. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Haha! Jeg missforsto iallefall! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 På en kuleventil så er det kansje hold i at ventilene kan sprekke fordi man stenger inne en "plugg" med is på tvers i ventilen. Men dette tror jeg må gjelde billige kuleventiler som er tynn i godset. En sluseventil vil i grunnen ikke være så utsatt, der vil isen ekspandere utover i gjennomføringen og innover i slangen. På utsiden er det plenty med plass og på insiden vil slangen være fleksibel nok til å ta i mot ekspansjonen. Folk som har båtene sine i så kalde omgivelser har vel også fyllt frostvæske i systemet på innsiden av ventilen tenker jeg. Personlig så stenger jeg alle bunnventilene når jeg ikke bruker båten og det gjør jeg hele året. Peile oljen gjør jeg før hver oppstart når jeg skal bruke båten og da åpner jeg for kjølevannet i samme slengen. Dette er nok ikke noen nødvendighet men ventilene setter seg i hvert fall ikke fast ved at jeg gjør det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Jeg ligger også med stengte bunnventiler på sjøen. Av gammel vane. En del ligger med åpne bunnventiler. Nå tror jeg det skal være veldig kaldt over en lengre periode før det skal bli en utfordring. Det finnes flere båter som fryser "fast i isen, uten skade. Hvor jeg ligger er det helt nytt bobleanlegg, så det tar bra unna. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Alle år som jeg har ligget på sjøen har alle ventiler vært åpne. jeg har i tillegg kjørt frotveske ned i alle avløp. slik at det i nederste del da vil stå frostveske. Det må jo sies at her vest ikke er så kaldt som det kan bli østafjells. minste sjø temp jeg har målt under båten er 4 grader, og da var det minus 15 over vannet. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Skrev til Gjensidige. SITAT. Hei. Det har ikke kommet generelle regler om hva som skal gjøres med ventiler når båten ligger på vannet om vinteren. Hvert selskap har egne sikkerhetsforskrifter. Endring av reglene som du beskriver nedenfor, stammer trolig fra at et enkelt selskap har endret sine sikkerhetsforskrifter. Når det gjelder Gjensidige så har vi ikke noen sikkerhetsforskrifter som går på om ventiler skal være åpne eller lukket når båten ligger på vannet om vinteren.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 20.Desember.2007 Del på Facebook Svart 20.Desember.2007 Jeg var i dialog med Vital skade som har sine forsikringer gjennom Gjensidige. De opplyste at ventilen skulle stenges. Om den skulle fryse og senke båten som følge av strømbrudd eller defekt bobleanlegg som gav minusgrader ombord ville de dekke følgeskadene men ikke selve ventilen(!). Fikk dette fra de på mail, men har desverre ikke mailen lenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.