Jump to content

Skroggjennomføringer, skal de likevel være åpne?


baatsman

Recommended Posts

Jeg snakket med en i havnen, som har en bekjent i forsikringsbransjen. Det var snakk om at det skulle komme nye regler at ventilene skulle stå åpne om

vinteren. Jeg spurte hvorfor, det samme hadde han gjordt. Fått til svar at det var værre med lukket gjennomføring med vannperler i som fryser, mens ved åpne

vil ekspanderingen skje oppover i røret. Dette gjelder ved å ha båten på vannet.

 

Stusset litt på det, men tanken er ikke helt gal. Hva mener dere.

 

Understreket red.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Enig med forsikringsselskapet, men kom på at alle mine står i åpen posisjon... :headbang:

 

Når en kuleventil står åpen, vil det alikevel være vann i kula, som kan sprenge ut ventilen, og man får seg en overraskelse når man sjøsetter til våren... Best å sjekke alle skroggjennomføringer FØR man glir ut av krana, i tilfelle man vil fort opp igjen!

 

Men: Det siste som gikk igjennom mine skroggjennomføringer var frostveske, så da går det vel bra!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Enig med forsikringsselskapet, men kom på at alle mine står i åpen posisjon... :headbang:

 

Hmmmmm..............mulig du missforstod her. Poenget var at det er bedre at ventilen står åpen. Får du isdannelse i ventilen vil isen ekspandere inn i slangen. Er ventilen lukket så vil det være vann låst inne i kulen og du kan få frost spregning.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

På en kuleventil så er det kansje hold i at ventilene kan sprekke fordi man stenger inne en "plugg" med is på tvers i ventilen. Men dette tror jeg må gjelde billige kuleventiler som er tynn i godset.

En sluseventil vil i grunnen ikke være så utsatt, der vil isen ekspandere utover i gjennomføringen og innover i slangen. På utsiden er det plenty med plass og på insiden vil slangen være fleksibel nok til å ta i mot ekspansjonen. Folk som har båtene sine i så kalde omgivelser har vel også fyllt frostvæske i systemet på innsiden av ventilen tenker jeg.

 

Personlig så stenger jeg alle bunnventilene når jeg ikke bruker båten og det gjør jeg hele året. Peile oljen gjør jeg før hver oppstart når jeg skal bruke båten og da åpner jeg for kjølevannet i samme slengen. Dette er nok ikke noen nødvendighet men ventilene setter seg i hvert fall ikke fast ved at jeg gjør det.

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger også med stengte bunnventiler på sjøen. Av gammel vane. En del ligger med åpne bunnventiler. Nå tror jeg det skal være veldig kaldt over en lengre periode før det skal bli en utfordring. Det finnes flere båter som fryser "fast i isen, uten

skade.

 

Hvor jeg ligger er det helt nytt bobleanlegg, så det tar bra unna.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Alle år som jeg har ligget på sjøen har alle ventiler vært åpne. jeg har i tillegg kjørt frotveske ned i alle avløp.

slik at det i nederste del da vil stå frostveske.

Det må jo sies at her vest ikke er så kaldt som det kan bli østafjells.

minste sjø temp jeg har målt under båten er 4 grader, og da var det minus 15 over vannet.

 

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Skrev til Gjensidige.

SITAT.

Hei. Det har ikke kommet generelle regler om hva som skal gjøres med ventiler når båten ligger på vannet om vinteren. Hvert selskap har egne sikkerhetsforskrifter.

Endring av reglene som du beskriver nedenfor, stammer trolig fra at et enkelt selskap har endret sine sikkerhetsforskrifter.

 

Når det gjelder Gjensidige så har vi ikke noen sikkerhetsforskrifter som går på om ventiler skal være åpne eller lukket når båten ligger på vannet om vinteren..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg var i dialog med Vital skade som har sine forsikringer gjennom Gjensidige. De opplyste at ventilen skulle stenges. Om den skulle fryse og senke båten som følge av strømbrudd eller defekt bobleanlegg som gav minusgrader ombord ville de dekke følgeskadene men ikke selve ventilen(!). Fikk dette fra de på mail, men har desverre ikke mailen lenger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...