jappen Startet 15.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2007 (redigert) Jeg ser at Seatronic selger nødpeilesender GME MT 410 G med GPS til 4950,- og Mc Murdo Smartfind 5 G med GPS til 6990,-. Hvilken av disse vil dere annbefale til bruk i Norsjøen og Skagerak området. Den dyreste sender i 48 timer, men er det nødvendig i de områdene som jeg har nevnt her? Er det noen som har erfaring med disse, eller har meninger om dette? Jappen Redigert 15.Desember.2007 av jappen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Det er vel en fordel at den sender så lenge som mulig vil jeg tro, men jeg hadde sent en mail til telenor maritim og hørt hva de mener. Gunnar Larsen har er en hyggelig fyr som helt sikker gir deg et godt svar på dette: gunnar.larsen2@telenor.com Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Hvis du skal ha en nødpeilesender? håndholdt eller fastmontert til båt? du bør ha med 121.5Mhz (flyfrekvens), 406Mhz (sattelitt) og Gps Da får HRS den beste informasjonen. Hvis du tar uten gps vil det ta mye lenger tid å finne deg. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
jappen Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Jeg tenkte meg en som ligger fast ombord i båten, f.eks står i et stativ og som man tar med seg ombord i en redningsflåte hvist man skulle være så uheldig å måtte forlate båten. Føler at 24 timer sending skal være nok i de farvann som jeg snakker om. Men jeg er mer opptatt av at sendingen er kraftig nok, slik at meldingen blir oppdaget av redningssentralen. Er det noen som vet om senderne som heter PLB er svakere enn de som kalles EPIRB, eller om det er andre ting som taler for de store. Ser at PLB'ene er både lettere og mindre enn EPIRB'ene. jappen Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Vil på det sterkeste anbefale at du kjøper en EPIRB og versjonen med GPS. Da vil de som leter etter deg finne deg med maks 30m avvik. De uten GPS angivelse må peiles av satellittene og da tar det lengre tid å "pin-pointe" posisjonen, og nøyaktigheten blir vesentlig dårligere. De koster noen kroner med, men er verdt det om/når uhellet er ute. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Hilmar 2 Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 (redigert) PLB (personal locator beacon) er en håndholdt nødpeilesender. EPIRB (husker ikke) er en fastmontert nødpeilesender på friflyt Redigert 16.Desember.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Jeg kan ikke så mye om de nyere nødpeilesenderne. Men fremdeles virker vel Jotron Tron 45S nødpeilesender som sender på 406MHz og 121,5MHz. SARSAT/COSPAS enheten sender med en effekt på 5W. Jeg har denne ombord og kontrollerer jevnlig at batteriene er intakte. Operasjonstiden skal være minimum 24 timer. Det kan være lurt å sette seg litt inn i både SARSAT og COSPAS før man velger andre nødpeilesendere. Dette systemet har på langt nær nøyaktigheten til GPS, men jeg tror ikke at jeg har vært borti situasjoner hvor man ikke har klart å lokalisere EPIRBen - forkortelse for Emergency Position Indicating Radio Beacon. Legg merke til at man både må ha registrert MMSI nummer og navn på båten før EPRIBen fra Jotron kan programmeres. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 EPIRB (husker ikke) er en fastmontert nødpeilesender på friflyt Emergency Position Indicating Radio Beacon De er ikke nødvendigvis fri-flyt. De oppbevares ombord. Jeg har min montert inne på skottet ved kartbordet. Enkelt å slenge i grab baggen om jeg må stikke i redningsflåten. De er større og har større, effekt, antenne og batterikapasitet. Altså - større sjanse for å bli hørt enn en PLB. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
jappen Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Da får jeg satse på Mc Murdo'en da. Dette er en EPIRB m/GPS. Koster 2000,- mer enn PBL'en m/GPS fra GME, men det er vel ikke mye med tanke på det totale båtbudsjettet. jappen Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Vi tenker å legge turen over nordsjøen i sommer - og tenker EPIRB om ulykken skulle være ute. Jeg har og sett McMurdo EPIRB hos Seatronic, men ser at de og selger GME EPRIB. Jeg tenker med GPS, men uten fli flyt. Den fra GME ser ganske lik ut som McMurdo, men er 1000 kr billigere. Er det vits i å bruke en båtpenge ekstra her? I tillegg finner jeg bare info på nett om GME MT 400 EPIRB... Er det SART transpondere i disse EPIRB'ene? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Jeg kan ikke så mye om SART (Search And Rescue Transponder). Jeg trodde dette var et system utviklet som 9GHz receiver/transmitter og som viser signal på radarskjem når enheten aktiveres av 9 GHz radar. EPIRBen sender kontinuerlig på 406MHz og 121,5MHz med en effekt på 5 W og benytter SARSAT/COSPAS geostasjonære satelitter. EPIRBen trenger altså ikke å aktiveres. Jeg visste ikke at disse to systemene var bygd inn i en enhet. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Jeg vet heller ikke om det er bygget inn i samme system - men det hadde vært fint. Tenker at det er lettere for skip i nærheten om jeg hadde dukket opp på radaren... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Sart og epirb er to helt forskjellige ting og fåes ikke i ett apparat (meg kjent) Epirb uten gps tar noe tid (timer??) før de kan fastslå din posisjon noenlunde. Har den gps vil man kunne få nøyaktig posisjon tidlig. Er man utenfor dekning av de geostasjonere satellitene typisk Barentshavet ol. vil det gå enda langre tid før satellittene fanger signalet for å bringe det videre til neste jordstasjon. Sart fungerer mot radarer i nærheten... Man bør aktivere alt av nødutstyr hvis behovet skulle dukke opp, 95% av nødalarmer er falske, kommer det derimot to uavhengige alarmer fra samme mmsi/fartøy vil denne få prioritering i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Klokt å flytte diskusjonen til denne tråden. Mitt poeng var bare at jeg er litt bekymret for hvor lang tid det tar fra min Jotron EPIRB Tron 45S uten GPS som sender på satelittfrekvensen SARSAT/ COSPAS 406 MHz og "air traffic emergency" frekvensen 121,5 aktiverer redningstjenesten i Skagerak/Kattegat. Har du noen opplysninger om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Jeg hadde om dette på et kurs jeg var på. Der hevded de at de hadde rimelig sikker posisjon etter 1/2 times tid. En gang var det en som hadde løst seg ut på toget til Bergen tok litt tid før de fant ut av det på HRS Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 (redigert) Hva er dine anbefalinger i dag når det gjelder kummunikasjons-sikkerhet? For det første er det jo ekstremt god dekning på VHF i Skagerak området og VHF med DSC er mitt første valg om ulykken skulle være ute. Men jeg stoler på at dersom jeg må utløse EPIRB'en, som gir både posisjon og MMSI, blir dette tatt seriøst av HRS. Dessuten står båten oppført med AIS class B og da kan man enkelt finne ut siste AIS posisjon som var synlig fra Kystverkets basestasjoner. Jeg kjøpte i vår ny MF/HF sender/mottaker - som også har DSC-knapp. Så nå skal jeg kunne gi dobbelt varsling uansett hvor på kloden båten måtte være. Geir Redigert 11.August.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Jeg kjøpte i vår ny MF/HF sender/mottker - som også har DSC-knapp. Er det slik at man må ha egen lisens på MF/HF sender? Og hvordan kan jeg i så fall få denne lisensen uten alt for mye arbeid? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Er det slik at man må ha egen lisens på MF/HF sender? Og hvordan kan jeg i så fall få denne lisensen uten alt for mye arbeid? Ja reglene er de samme for MF/HF, som for VHF - du må ha konsesjon for å bruke utstyret. For å bruke MF/HF må man ha en eller annen form for utvidet radio-sertifikat. Selv har jeg noe som heter GOC (General Operator Certificate). Det er ett 8 dagers kurs, som avholdes bl.a. på maritime skoler og hos enkelte kyststasjoner. Enkelte land utsteder noe de kaller LRC (Long Range Certificate). Det er litt enklere å kurse seg til enn GOC. Men om det utstedes her hjemme, vet jeg ikke. Sjekk med Maritimradio.no Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Frøken Fryd Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 (redigert) Før Roaldbj blir helt hysterisk her så vil jeg dempe litt ned dette GOC kurset, det har lite for seg med mindre man skal krysse store havområder eller skal opp i isen. Det kreves dessuten fartstid om man ikke vil sette seg på skolebenken igjen med jevne mellomrom... Der jeg har inntrykk av at du ferdes (Norden) har du liten nytte av mf/hf. Men for all del, systemet virker og er man først i Antarktis vil man ikke være der uten mf/hf. Det finnes også inmarsat C som kan brukes til nød, men i lystbåtsammenheng blir alt dette drøyt. Skal man derimot på jordomseiling ville saken stilt seg annerledes... Redigert 11.August.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 (redigert) Sitat fra en informativ artikkell i NSSR's artikkelserie : Frekvensen 121,5/243,0 MHz vil bli faset ut av satellitt-tjenesten i februar 2009. Men disse frekvensene vil fremdeles bli benyttet som peilesignal i nødsituasjoner (homing). Dette for at redningsenheter med peileutstyr lettere skal kunne lokalisere senderen direkte. Redningsskøytene, redningshelikoptre og sjøforsvarets/kystvaktens fartøy har utstyr for å peile både 121,5 MHz samt vanlige VHF-radio signaler. Redigert 11.August.2008 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Før Roaldbj blir helt hysterisk .... Her har du tatt meg på kornet. En innertier. Bare send meg mob.nr ditt på IM så skal jeg legge det inn i nødprosedyrene ombord. Håper du har hatt en god sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 vanntett satelitt telefon er vel bedre enn hf. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 For å bruke MF/HF må man ha en eller annen form for utvidet radio-sertifikat.Selv har jeg noe som heter GOC (General Operator Certificate)............... . . . Enkelte land utsteder noe de kaller LRC (Long Range Certificate). jeg har LRC o Amatörl samt ROC o SRC Nackdelen med ROC/GOC er att dom er tidsbegrenset....för dom som ikke har jobb på sjöen..så er det litt dumt Fritidsversjon LRC/SRC er bedre ur vår synpunkt..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Jeg regner med at GeirT kjenner forholdene i Skagerak og at Gunga Din kjenner forholdene godt i Kattegat. Ut fra denne forutsetningen: vil ikke dagens internett , bl.a. ICE, kunne gi tilsvernde informasjon om værforholdene som MF/HF? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 vanntett satelitt telefon er vel bedre enn hf. Den har ingen distress funksjon så den kan ikke helt settes opp mot en mf/hf. Men det er selvsagt andre grunner til å velge en slik løsning... (emnet handlet om nødpeilesendere ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.