Jump to content

Raymarin c80-AIS


Geirh

Recommended Posts

Hei

 

 

Du trenger en AIS mottaker og helst ei separat antenne hvis du bare vil se evnt en mottaker/sender (B klasse med gps) hvis du vil se og bli sett

 

Mottaker får du fra ca 3000

 

B-klasse ca 8500

 

Hvis du har Gps koblet til VHF så må du ha en Raymarine splitter for å kunne kjøre både AIS inn og gps ut til VHF

 

 

Raymarine sin Ais mottaker (rein mottaker) har dette innebygget men den er for dyr i norge ca 9000 (ca 850 USD hvis du importerer selv )

 

 

Har sett eksempler på at feks Nasa sin mottaker ikke ser de nye B-klasse senderene uten at softwaren oppdateres

 

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Prøver og lese tidligere innlegg her inne om AIS men finner ikke ut hva jeg trenger når jeg har Raymarin c80 med radar,kart og ekkolodd. Har også vhf. Hva trenger jeg da for og få AIS i min båt?

VHF er koblet opp mot gps

 

C80'en må kjøre riktig software vesrjon. Raymarine er jo bra på å legge ut oppdateringer for C serien, tror implementering av AIS kom i fjor en gang.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg er service teknikker hos Raymarin og har sett opp en del av systemer og reparert mange feiler i eldre oppsetninger. Viktigt er å bruke AIS med baut rate 38400 men ikke 4800 til Raymarin sine produkter. Gutta hos Seatronic har tatt alle nødvendige kurser i produkter fra Raymarin og dem kan gi deg anvisning i oppsettning av AIS og sikkert hjelpe deg med programvaren på kartplotteren vis du trenger oppdatering på den.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er service teknikker hos Raymarin og har sett opp en del av systemer og reparert mange feiler i eldre oppsetninger. Viktigt er å bruke AIS med baut rate 38400 men ikke 4800 til Raymarin sine produkter. Gutta hos Seatronic har tatt alle nødvendige kurser i produkter fra Raymarin og dem kan gi deg anvisning i oppsettning av AIS og sikkert hjelpe deg med programvaren på kartplotteren vis du trenger oppdatering på den.

 

Takk for det. Kjenner Du til noen i Ålesundområde som kan hjelpe meg med dette?

Link to post
Share on other sites

Det er enkelt å gjøre dette selv alt du trenger å vite står i manualen til C-80 en

 

Ny software ligger på Raymarine.com

 

du trenger et tomt Compact flash minnekort til software oppdateringen

 

En forhandler skal sikkert ha bøttevis med peeng for å gjøre dette

 

 

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd Raymarine plotter med Raymarine RAY 240 E VHF'en ?

product_ray240.jpg

 

Raymarine VHF

 

Og mer på Raymarine.com

 

Der står det jo at:

DSC Posisjon Forespørsel – kaller opp andre

DSC utstyrte båter og viser deres posisjon på

skjermen til håndsettet. Hvis du kobler Ray240E

opp mot en kompatibel kartplotter kan du få

meldingen opp på den, og det vil være enkelt å

navigere til en venns posisjon eller et fartøy i nød.

 

Er ikke dette det samme som AIS ?

Vet jo at denne VHF'en er dyr, men hvis den har innebygget AIS, så er jo ikke prisen så gale .....

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Nei, denne DSC funksjonen er IKKE det samme som AIS. Populært sagt kalles det for "Buddy-tacking".

Du vil kunne kalle opp en kompis som du har MMSI nr til og som har VHF som er utstyrt med tilsvarende funksjon og få automatsik svar med posisjon.

 

AIS'en fungerer slik at alle båter med AIS transpondere uoppfordret sender ut sin egen posisjon med jevne intervaller på 2 kanaler.

De samme båtene og de som har AIS mottakere mottar disse sendingene og plottet av disse overføres til kartplotter dersom denne har AIS funksjon.

 

Altså, for å motta AIS må du ha en mottaker som lytter på disse 2 kanalene og som "oversetter" signalene til data som plotteren kan lese.

AIS signaler og DSC signaler er ikke kompatible.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...