Jump to content

Kjøleskap på gass


Rångepådl

Recommended Posts

Jeg har et kjøleskap som kan gå på 12V/220V eller gass. Husker ikke hvilke merke i farten, men jeg ønsker å kjøre det på gass.

 

Problemet er at det er nesten umulig å få det til å tenne. Ser gnisten når en trykker inn tenneknappen, men det er bare en av hundre ganger det tenner. Når flammen først tenner, funker kjøeskapet helt fint.

 

Er det noen som har vært borti lignende problemer og kan fortelle meg hva det kan være?

Link to post
Share on other sites

Er det ikke noen magneter som genererer gnisten da?

Om Piezo tenner: Piezo ignition is a type of ignition that is used in portable camping stoves, gas grills and some lighters. It consists of a small, spring-loaded hammer which, when a button is pressed, hits a crystal of PZT or quartz crystal. Quartz is piezoelectric, which means that it creates a voltage when deformed. This sudden forceful deformation produces a high voltage and subsequent electrical discharge, which ignites the gas.

 

No electric connection is required, though wires are sometimes used to move the sparking location away from the crystal itself. Piezo ignition systems can be operated by either a lever, separate push-button or built into the control knob. Only one spark is generated per turn of the knob or press of the button.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Skal ikke gi meg ut på noen tekniske forklaringer, men fenomenet virker kjent fra den tiden vi dro land og strand rundt med campingvogn. Når vi skulle tenne kjøleskapet, måtte vi først trykke inn bryteren for regulering av gasstilførselen og holde denne inne mens vi trykket på tennknappen. Deretter måtte vi holde gassbryteren inne en stund til det brant skikkelig og så slippe denne sakte ut. Det hendte ofte at det slukket da, men da var det bare å gjenta prosedyren og til slutt brant det. Det måtte imidlertid være ganske mørkt for at vi skulle se den blå flammen inne i kjøleskapet.

 

Mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Har vært borti et par Electrojux kjølebokser der gassdysen har tettet seg litt. Det er ofte litt ballete å komme til dysen men klarer du det så skru den ut og stak opp hullet med en kobbertråd, trykkluft e.l. Hullet er langt mindre enn en knappenål så en kordel fra en mangetrådet ledning kan gjøre jobben.

 

Om du kommer til slik at du får se flammen direkte (ikke gjennom kikkehullet) så kan det gi en indikasjon om dysen er tett. Der kan du jo også se om gnisten ser god ut og at den treffer der gassen kommer ut. Du kan jo også prøve å tenne med gasslighter for å se om det hjelper.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Gassmunnstykkene har også betydning. Kjøper du en gasskomfyr i utlandet, så kan du få med gassmunnstykke for den gassen vi bruker i Norge. Dette har i vertfall betydning for forbrenningen, men jeg vet ikke hvordan det påvirker tenningen. Bare i tilfelle du har kjøpt båten eller kjøleskapet i utlandet.

Link to post
Share on other sites

Har et Elektrolux kjøleskap på hytta. Opplever det tidvis som meget vanskelig å tenne. Har erfart at det noen ganger virker som om gasstrykket er for stort for gnisten og at det da lønner seg å dempe effekten litt mens man tenner. Ellers har jeg merket at det skal lite til av trekk før det blir vanskelig. Kommer man til fra baksiden er det en enkel sak å tenne med en lighter. (Er forøvrig kjempefornøyd med kjøleskapet)

 

Er det lang slange fra beholderen tar det også lang tid før man har fått gass nok fram til kjøleskapet siden man slukker med å stoppe tilførselen fra beholderen. Har man komfyr koblet til samme kursen kan det lønne seg å tenne et bluss på denne slik at gassen kommer fortere fram i systemet (mye kraftigere gasstrøm via komfyr)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Er det denne type tenner du har, som drives av batteri, og som aktiveres ved å trykke på den røde tasten, eller er det et trykk-knapp system som produserer en gnist per trykk?

 

gasstenner.jpg

 

Det er en fjærbelastet knapp som gir fra seg et lite smell når den trykkes inn. Kommer da en liten gnist som kan sees i det lille kikkehullet inne i kjøleskapet.

 

Mulig det er noe med selve gnist mekanismen, fordi det er langt fra hver gang det gnister. Tror ikke det er den typen som genererer gnisten med batteri.

Link to post
Share on other sites

Har vært borti et par Electrojux kjølebokser der gassdysen har tettet seg litt. Det er ofte litt ballete å komme til dysen men klarer du det så skru den ut og stak opp hullet med en kobbertråd, trykkluft e.l. Hullet er langt mindre enn en knappenål så en kordel fra en mangetrådet ledning kan gjøre jobben.

 

Om du kommer til slik at du får se flammen direkte (ikke gjennom kikkehullet) så kan det gi en indikasjon om dysen er tett. Der kan du jo også se om gnisten ser god ut og at den treffer der gassen kommer ut. Du kan jo også prøve å tenne med gasslighter for å se om det hjelper.

 

Tror ikke gassdysen er tett fordi kjøleskapet virker som bare det om jeg først har fått tenning

Link to post
Share on other sites

Dette er et velkjent problem for gasskjøleskap i Campingvogner. Så vidt jeg husker ( har hatt vogn ) skal du holde tenningskanppen inne for å åpne for gassen til varmesikringen som åpner for gassen er varm nok. Før tenning er det også viktig at det er gass tilstede ved tenneren.

CBK 538

LE5871-EINARSEN

Link to post
Share on other sites

Dette er et velkjent problem for gasskjøleskap i Campingvogner. Så vidt jeg husker ( har hatt vogn ) skal du holde tenningskanppen inne for å åpne for gassen til varmesikringen som åpner for gassen er varm nok. Før tenning er det også viktig at det er gass tilstede ved tenneren.

 

- Det med å holde inne flammeregulatoren ved oppstart er grei, det er jo likt som på alle gassgriller etc.

 

 

Hvilket kjøleskap er dette siden det kan brukes i båt?!

 

- Jeg meiner at det er et Elektrolux skap.

Link to post
Share on other sites

Er disse å få tak i fortsatt, eventuelle andre skap på gass?

[/quote

Du kan f.eks. prøve"www.rk-smia.no" de har Dometic (tror det er det som het Electrolux tidligere)gass og også parafin kjøleskap. Evt."www.sunwind.no" som i tillegg har Zero gasskjøleskap.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere en båt med Electrolux gasskjøleskap med elektrisk tenning. Det ar en stund håpløst å tenne, selv etter at en dyr "fagmann" hadde sjekket det. Fant til slutt ut at det var en liten vifte i eksosrøret på baksiden av skapet som var kaputt. Denne viften går bare til røret blir varmet opp, og regulerer trekken under opptenning for å få riktig luft/gassblanding. Er ikke sikkert ditt skap har slik vifte, men det kan sjekkes når skapet er ute.

Vi var veldig fornøyd med gass kjøleskap, aldri problem med batteriene sommerstid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...