Jump to content

Overflatebehandling av Meranti finer


Batdilla

Recommended Posts

Fredag kveld var det siste ifbm forbredelser til prosjekt toalett revet. Lørdag styrtet jeg avgårde og skulle handle noen passende plater som kan brukes til vegger. I mitt stille sinn hadde jeg sett for meg en eller annen sammensetning av mahogny eller teak. Maxbo ekspeditøren: Huh? Dilla: Du mener ikke å si at dere ikke har noe som helst som kan brukes som vegger i båt? Maxbo ekspeditøren: Nei, mja, - vi har Meranti plater da... Så da endte jeg opp med Meranti plater. Synes igrunnen at strukturen i disse ikke var så aller verst. Forsøkte å grabbe de mørkeste de hadde.

 

Dette har jeg så tenkt å behandle slik at utseendet litt bedre matcher teak/mahogny ellers i båten. Det finnes ikke så mye rundt dette før her i forumet, så jeg tenkte å spørre om råd.

 

Hos Maritimstart fant jeg dette: "2 lag Internasjonal Båtbeis. Nå påføres 2 lag lakk av for eksempel 3 stjernes gulvlakk."

 

I et annet diskusjonsfora fant jeg dette som svar på: "Ønsker en mørk "mahogni" lignende overflate."

 

Svar 1) "Smør den inn med mahogny-beis. Den finnes i to farger rød eller brun. Til slutt olje eller lakk."

 

Svar 2) "Bruk Internasjonal sin mahognybeis som er den mest naturlige. Bruk ei fille som ikke loer og stryk 2-3 ganger. Vent til  neste dag og bruk lakk som er tynnet med amerikansk terpentin - ca. 50/50. De neste strøkene tilsetter du Owatrol rustolje - ca. 1/10. Slip lett over og de to siste strøkene vannslipes med 400-600 papir."

 

Noen her i forumet som har gjort noe lignende?

Link to post
Share on other sites

Har brukt Herdins lakkbeis på trehvite/syrelutete møbler i hjemmet. Resultatet ble svært bra, men den er temmelig udrøy, og må lakkes etter behandling. Har med stort hell brukt tilsvarende i båten, men det var i pulverform på poser. Skulle blandes ut i vann. Husker det sverre ikke navnet på dette merket, men det ble et billig, og bra, alternativ. Vil anbefale pulvervarianten på større flater. Da har du også mulighet til å justere fargen (mere pulver eller spe med vann) dersom du ikke er fornøyd med fargenyansen. Husk å teste på et prøvestykke først  :cheers:

Vi brukte dette ved en ombygging i forrige båten. Brukte alt av gammel innredning, men manglet ca en halv kvadrat (typisk!) Noen strøk lakk etterpå, og ingen kunne se forskjell!

Dersom du vil teste dette er stoffet å finne hos de fleste fargehandlere. Små poser, ca 10x15 cm.

Link to post
Share on other sites

Herdins tror jeg kun er beregnet på innendørsbruk. Har selv brukt jotun sin mahognybeis på båten og er veldig fornøyd med resultatet, det skal sies at dette var på maohogny, herdins har jeg brukt på bokylla på biblioteket(var røyke rom men har slutta) flytende sådan. Mulig at den i pulverform er beregnet for utendørs bruk. Jeg kaller miljøet innvendig i båt og for utendørs.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Lagde nye ute-benker til en 23' tresnekke jeg hadde. Benkene som stod i var av respatex og IKKE pent. Brukte Meranti-finèr plater. Penslet flere strøk med rød mahogny beis og deretter flere lag med olje, til platene ble mettet. Ble veldig fint.  :cheers:

Tror jeg ville brukt brun mahogny beis isteden for rød, da platene ble litt "lysere" enn resten av innredningen med den røde!

Link to post
Share on other sites

Bruk vannbeis og lakk du. Men når du skal pusse opp denne platen igjen senere(la oss si 3-5 år), vil du få problemer...så mitt råd da er og kaster den du du lagde sist, og lager en ny en. Om du er enda en av disse særingene som heller bruker 15 timer på og gnukke på en plate :flag:, for å spare noen hundrelapper, :nono: så bruker du lakkfjerner og en sikling for å fjerne den gamle lakken, deretter pusse den ned( pass på...tynt...), deretter beise og lakke på nytt.! Dette driver jeg med til daglig desverre..og er passe lei beising og lakking... :cheers: :cheers: :cheers: Lykke til :cheers:

Link to post
Share on other sites

...Men når du skal pusse opp denne platen igjen senere(la oss si 3-5 år), vil du få problemer...så mitt råd da er og kaster den du du lagde sist, og lager en ny en. Om du er enda en av disse særingene som...

Sær kan jeg nok være, og pusse opp igjen plata kommer jeg også til å gjøre. Som jeg skrev lengre opp, så er det snakk om vegger til et toalettrom, og disse er det dessverre ikke bare å røske ned igjen. :smiley:

 

Takk til alle for bra innspill! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...