Jump to content

Kapacitans på kondensator? (tenning på FM L2, 1972)


martin_sverige

Recommended Posts

Hej

Har problem med tändningen som gör att motorn gått ojämnt och dött flera gånger under sommaren. Motorn är en FM L2 bensiomotor (12 hk) från 1972. En kompis i båtklubben tipsade om att det kan vara kondensatorn som är dålig (motorn har magnettändning, SEM). Var nere och monterade loss den i helgen och ska nu försöka få tag på en ny. Den gamla är dock endast märkt med SEM 17272, dvs inte hur många farad de ska vara. Dimensionerna på den är L=32 mm och D=16 mm.

 

Någon som har något bra tips om hur jag tar reda på vilken kapacitans det ska vara?

Något bra ställe där man kan få tag på en ny kondensator?

 

/Martin

Link to post
Share on other sites

Det er flere ting som spiller inn, egenskapene i coilen, og spesielt primærspolens viklingsforhold og motstan, utladningstid etc. etc.

Hvis du kobler opp et scoop, vil du finne et bildet som ligner på dette når det er riktig.

NB! Hjemmelaget tegning for formålet.

 

condensator.gif

Når du leser scoop bildet, er det viktig at motorens mekaniske tilstand også tas i betraktning da forbrenningstrykket påvirker tenningsforløpet. Hvis du har en brent ventil eller lignende, vil det også påvirke normalbildet. Får du ikke riktig bilde, ta en sylinderlekkasjetest og mål bensintrykket under belastning.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen til Båtplassen martin_sverige.

Det er alltid hyggelig med nye medlemmer og særlig nye båtvenner fra Sverige.

Mange av oss nordmenn bruker Bohuslen så mye at det er hyggelig å kunne gi noe tilbake.

Jeg har ikke noe særlig kunnskap om spørsmålet ditt, men det vil ikke gå mange timer før du får svært konkrerte råd.

Link to post
Share on other sites

Hei martin_sverige, og velkommen til dette unike forumet.

 

La deg ikke skremme av det "høytflyvende" innleggendet fra vår superteoretiker Ole Petter. Venter du litt, så kommer det nok svar fra noen med noe mer jordnært forhold til komponenter til FM-motorer. Men selvfølgelig, er du en elektronikkingeniør med tilgang til avanserte måleinstrumenter som du kan ta med til båten og måle det som skjer, kan du jo ha Ole Petter sine eminente uttalelser i mente.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ved å søke på kondensator 17272 på Internett, får man opp en rekke firma som selger elektronikk, bl. annet elektrokit og trafomo.dk. Det fremgår av annonsene at det i 1973 kom en ny "generasjon" kondensatorer, fordi de frem til dette året ble produsert med PCB. En mail eller telefon til ett av disse firmaene burde avklare hva erstatningen for 17272 heter.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hej

Har problem med tändningen som gör att motorn gått ojämnt och dött flera gånger under sommaren. Motorn är en FM L2 bensiomotor (12 hk) från 1972. En kompis i båtklubben tipsade om att det kan vara kondensatorn som är dålig (motorn har magnettändning, SEM). Var nere och monterade loss den i helgen och ska nu försöka få tag på en ny. Den gamla är dock endast märkt med SEM 17272, dvs inte hur många farad de ska vara. Dimensionerna på den är L=32 mm och D=16 mm.

 

Någon som har något bra tips om hur jag tar reda på vilken kapacitans det ska vara?

Något bra ställe där man kan få tag på en ny kondensator?

 

/Martin

 

Jeg skrev en forklaring på kondensatorens funksjon i en annen tråd for kort tid siden. Den er i samsvar med det Ole Petter har illustrert. Om du finner den teksten og benytter tegningen til Ole Petter, får du muligens en OK forklaring til kondensatorens funksjon.

 

Jeg kjenner ikke til den motoren du har, men med magnettenning mener du sannsynligvis den tenningstypen som er på f.eks. gamle 2 totakt motorsykkelmotorer. Coilen er spolen som en montert på innersiden av svinghjulet med permanente magneter.

 

I ungdommen skrudde jeg mye på motorer med denne type tenning. Den erfaringen jeg har, er at det ytterst skjelden er feil på kondensatoren. Det vil si at jeg har hatt misstanke, men det har vist seg at det har vært noe annet. Om du vil forsøke en annen kondensator, ville jeg prøvd en fra en gml. motorsykkel eller bil. Da får du i alle fall en indikasjon på om den fungerer og om motoren fusker med den. Verdien er ikke kritisk.

 

Min erfaring er at det ofte er feil på tennspolen ( coilen) på denne typen systemer. Totakter går som regel greit når den har startet med ”delvis” feil på tennspolen, men er håpløs å starte om man ikke tar ut pluggen og pusser den med stålbørste før start. Typisk dårlig tennspole. Symptomet på firetakter med samme feil er ujevn gange, spesielt på tomgang, men den kan også gi andre symptomer ved høye turtall.

 

Brudd i H-spentkabel kan også gi mange rare feil. Det er spesielt utbredt om det er kull-leder i den. Andre feil er som regel overslag i gjennomføringer etc. og selvfølgelig pluggen. Har i et par tilfeller opplevd at det er overslag der fjæra og ledningene til stiften er festet sammen og i "lageret" til stiften.

 

I et tilfelle var feilen at det var dårlig kontakt mellom jord å kondensator. Da hadde feste på kondensatoren tretthetsbrudd, men den satt på plass. Når motoren vibrerte på et spesielt turtal ble det dårlig kontakt og motoren fusket.

 

 

 

Rådet er å begynne med det enkleste som H-spent kabel, plugghette, plugg, eventuelle gjennomføringer og isolasjon på kabler etc. Deretter kommer etter min mening stift, tennspole og kondensator.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...